Architectenbuurt
We zijn bezig met groot onderhoud aan de riolering en de buitenruimte in de Architectenbuurt in de wijk het Lage Land.
Wat pakken we aan
Meer over rioolaansluiting
Fase F2
- Riool.
Het huidige riool is aan vervanging toe. Dit betekent dat de straten opengemaakt moeten worden; het hoofdriool ligt vaak midden onder de rijweg. Ook de buis die vanaf het hoofdriool richting de woningen wordt deels vervangen. Dit heet de huisaansluiting. Het deel van de huisaansluiting dat onder het openbaar gebied ligt, wordt door de gemeente vervangen. Het deel dat onder privéterrein ligt (meestal de tuin) is van de eigenaar van de woning. - Waterleiding.
Als het nodig is, vervangt waterbedrijf Evides de waterleiding. Dit is niet overal noodzakelijk. - Gas en elektra.
Netbeheerder Stedin vervangt voor iedere woning de huisaansluiting voor gas. Hiervoor wordt met iedere bewoner een afspraak gemaakt. - Ophogen.
In de afgelopen jaren is de buitenruimte in de Architectenbuurt verzakt. De gemeente grijpt dit moment aan om direct de buitenruimte weer op de juiste hoogte terug te brengen. Dit kan betekenen dat uw tuin lager komt te liggen de stoep. Op de ophoogtekening kunt u zien hoeveel de geschatte ophoging in uw straat is. - Opnieuw bestraten.
Nadat al het werk in de ondergrond is afgerond, wordt de buitenruimte in orde gemaakt met nieuwe bestrating en groen.
Binnenring
We maken een rotonde met een vrijliggend fietspad van de kruising Koningslaan met de Hendrick Staetsweg. Dit is nu een onveilige en onoverzichtelijke kruising. De inrichting van de Koningslaan zelf blijft grotendeels gelijk. Er komt een oversteekplaats voor voetgangers op de Koningslaan ter hoogte van het nieuwe appartementencomplex naar de Doctor J.J. P. Oudsingel.
We versmallen de Duikerstraat naar ruim 7 meter. We brengen verkeersdrempels aan en langsparkeervakken. Daardoor gaat de snelheid van het verkeer omlaag. We verbreden de middenberm in de bocht en maken deze groter. Bij de bushalte komt een middenberm en een verhoogde verkeersdrempel. De bomen bij het winkelcentrum krijgen meer ruimte om te groeien door grotere groenvakken.
We versmallen de Hendrick Staetsweg naar ruim 7 meter. We brengen verkeersdrempels aan en langs parkeervakken. Daardoor gaat de snelheid van het verkeer omlaag. Ook hier komt halverwege (bij het parkje) en bij de bushalte een middenberm en een verhoogde
verkeersdrempel. Bij de Cornelis Danckertstraat komt een zebrapad om over te kunnen steken naar de school.
We versmallen de Jacob van Campenweg naar ruim 7 meter. We brengen verkeersdrempels aan en langsparkeervakken. Daardoor gaat de snelheid van het verkeer omlaag. In de bocht zijn er 30 parkeerplaatsen, dat worden er in de nieuwe situatie 20. We brengen hier ook een oversteek aan en verplaatsen de ondergrondse containers. Bij het Lage Landsepad komt een middenberm en een verhoogde verkeersdrempel. In de middenberm brengen we planten aan. Voor de supermarkt komt een groot plantvak met aan de rand fietsparkeerplaatsen.
Er is ook een brochure gemaakt van de belangrijkste wijzigingen. Deze is ook te vinden onder het project Architectenbuurt in de Rotterdam Aan de slag! App.
Klik op de tegel Architectenbuurt Binnenring of volgt de link
https://rads.rotterdam.nl/link/Project?Id=60. Link opent een externe pagina
Waarom moeten er bomen weg?
Kunnen we er zoveel mogelijk behouden?
Waarom staan sommige bomen niet op de tekening?
