Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 13 min

Regels van de weg

In Rotterdam wordt geïnvesteerd in infrastructuur, parkeergarages en fietspaden. Bovendien is het in een stad als Rotterdam een komen en gaan van onder andere winkelend publiek, werknemers en toeristen. En is Rotterdam een evenementenstad.

Nadeel hiervan is dat al dat verkeer, werkzaamheden, evenementen, bouwprojecten en onderhoud van de buitenruimte invloed hebben op de verkeersdoorstroming. Het is daarom van groot belang dat men rekening houdt met de verkeersafwikkeling. En goed overziet wat de consequenties zijn voor de doorstroming.

10 spelregels van de weg

De tien spelregels van de weg zijn tien afspraken die de overlast tijdens werkzaamheden moeten beperken voor het verkeer. De regels zijn aanvullend op algemeen geldende bestekbepalingen. Ze gelden dus naast de regels over het nemen van verkeersbesluiten. En ook naast het indienen van (plannen voor) tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) en verkeersplannen in Rotterdam.

De spelregels zijn opgesteld in chronologische volgorde. Welke keuzes worden op welk moment in een proces van werkzaamheden gemaakt, en wie speelt wanneer een rol. De laatste spelregels zijn meer algemeen.

De 10 regels van de weg

Tijdens spitsperioden is het niet toegestaan om op bundels of hoofdwegen werkzaamheden in de buitenruimte uit te voeren die overlast veroorzaken voor het verkeer, inclusief voetgangers en fietsers. Met werkzaamheden bedoelen we niet alleen wegwerkzaamheden, maar ook de schoonmaak van abri’s, het ophalen van afval, vervangen van reclameposters, laden en lossen van goederen, verzorging van groen en het plaatsen van verkeersmaatregelen en tekst- of redactieborden. Uitzondering hierop zijn de werkzaamheden in geval van calamiteiten. Bij langdurende versmallingen of afsluitingen moet zoveel mogelijk aaneengesloten worden gewerkt. Bovendien moeten werkzaamheden worden gecombineerd als dat mogelijk is.

Eerste werkdag na een feestdag of weekend

Werkzaamheden op de eerste werkdag na een feestdag of weekend mogen pas beginnen ná afloop van de ochtendspits. Versmallingen of afsluitingen mogen op desbetreffende dagen ook pas na afloop van de ochtendspits worden geplaatst.

Zoveel mogelijk 's nachts

Afsluitingen moeten zoveel mogelijk plaatsvinden in nachtelijke perioden. Als werkzaamheden plaatsvinden in de nachtelijke uren is er mogelijk een ontheffing of vergunning nodig (artikel 4.1 van de APV: Geluid en Lichthinder).

Perioden

De perioden worden bij de definities beschreven. Een bijzondere spitsperiode is de periode tussen de intocht van Sinterklaas en Nieuwjaarsdag. Uitgangspunt is dat in verband met de bereikbaarheid in deze periode niet mag worden gewerkt in het centrum. Het centrum is het gebied dat omsloten wordt door de ‘s-Gravendijkwal, het spoor, Goudsesingel, Oostmolenwerf en de Maas. De Kop van Zuid en de Maasbruggen worden hierin meegerekend.

Doel

Het doel van deze spelregels is om iedereen bewust te maken van de gevolgen die bepaalde activiteiten voor het verkeer en de verkeersafwikkeling kunnen hebben. Ook geeft het een handreiking voor als men niet zelf kan of wil kiezen. De spelregels van de weg zijn door het college van B&W vastgesteld. Ze gelden voor alle partijen die een activiteit (laten) ondernemen in de openbare ruimte, waarbij overlast voor het verkeer kan ontstaan op hoofdwegen in Rotterdam. Denk dan aan:

  • wegwerkzaamheden
  • evenementen
  • bouwplaatsen
  • onderhoudswerkzaamheden zoals schoonmaken en vervangen van reclame-uitingen
  • overige werkzaamheden waarvoor een tijdelijke verkeersmaatregel moet worden getroffen.

TVM

Een belangrijke basis voor de spelregels ligt in de Tijdelijke Verkeersmaatregelen (TVM). Voor alle werkzaamheden die overlast teweeg brengen voor weggebruikers moet een TVM worden genomen. Bij grootschalige werkzaamheden moet een verkeersplan worden opgesteld. Voor beide zaken vormen de gebiedskantoren van Stadsbeheer de ingang.

Verkeersplannen voor evenementen worden opgesteld onder verantwoordelijkheid van de organisator. Adviseurs van de diensten die zitting hebben in het Dienstenoverleg onder voorzitterschap van de Directie Veiligheid toetsen de plannen. Van eenmaal vastgestelde tijdelijke verkeersmaatregelen en verkeersplannen wordt niet meer afgeweken. Afspraak is afspraak. De gemeente houdt toezicht op naleving van deze afspraken.

Afwijken van spelregels

Ook in geval van calamiteiten is het belangrijk om de verkeersconsequenties goed en tijdig te bepalen. Het kan zijn dat er bij calamiteiten van deze spelregels moet worden afgeweken. Zoals bij plotselinge gladheidbestrijding, milieubereddering, ongevallen en spoedreparaties. Dit gebeurt in overleg met de verantwoordelijk wegbeheerder en/of de verkeersmarinier. Onder calamiteiten worden alleen niet-planbare situaties verstaan. 

Meer informatie

Heeft u vragen over de 'Regels van de weg' of de aanvraag van een tijdelijke verkeersmaatregel (TVM)? Neem dan contact op met het betreffende gebiedskantoor.