Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 4 min

A16 Rotterdam

In opdracht van Rijkswaterstaat wordt er een nieuwe snelweg aangelegd tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. Eind 2025 gaat de nieuwe snelweg open voor verkeer.

De elf kilometer nieuwe snelweg A16 Rotterdam moet ervoor zorgen dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. Ook draagt de nieuwe verbinding bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio.

Rijkswaterstaat richt zich op de realisatie van de snelweg zelf. De werkzaamheden worden uitgevoerd door De Groene Boog, een combinatie van onder andere Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI. Wilt u weten wat er precies gedaan wordt of al gedaan is? Ga dan naar de website A16rotterdam.nl.

De regionale partners Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam en Lansingerland en het Recreatieschap Rottemeren zijn verantwoordelijk voor de ontwikkelingen in de aangrenzende gebieden, zoals het Terbregseveld, het Lage Bergse Bos, de Vlinderstrik en de Schieveense Polder. 

De noordrand van Rotterdam kent veel afwisseling. Naast woonwijken en bedrijventerreinen zijn er recreatiegebieden, sportvelden, open weidelandschappen en natuur. Deze typische kenmerken van de verschillende gebieden worden zoveel mogelijk behouden of versterkt.

Door de komst van de nieuwe snelweg zal de gemeente Rotterdam een aantal herinrichtingen in het openbaar gebied moeten uitvoeren. Deze worden hieronder toegelicht.

Herinrichting Noordrand Schiebroeksepark

Het noordelijke deel van het Schiebroeksepark wordt opnieuw ingericht. Hier leggen Rijkswaterstaat en De Groene Boog de nieuwe A16 aan. Dat betekent dat de noordrand van het Schiebroeksepark er anders uit gaat zien.

In het ontwerp houden we rekening met de wensen en eisen van bewoners en de klankbordgroep, zoals:

  • Nieuwe weg naar bedrijventerrein Schiebroek
  • Behoud van de groene rand rond Pluktuin Natuurtalent,
  • Sportvereniging V.O.C. en Volkstuinvereniging Lusthof
  • Aanleg nieuwe fiets- en wandelpaden
  • Aandacht voor de sociale veiligheid
  • Behoud van het gebied van de Schotse hooglanders
  • Uitbreiding van het gedenkbos
  • Verminderen van wateroverlast
  • Aandacht voor planten die bijen en andere insecten aantrekken

De noordrand van het Schiebroeksepark bestaat uit het gebied vanaf sportclub V.O.C., Volkstuinvereniging Lusthof en Pluktuin Natuurtalent Rotterdam tot de noordelijker gelegen Ratelaarweg.

In 2024 is het ontwerp gereed gekomen. Hierna wordt een bestek opgesteld waar een aannemer mee aan de slag kan. De uitvoering kan dan eind 2025 starten.

Herinrichting Terbregseveld

De nieuwe A16 gaat dwars door het Terbregseveld. Hier is namelijk de zuidelijke tunnelmond aangelegd. Het omliggende gebied wordt nu nog gebruikt als opslagplaats voor grond, maar krijgt een parkachtige inrichting met meer groen.

De wensen en eisen van de klankbordgroep, bestaande uit omwonenden en belangenorganisaties, worden meegenomen in het ontwerp, zoals:

  • Meer groen in het gebied door meer bomen te planten
  • Het Terbregseveld is bereikbaar voor voetgangers uit de omgeving
  • Aanleg van een fietspad tussen de Bergse Linker Rottekade en de President Rooseveltweg
  • Aanleggen van verschillende ecologische routes voor kleine zoogdieren en vleermuizen
  • Aansluiting bij het Landschapspark de Rotte

Het Terbregseveld ligt tussen de President Rooseveltweg en de Bergse Linker Rottekade en wordt aan de oost- en westkant begrenst door bestaande grote watergangen.

In 2024 is het programma van eisen voor het Terbregseveld opgesteld. In 2025 wordt het ontwerp uitgewerkt. Uitvoering zal in het najaar van 2026 kunnen starten.

Nieuwe fietsroute langs RWC Ahoy

De weg waarlangs rijwielvereniging Ahoy haar ingang heeft – de “Landscheiding” – wordt door de gemeente getransformeerd naar een zogenaamde fietsstraat. Dit is een breed fietspad in rood asfalt met aan weerszijden een strookje zwart asfalt; de auto is hier ‘te gast’. Deze aanpassing vindt plaats tussen de Spottersplek en de plek waar de verlegde Oude Bovendijk onder de nieuwe snelweg door gaat. 
Doordat deze fietsstraat aansluit op het verbrede fietspad langs het vliegveld ontstaat een doorgaande, brede en veilige fietsroute.

De werkzaamheden aan de nieuwe fietsroute starten naar verwachting begin 2025. 

“Saldo nul”

De gemeenten Rotterdam en Lansingerland hebben bij de totstandkoming van het ontwerp van de rijksweg geëist dat er geen verslechtering van luchtkwaliteit, geluidbelasting en zicht rond de toekomstige A16 Rotterdam mag optreden. Dit werd bekend met de aanduiding ”saldo nul”. 
De gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben hiertoe samen € 100 miljoen euro bijgedragen aan de inpassing van de rijksweg. Dat extra geld wordt onder meer besteed aan een dieper gelegen en langere tunnel door het Lage Bergse Bos, een ecoduct met fietsverbinding over de snelweg die het Schiebroeksepark met de Vlinderstrik verbindt en aan meer en hogere geluidsschermen dan de wettelijke norm vereist. Tevens wordt op enkele wegen in de omgeving van de nieuwe snelweg extra stil asfalt – tweelaags zoab-fijn – aangebracht. De waarden van de luchtkwaliteit blijven binnen de wettelijke normen.

Luchtfoto Terbrechtseplein 2024
Luchtfoto van het Terbregseplein. Foto: Rijkswaterstaat.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het project? Neem dan contact met Rijkswaterstaat, via e-mail a16rotterdam@rws.nl. Link opent een externe pagina of telefoon 0800 8002. Of bezoek de website a16rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.