We proberen in het project zoveel mogelijk bomen te behouden en passen hierop het ontwerp aan. Toch moeten sommige bomen worden gekapt. Dit kan komen doordat ze een korte levensduur hebben (minder dan 5 jaar), doordat ze niet meer sterk zijn, of niet samengaan met de ondergrondse kabels en leidingen. Ook kan het zo zijn dat bomen de nodige ophoging niet overleven, dan kappen we ze voordat ze sterven en een gevaar vormen. Voor het kappen moeten we een vergunning aanvragen en hierna kan er pas gekapt worden. Voor de vergunning wordt een flora en fauna onderzoek gedaan.Dit is samen met de adviseurs van groen en ecologie.
- Komt er een uitstapstrook op plekken waar langsparkeren is naast gazonvakken?
Er komt een uitstapstrook van 1 tegel breed. Ook is het mogelijk om door het gazon te lopen zodra het ingezaaid is.
- Door meer parkeren op de Hendrick Staetsweg worden de kruisingen onoverzichtelijk. Kan hiernaar gekeken worden?
Nu wordt er ook al geparkeerd langs de band. Door de aanleg van parkeerstroken of parkeerhavens komt er meer overzicht. Dat zorgt ervoor dat voetgangers in de nieuwe situatie voldoende langs de geparkeerde auto's heen kunnen kijken.
- Waarom verdwijnen er zoveel parkeerplekken bij het Jacob van Campenplein?
Voor de verkeersveiligheid zijn de schuine steekvakken veranderd in langs parkeervakken. Door een andere indeling is hier ruimte voor gemaakt. In de aangrenzende Hendrik Staetsweg worden 14 extra parkeerplekken aangelegd. Ook aan de achterkant van het Jacob van Campenplein is ruimte om te parkeren. Hierdoor is er nog voldoende parkeergelegenheid.
- Waarom wordt het haaksparkeren langsparkeren en zijn er minder plekken bij mij voor de deur?
Dat heeft meerdere redenen. Het profiel van de weg wordt smaller om de snelheid te verminderen. Hierdoor ontstaat er minder ruimte en dan kan haaksparkeren gevaarlijk zijn. Voor de veiligheid is daarom gekozen voor langsparkeren en de plekken wat meer te verspreiden. De aankomende/vertrekkende automobilist heeft dan altijd zicht op de weg. Dit is bij haaksparkeren niet het geval. Hierdoor blijven er ongeveer evenveel plekken. Ook ontstaat er meer ruimte voor groen en een breder trottoir. Zo voldoen we aan verschillende doelen die het college stelt.
- Bij de bocht van de Duikerstraat - Berlagestraat is de situatie onduidelijk. Wordt hier wat aan gedaan met dit project?
Het gaat hier om een gelijkwaardig kruispunt. Auto's, bromfietsers en fietsers van rechts hebben voorrang. Dit heeft gevolgen voor de snelheid, men gaat remmen. De huidige snelheden zijn laag genoeg. Daarom wordt het kruispunt niet aangepast.
- Is het mogelijk om een zebrapad te maken bij de kruising Duikerstraat - Hanrathstraat?
De gemeente is terughoudend met het aanleggen van zebrapaden op nieuwe plekken. Zebrapaden hebben het risico van schijnveiligheid: overstekers zijn minder alert omdat zij denken toch wel voorrang te krijgen. Alleen op plekken bij winkelcentra waar veel overgestoken wordt, houden we een zebrapad in stand. Dat is hier de oversteek bij de Berlagestraat. Wel komt hier een drempel. Met de drempel wordt het verkeer afgeremd en komt er een logische oversteek op 1 niveau.
- Op de Hendrick Staetsweg ontbreekt een zebrapad voor de school. Kan deze alsnog toegevoegd worden?
Het zebrapad is door de school en de parkeerders op het Jacob van Campenplein te gebruiken. Het zebrapad ligt op een drempel en er is een steunpunt in het midden. Voetgangers richting de school moeten daar alleen soms de verkeersluwe Cornelis Danckertstraat 2 keer voor oversteken. Deze is bij de school een eenrichting straat. Dat maakt de oversteek hier nog veiliger. Een 2e zebrapad in de Hendrick Staetsweg ligt er te kort achter. De benodigde ruimte voor het draaien van grote voertuigen maakt bovendien dat een fysiek eiland om over te steken hier lastig is in te passen. Vandaar dat volstaan wordt met een overrijdbare gemarkeerde vlek in het midden.
