Adresonderzoek
De gemeente kan onderzoek doen naar het adres waar u bent ingeschreven. Dit doet de gemeente als er een vermoeden is dat uw inschrijving op het adres in de Basisregistratie Personen (BRP) niet klopt.
U moet ingeschreven zijn op het adres waar u woont. En u bent verplicht de gemeente hierover te informeren.
De gemeente moet zorgen dat de Basisregistratie Personen (BRP) klopt. Zo weet de gemeente wie op welk adres woont. Bij een noodsituatie kan de gemeente inwoners beter bereiken en informeren.
Wat houdt zo’n adresonderzoek in en wat betekent het voor u?
Zo werkt een adresonderzoek
- De gemeente controleert of u woont op het adres waar u ingeschreven staat.
Daarvoor neemt de gemeente contact met u op per e-mail, telefonisch of sociale media. - De gemeente vraagt u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
- De gemeente stuurt een brief naar het adres waar u staat ingeschreven.
Woont u daar nog, vul dan het formulier in dat u samen met de brief heeft ontvangen. Reageert u niet op deze brief, dan schrijft de gemeente u uit de BRP. - Reageert u wel op de brief, dan kan de gemeente bij u op bezoek komen om te controleren of u op het adres woont. Dat doet de gemeente zonder afspraak.
- Levert u tijdens het onderzoek de juiste informatie aan of geeft u alsnog uw verhuizing door, dan krijgt u geen boete.
- Levert u geen of onvoldoende informatie aan, dan past de gemeente uw inschrijving in de BRP aan. De gemeente schrijft u in op uw vermoedelijke nieuwe adres of de gemeente schrijft u uit met de mededeling ‘adres onbekend’.
- U kunt een boete krijgen als u niet goed staat ingeschreven. De boete is maximaal 325 euro.
- Een adresonderzoek duurt 12 weken en soms wat langer.
Hoe ontvang ik berichten van de gemeente?
De gemeente probeert op verschillende manieren contact met u te krijgen:
- Per post
- Per e-mail
- Telefonisch
- Via sociale media
- Via een huisbezoek
De gemeente stuurt post naar het adres waar u bent ingeschreven. Of naar het adres waarvan de gemeente vermoedt dat u daar woont.
Wijzigingen doorgeven
- U woont nog op het adres waar u bent ingeschreven.
Vul het formulier in dat u bij de brief van de gemeente heeft ontvangen. Onderteken de brief en voeg een kopie van uw geldige legitimatiebewijs toe en stuur het naar:
Gemeente Rotterdam
Team Kwaliteit BRP, Onderdeel Adresonderzoek
Antwoordnummer 1790
3000 VB Rotterdam - U bent verhuisd naar een andere woning in de gemeente Rotterdam
Geef zo snel mogelijk uw adreswijziging online door.
Of per post naar:
Gemeente Rotterdam
Team Migratie
Antwoordnummer 1790
3000 VB Rotterdam - U bent verhuisd naar een andere gemeente
Geef uw adreswijziging zo snel mogelijk door bij uw nieuwe woongemeente. - U bent verhuisd naar het buitenland
U kunt uw vertrek naar het buitenland op 3 manieren doorgeven:- Via online Vertrek naar buitenland doorgeven.
- Per post: Gemeente Rotterdam
Team Migratie
Antwoordnummer 1790
3000 VB Rotterdam - Per e-mail: vertrekbuitenlandDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Beslissing
Blijkt uit het onderzoek dat u wel op het geregistreerde adres woont, dan sluit de gemeente het onderzoek. Hierover ontvangt u bericht.
Reageert u niet op de gestuurde brieven en e-mails van de gemeente?
Dan schrijft de gemeente u uit de BRP. De datum van uitschrijving is de datum waarop de brief met verzoek om informatie naar u is verstuurd.
De gemeente registreert u dan als Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW).
Sommige organisaties krijgen automatisch bericht over uw uitschrijving. Bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst.
Andere gevolgen van vertrek zonder u zelf uit te schrijven zijn:
- U krijgt geen toeslagen en kinderbijslag meer.
- Uw ziektekostenverzekering wordt stopgezet.
- U kunt geen paspoort meer aanvragen.
- U hebt geen recht meer op een uitkering en andere overheidsvoorzieningen.
- Uw digid wordt geblokkeerd.
Vragen en antwoorden
Maak een afspraak voor hervestiging via de pagina Start opnieuw inschrijven in Nederland.
Of bel naar 14010.
Ja, dat is verplicht. U moet ingeschreven zijn op het adres waar u echt woont. U bent verplicht de gemeente daarover informatie te geven.
Vanwege de bescherming op privacy deelt de gemeente niet zomaar informatie.
Alleen als het adresonderzoek over uzelf gaat, kunt u hierover bellen naar 14 010.
Nee. De controleurs van de gemeente proberen meerdere keren bij u op bezoek te komen. Zij doen dat zonder afspraak en op verschillende dagen en op verschillende momenten van de dag.
Na het onderzoek van de gemeente kan uw zorgverzekeraar zelf een onderzoek starten. Gemeente Rotterdam heeft geen invloed op dat onderzoek. Geef uw verhuizing door of neem contact op met uw zorgverzekeraar.
Omdat de gemeente vermoedt dat u niet op het adres woont waar u staat geregistreerd. De gemeente communiceert niet over wie het onderzoek heeft aangevraagd.
U moet dan langskomen bij de gemeente. U moet zich opnieuw laten inschrijven.
Lees op de pagina Opnieuw inschrijven in Nederland hoe u dit doet.
Bent u het niet eens met de beslissing om u uit te schrijven?
U kunt bezwaar maken, binnen 6 weken nadat de beslissing is gepubliceerd.
Als u te laat bent, dan kunt u ook een aanvraag tot correctie doen.
Controleer uw mailbox. De gemeente stuurt u ook e-mails.
Wordt uw adres onderzocht? Dan kunt u geen DigiD aanvragen.
Wilt u uw verhuizing doorgeven, maar kunt u niet inloggen? Geef uw verhuizing door per post.
Zodra het onderzoek is afgerond, kunt u uw VOG aanvragen.
Dit kan ook als u uit de BRP bent uitgeschreven. Geef uw verhuizing door.