30 km/u in Rotterdam
De gemeente verlaagt in 2025 in 115 extra straten de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur. Het gaat om straten waar dat nodig is én kan.
Welke straten dat zijn, ziet u op de plattegrond.
Centrum
Straatnaam | Wegvak |
Eendrachtsplein | |
Eendrachtsweg | ten zuiden van Witte de Withstraat |
Eendrachtsweg | tussen Witte De Withstraat en Eendrachtsplein |
Gedempte Zalmhaven | |
Glashaven | |
Goudsesingel | |
Henegouwerlaan parallel | |
Hofplein | |
Mariniersweg | |
Mathenesserlaan | tussen Nieuwe Binnenweg en Rochussenstraat |
Mauritsweg | |
Nieuwe Binnenweg | tussen Eendrachtsplein en 's-Gravendijkwal |
Oostplein | |
Parkhaven | |
Posthoornstraat | |
Regentessebrug | |
Scheepstimmermanlaan | |
Weena | parallelbaan |
West Kruiskade | |
Westersingel noord | tussen Weena en Eendrachtsplein |
Westersingel zuid | tussen Eendrachtsplein en Westzeedijk |
Charlois
Straatnaam | Wegvak |
Kerkwervesingel | |
Langenhorst | tussen Oldegaarde en Slinge |
Wolphaertsbocht | tussen Pleinweg en Brielselaan |
Wolphaertsbocht | tussen Dorpsweg en Doklaan |
Wolphaertsbocht | tussen Pleinweg en Dorpsweg |
Delfshaven
Straatnaam | Wegvak |
1e Middellandstraat | |
2e Middellandstraat | |
Beukelsdijk | |
Beukelsweg | |
Bilderdijkstraat | |
Claes de Vrieselaan | |
Da Costastraat | |
Franselaan | |
Groshansstraat | |
Grote Visserijstraat | |
Havenstraat | |
Mathenesserdijk | tussen Marconiplein en Mathenesserbrug |
Mathenesserlaan | tussen Groshansstraat en Nieuwe Binnenweg |
Mathenesserlaan | tussen Mathenesserweg en Groshanssstraat |
Mathenesserweg | |
P.C. Hooftplein | |
's-Gravendijkwal | parallelbaan tussen Rochussenstraat en 1e Middellandstraat |
Schiedamseweg oost | tussen Mathenesserweg en Lage Erfbrug |
Spanjaardstraat | |
Van Cittersstraat | |
Vierambachtsstraat | |
Willem Buytewechstraat | tussen Havenstraat en Pieter de Hoochweg |
Willem Buytewechstraat | tussen Pieter de Hoochweg en Puntegaalstraat |
Feijenoord
Straatnaam | Wegvak |
Beukendaal | |
Brede Hilledijk | tussen Hillelaan en Laan op Zuid |
Brede Hilledijk | tussen Hillelaan en Maashavenstraat |
Brede Hilledijk | tussen Maashavenstraat en Tolhuislaan |
Groene Hilledijk | tussen Bree en Groene Zoom |
Hillevliet | |
Lange Hilleweg | |
Maashavenstraat | |
Maashaven noordzijde | |
Maaskade | |
Meeuwenstraat | |
Olivier van Noortstraat | |
Prins Hendrikkade | tussen Meeuwenstraat en Koninginnebrug |
Prins Hendrikkade | tussen Brugweg en Olivier van Noortstraat |
Veldstraat | tussen Strevelsweg en Verlengde Motorstraat |
Verlengde Motorstraat |
Hillegersberg-Schiebroek
Straatnaam | Wegvak |
Achillesstraat | |
Ceintuurbaan | |
Dirk van der Kooijweg | |
Junolaan | |
Kleiweg | G.K. van Hogendorpweg tot spoorwegovergang Kleiweg |
Minervalaan | |
Minosstraat | |
Weissenbruchlaan |
Hoek van Holland
Straatnaam | Wegvak |
De Cordesstraat | |
De Houtmanstraat | |
Hoekse Hillweg | |
Koningin Emmaboulevard | |
Pastoor Onderwaterstraat | keerlus busstation / entree terminal Stena |
Stationsweg | Hoeksebaan en Berghaven |
Strandboulevard |
Hoogvliet
Straatnaam | Wegvak |
Baarsweg | |
Bovensim | |
Desdemonastraat | |
Endenhout | ten westen van Kouwenaardseweg |
Fideliolaan | tussen Troubadourlaan en Desdemonastraat |
Fideliolaan | tussen Desdemonastraat en Toscalaan |
Holwinde | |
Horsweg | |
Kapershoekseweg | |
Kruisnetlaan | |
Lengweg | |
Max Havelaarweg | |
Mosoelstraat | |
Othelloweg | |
Oude Wal | |
Overwolde | |
Parelvissersstraat | |
Posweg | |
Speerreep | |
Steurweg | |
Tijmweg | |
Toscalaan | tussen Othelloweg en Desdemonastraat |
Toscalaan | tussen Oudelandseweg en Fideliolaan |
Troubadourlaan | |
Wijnruitstraat |
IJsselmonde
- Reyerdijk
Kralingen-Crooswijk
- Boezemweg
- Gerdesiaweg
- Kortekade
- Slaak
- Vondelweg
- Warande
Noord
Straatnaam | Wegvak |
Benthuizerstraat | |
Bentincklaan | |
Bergselaan | tussen Schieweg en Gordelweg |
Heer Bokelweg | |
Noordplein | |
Proveniersplein | |
Stationssingel | |
Van Aerssenlaan | |
Zaagmolendrift | |
Zaagmolenstraat |
Overschie
Straatnaam | Wegvak |
Abtsweg | rotonde en Kleinpolderplein |
Burgemeester Baumannlaan | 2e Hogenbanweg en Duyvesteynstraat |
Burgemeester Baumannlaan | 2e Hogenbanweg en De Lugt |
De Lugt | |
Overschiese Kleiweg | |
Parallelstraat |
Prins Alexander
Straatnaam | Wegvak |
Koningslaan | Hoofdweg en Duikerstraat |
Watermanweg | |
Zevenkampse Ring | Zevenkampseweg en Kurt Weillstraat |
Rozenburg
- Blankenburg
- Esdoornlaan
- Grote Stern
- Meeuwensingel
- Wilgensingel
Waarom 30 km/uur?
