Akte aanvragen door advocaten en notarissen
U vraagt de akte van de burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. De akte vraagt u online aan of per post.
U kunt de akte online aanvragen via de knop 'Online aanvragen'. Voor een online aanvraag hebt u eHerkenning en uw KvK-vestigingsnummer nodig. Hebt u geen eHerkenning? Vraag dan de akte per post aan.
Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post aanvragenSoorten akten
Akte | Inhoud van de akte |
---|---|
Geboorteakte |
|
Overlijdensakte |
|
Huwelijksakte |
|
Akte van geregistreerd partnerschap |
|
Akte van echtscheiding |
Let op: deze gegevens komen op de huwelijksakte als een latere vermelding. |
Akte van beëindiging geregistreerd partnerschap |
Let op: deze gegevens komen op de akte van geregistreerd partnerschap als een latere vermelding. |
Kosten
Soort aanvraag | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Online | € 16,60 | € 17,10 |
Per post | € 16,60 + verzendkosten | € 17,10 + verzendkosten |
Hoelang duurt het
- Aanvraag online: het duurt maximaal 10 werkdagen voordat de gemeente uw aanvraag behandelt. Daarna wordt de akte per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat de postbezorging ook een paar dagen duurt.
- Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.
Let op: er is op dit moment grote vraag naar producten van de gemeente. De verwerkingstijd kan langer zijn.
Contact
Hebt u vragen? Bel 14 010.