- Het zebrapad bij de Duikerstraat - Berlagestraat ligt wel erg dicht in de bocht en geeft onveilige situaties. Kan deze verplaatst worden?
Het zebrapad is tijdig zichtbaar vanuit de Berlagestraat. De snelheden in de bocht liggen meest onder de 40 km/uur. Het zebrapad komt te liggen op een plek waar nu ook al een zebrapad ligt. Er zijn daar de afgelopen 5 jaar nooit aanrijdingen met voetgangers geweest. Wij vinden de locatie daarom voldoende verkeersveilig.
- Waarom zijn er zo weinig formele zebrapaden?
Zebrapaden op een 30 km/uur weg worden niet overal zomaar geplaatst. De gemeente is terughoudend met het aanleggen van zebrapaden op nieuwe plekken. Zebrapaden hebben het risico van schijnveiligheid: overstekers zijn minder alert omdat zij denken toch wel voorrang te krijgen.
Op een aantal locaties is gekozen om deze formele oversteekplekken (zebra’s) te maken, zoals bij de winkels en school. Op andere locaties zijn informele oversteekplekken die we maken door drempels te plaatsen. Hierdoor remt het verkeer af en ontstaat een logische oversteekplek. Hier hebben we gezocht voor een goede balans tussen formele oversteekplekken, informele plekken en niet te veel drempels.
- Waarom is er geen aparte fietsstrook op de doorgaande wegen?
Op 30 km/uur wegen is het ongebruikelijk om een aparte fietsstrook te hebben. Het profiel van de weg wordt smaller waardoor er automatisch minder hard gereden wordt. Hierdoor is er onvoldoende ruimte voor een aparte fietsstrook; dat zou het juist onveiliger maken. Ook is er een doorgaande route mogelijk door fietspad het Lage Landse Pad en fietsstraat van der Helmstraat en Waghemakerestraat. Bovendien is het op 30 km/uur wegen ongebruikelijk om een aparte fietsstrook te hebben.
- Op sommige locaties bij bushaltes is er geen verhoogde smalle middenberm. Kan deze toegevoegd worden?
In de Jacob van Campenweg tussen de bocht en de Prinsenlaan liggen 2 keer 2 bushaltes zonder een verhoogde smalle middenberm. Deze plek wil de gemeente geschikt houden voor het pauzeren van bussen. Met een middenbermpje kunnen voertuigen niet om de pauzerende bus heen rijden. Er ontstaan dan ongewenste verkeersopstoppingen en blokkades voor hulpvoertuigen. We voegen daarom geen middenberm toe.
- Komen er permanente bushaltes voor tijdelijke omleidingen?
Er wordt geen inrichting gemaakt voor tijdelijk gebruik.
- Waarom is er een onderbreking in het verdrijvingsvlak bij de Jacob van Campenplein?
De onderbreking is gemaakt om er een oversteek voor voetgangers aan te leggen. Auto's kunnen over de hele weg keren, maar ook hier.
- De containers op het Jacob van Campenplein staan hier onhandig. Kunnen ze verplaatst worden?
Ja die worden verplaatst naar de overkant.
- Welk materiaal wordt gebruikt binnen het plan?
De rotonde wordt gemaakt in asfalt en de rijweg in straatstenen van beton. Door de lagere snelheid zouden deze minder geluid moeten maken.
- Wij hebben behoefte aan een nieuwe beweegtuin/sportvoorziening. Kan dit toegevoegd worden? Is dit ook beleid van de gemeente?
Meer buiten sporten is inderdaad een van de doelen van de gemeente. Maar dit wordt geregeld op bestaande sportplekken. Zoals de tuin op de hoek van de Koningslaan met de Duikerstraat.