Verkeerscirculatieplan
Er wordt een verkeerscirculatieplan voor de stad gemaakt voor de komende jaren. Dit plan is nodig om Rotterdam ook in de toekomst bereikbaar, aantrekkelijk en veilig te houden.
Dit straatbeeld herkent u vast: veel fietsers, voetgangers, trams, auto’s en (deel)scooters die tegelijkertijd de stad doorkruisen.
Hoe iedereen zich door Rotterdam verplaatst, noemen we de verkeerscirculatie.
Keuzes
“We zullen keuzes moeten maken. Niet alles kan meer, en niet alles kan tegelijk.”
Er wonen, werken en leven namelijk steeds meer mensen in Rotterdam. De stad groeit.
Dat biedt veel kansen, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee.
Er rijdt meer verkeer door de stad, maar er is weinig ruimte. Die ruimte groeit niet mee. We zullen dus keuzes moeten maken.
Minder doorgaand autoverkeer
Een keuze is om wijken autoluwer te maken. Dat betekent dat een wijk bereikbaar blijft, maar met minder doorgaand autoverkeer.
Dit maakt de stad veiliger en aantrekkelijker.
Met minder auto's op de weg, is er meer ruimte over die op een andere manier gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld voor fietsers en voetgangers of voor meer groen op straat.
Weet u dat weinig groen op straat ervoor zorgt dat een stad snel (te) warm wordt? Vooral op warme zomerdagen is dit goed te merken.
We moeten in de komende jaren ook meer woningen bouwen. Daar moet genoeg plek voor zijn.
Hoe het verkeer door de stad rijdt en hoeveel ruimte daarvoor nodig is, telt daar ook mee.
Verkeerscirculatieplan
Het autoluwer maken van wijken gaat niet ‘zomaar’. Als bijvoorbeeld een straat eenrichtingsverkeer wordt, betekent het dat het verkeer soms anders moet rijden. Daarom maken we een verkeerscirculatieplan.
Om te zorgen dat het verkeer ook dan goed kan blijven doorrijden. En dat een wijk bereikbaar blijft met de auto, het openbaar vervoer, voor nooddiensten en hulpdiensten, op de fiets of te voet.
Het verkeerscirculatieplan dat nu wordt gemaakt, geldt niet voor de hele stad maar voor het Centrum en naastgelegen woonwijken.
Er worden op dit moment gesprekken gevoerd in de wijken om ervaringen op te halen over het verkeer.
Welke plekken in het verkeer voelen onveilig? Waar is het erg druk? Antwoorden op deze vragen hebben we inmiddels ontvangen. Deze informatie nemen we mee bij het maken van keuzes. In november gaan we opnieuw in gesprek met de wijken over het plan.
Omdat het verkeer een stad letterlijk doorkruist, betekent het ook dat het verkeerscirculatieplan verder kijkt dan de wijkgrenzen. Het is een plan op stadsniveau. Dat betekent ook dat er keuzes gemaakt worden in het belang van de stad.
Het woord zegt het al: het verkeerscirculatieplan is een plan waarin keuzes worden gemaakt om de doorstroming van het verkeer (circulatie) beter te maken of aan te passen.
Dat betekent dat er maatregelen worden voorgesteld die een route van A naar B (met de auto) kunnen veranderen.
Zo kan een weg bijvoorbeeld een eenrichtingsweg worden of dat een straat zo wordt ingericht dat fietsers er kunnen doorfietsen, maar auto's een andere route krijgen (een knip).
Deze maatregelen kunnen dus impact hebben op uw route naar huis. Dat zal vast even wennen zijn.
Er wordt gewerkt aan een plan tot en met 2030 (met een blik naar 2040). Er worden dus maatregelen voorgesteld op de korte termijn, maar ook op de lange termijn.
Het plan wordt volgend jaar in het voorjaar van 2024 besproken in de gemeenteraad.
Hebt u vragen over het verkeerscirculatieplan?
Neem dan contact met ons op via Vraag of idee doorgeven.
Uw vraag komt dan bij de juiste afdeling en persoon terecht. We proberen uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.