Het verkeer in de stad wordt steeds drukker. Er gebeuren vaker ongelukken en meer mensen raken gewond. In de afgelopen 10 jaar was in Rotterdam het aantal slachtoffers van het verkeer hoger dan ooit: in 2023 waren dat 1.446 gevallen. In 2021 waren dit er 1.159.
Wist u dat 80% van de ongelukken gebeurt op een weg waar mensen 50 km/uur rijden?
Daarom verlaagt de gemeente volgend jaar de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/uur in Rotterdam. Niet overal, maar in straten waar het nodig is én kan.
Bijvoorbeeld in straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn.
Nu geldt al in meer dan de helft van de Rotterdamse straten een maximumsnelheid van 30 km/uur. Daar komen nu 115 straten bij. In die straten is de verkeerssituatie zo onveilig, dat er snel iets moet veranderen.
Door 30 km/uur te rijden in de bebouwde kom, wordt het verkeer voor iedereen veiliger en overzichtelijker.
Indienen zienswijze ontwerpverkeersbesluit Aanpak 30 km/u voor 115 straten
Ontwerpverkeersbesluit. Link opent een externe pagina
Van 6 september tot 18 oktober 2024 is het mogelijk een mening te geven over het ontwerpverkeersbesluit voor Aanpak 30 km/u voor 115 straten. Dit kan door het onderstaande formulier in te vullen.
Geef bij het veld ‘zienswijze’ duidelijk aan wat uw formele reactie is met betrekking tot het ontwerpverkeersbesluit.
Dit formulier is niet bedoeld om vragen te stellen over de Aanpak 30 km/u of aanvullende voorstellen te doen voor andere straten in Rotterdam. Heeft u vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar veilige_gezonde_stratenso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Hoe herkent u een weg met 30 km/uur?
Een andere maximumsnelheid is best wennen. Zeker voor mensen die dagelijks door de stad rijden. De gemeente begrijpt dat. Ze zorgt er daarom voor dat de nieuwe maximumsnelheid duidelijk op straat te zien en te herkennen is.
Dat gebeurt op de volgende manieren:
- Na ieder kruispunt komen nieuwe verkeersborden. Dat is een bord met rode rand en het cijfer 30.
- We voegen witte lijnen toe op de weg of we halen ze weg. Dat zorgt ervoor dat automobilisten onbewust langzamer gaan rijden.
- Er komen verhoogde verkeersdrempels bij oversteekplekken voor voetgangers en fietsers. En op plekken waar vanaf dat punt 30 km/uur geldt.
- De gemeente start volgend jaar een campagne om weggebruikers te laten weten waar 30 km/uur gereden wordt en waarom dat zo is.
- De gemeente praat met het Openbaar Ministerie over het gebruiken van (mobiele) flitspalen op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Voorbeelden van een weg met 30 km/uur
Waar niet?
De gemeente kan niet overal de maximumsnelheid aanpassen naar 30 km/uur. Denk aan belangrijke routes die gebruikt worden door hulpdiensten, zoals ambulances, brandweer en politie, en trams en bussen. Of aan doorgaande wegen om in en uit de stad te komen, zoals de Schiekade, Maasboulevard en Pleinweg. Dit zijn vaak wegen met dubbele rijbanen. Die wegen blijven nu 50 km/uur.
Voordelen van 30 km/uur
Er zijn meer voordelen om de maximumsnelheid aan te passen naar 30 km/uur, in straten waar dat nodig is én kan.
- Er is minder kans op een ongeluk met gewonden
De kans dat een voetganger een ongeluk overleeft, stijgt bij 30 km/uur zelfs naar 90%. Dit komt doordat een auto bij een snelheid van 50 km/uur 2 keer zo lang nodig heeft om te remmen en stil te staan. Elke extra seconde en meter kan het verschil betekenen tussen leven en dood. - Er is veel minder verkeerslawaai
Dit scheelt ongeveer 2 decibel. Dat klinkt als weinig, maar het verschil hoort u duidelijk. - Geen extra reistijd
Uit onderzoek blijkt dat mensen die vaker 30 km/uur rijden amper meer reistijd hebben. - Het verkeer blijft goed doorstromen
Alles blijft bereikbaar. In een straat waar een nieuwe maximumsnelheid geldt van 30 km/uur, past de gemeente alleen de inrichting aan. Door die nieuwe inrichting voelt de snelheid ook logisch. - Meer ruimte voor fietsers en voetgangers
Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte, bijvoorbeeld doordat de gemeente fiets- en voetpaden kan verbreden op wegen waar auto's minder hard rijden.
Kortom, met minder snel verkeer wordt het in de stad veiliger en meer relaxed.
Bekijk de video waar de gemeente samen met Veilig Verkeer Nederland de remweg van een auto test met 50 km/uur en 30 km/uur.