Collectiecentrum Rotterdam
De gemeente zocht een plek voor een nieuw erfgoeddepot. Dit Collectiecentrum Rotterdam lijkt goed te passen op het grasveld aan de Nieuwemeer.
Hondenspeelplaats
De hondenspeelplaats gaat verdwijnen. De gemeente begrijpt dat dit voor veel mensen een grote teleurstelling is.
De Nieuwemeer heeft altijd als bestemming 'bedrijventerrein' gehad. Dat betekent dat deze locatie bedoeld is om bedrijven op te vestigen.
Omdat er tot nu toe nog geen plannen waren voor de Nieuwemeer, is het tijdelijk ingericht als hondenspeelplaats.
Hiervoor is ook een overeenkomst opgesteld waarin staat dat, als er een bestemming gevonden wordt voor deze locatie, de overeenkomst wordt opgezegd.
De hondenspeelplaats verdwijnt, ook als het collectiecentrum hier niet komt.
De Nieuwemeer is eigendom van gemeente Rotterdam. De grond wordt al een tijd niet gebruikt en zou eigenlijk verkocht worden.
Dat zal vermoedelijk ook gebeuren als het collectiecentrum niet op deze plek komt.
De grond heeft de bestemming ‘bedrijven’. Het zal dan aan een bedrijf of bedrijven met die functie worden verkocht.
Wat voor gebouw of bedrijf zich er dan zal vestigen, is dan niet meer in de hand van de gemeente.
De gemeente onderzoekt nu of er op een andere locatie in de wijk plek is voor een omheinde hondenspeelplaats.
Als er opties zijn, dan gaat de gemeente in gesprek met de gebruikers van het veld om te kijken of de opties ook echt geschikt zijn.
Er is geen garantie dat er een nieuwe hondenspeelplaats terugkomt in de wijk.
Het gebouw en omgeving
Het terrein is groot genoeg voor een gebouw om de collecties van alle Rotterdamse musea en de collectie van het Nationaal Museum van Wereldculturen op te slaan. Daarnaast is de locatie goed bereikbaar via autowegen en het openbaar vervoer.
Er wordt kostbare kunst opgeslagen in het gebouw, daarom is het belangrijk dat de omgeving veilig is. Dat is voor de Nieuwemeer het geval. Het wordt niet omringd door bedrijven die brandgevaarlijk zijn, zoals een afvalverwerkingsbedrijf. De locatie had al als bestemming bedrijventerrein. Deze hoeft met de komst van het collectiecentrum niet te wijzigen.
Op dit moment zijn we de haalbaarheidsstudie aan het afronden. Dit is een studie waarin we kijken of het mogelijk is om op de Nieuwemeer het collectiecentrum te realiseren.
Bij deze fase is nog geen architect betrokken, er zijn daarom nog geen ontwerpen of plaatjes van het gebouw.
In de volgende fase zoeken we een architect en laten we een ontwerp maken. Het doel is om een gebouw te laten ontwerpen met een duurzame en groene uitstraling.
Het gebouw wordt maximaal 15 meter hoog.
Niet alle delen van het gebouw worden even hoog, de delen van het gebouw waar kantoren en werkruimten komen, worden een stuk lager.
Het gebouw wordt duurzaam. De ambitie is om de (directe) omgeving van het gebouw ook een duurzame en groene uitstraling mee te geven die bij de omgeving past.
Het gebouw houdt stof en geluid van de snelweg tegen. De overlast die de wijk heeft van de snelweg wordt hierdoor minder.
Nee, het grondwaterpeil is op deze locatie erg hoog.
Het gebouw moet voorbereid zijn op extreme regenval.
Een gebouw in de grond maken dat hiertegen bestendig is is erg duur.
De komende jaren zal onder invloed van klimaatverandering de kans op extreme regenbuien toenemen. Een gebouw onder de grond heeft een grotere kans vol te lopen bij extreme regenval.
Omdat er kunst wordt opgeslagen in het gebouw, is dat een extra risico.
Een deel van het parkeren wordt opgelost op het eigen terrein.
Medewerkers en logistiekverkeer parkeren op het terrein van het collectiecentrum.
Bezoekers komen met het openbaar vervoer (metrostation Ambachtsland) of maken gebruik van de openbare parkeerplaats voor het gebouw.
Er zijn nog geen plannen om het huidige parkeerterrein te wijzigen. Het kan zijn dat uiteindelijk de indeling van de huidige parkeerplaats toch verandert om logistiek voor het collectiecentrum mogelijk te maken.
Zodra hier meer over bekend is wordt dit antwoord aangepast.
Het fietspad naast de bomen van de Nieuwemeer naar de Grote Wielen blijft.
Er wordt onderzocht of het beter kan.
De stoep naast het fietspad is bijvoorbeeld te smal. Er wordt onderzocht of deze verbreed kan worden.
In het haalbaarheidsonderzoek worden de kleine en de grote variant uitgewerkt.
Aan het einde van het haalbaarheidsonderzoek wordt beoordeeld welke positieve en negatieve consequenties verbonden zijn aan deelname van het Nationaal Museum van Wereldculturen.
Op basis hiervan besluit de gemeente welke variant het meeste voordeel oplevert voor de kwaliteit van het beheer van de collecties en op financieel vlak.
Dit besluit wordt genomen door het college van burgemeester en wethouders en de Gemeenteraad.
Ook het Nationaal Museum van Wereldculturen neemt op dat moment een besluit over hun deelname.
Als alles gaat volgens planning, dan zal er vanaf 2027 gebouwd worden.
We onderzoeken of en welke aanpassingen van de toegangswegen nodig zijn.
De toegangswegen zijn de omliggende straten van de locatie, zoals Nieuwemeer, Grote Wielen en Naardermeer.
Het collectiecentrum krijgt geen openbaar karakter zoals bijvoorbeeld Depot Boijmans.
Bezoekers kunnen dus geen kaartje kopen aan de deur of zo binnenstappen.
De bezoekers zijn voornamelijk wetenschappers of onderzoekers die onderzoek komen doen naar de verschillende collecties of kleine groepjes scholieren.
Het depot zal weinig verkeer aantrekken.
Er worden alleen objecten verplaatst voor tentoonstellingen in musea of uitleen.
Het betreft enkele busjes en een enkele vrachtwagen per week. Van een deel van de medewerkers en bezoekers wordt verwacht dat ze reizen met het openbaar vervoer.
Tijdens de bouw kan er overlast van bouwverkeer zijn. We proberen dit zoveel mogelijk te beperken. Hierover moeten nog afspraken gemaakt worden met de aannemers.
De ervaring bij musea en depots leert dat deze voorzieningen geen criminaliteit aantrekken.
Door meer gebruik van het gebied en de beveiligingsmaatregelen en het (sociale) toezicht is er vaak juist minder criminaliteit.
Locatie Metaalhof en de musea
Dit komt omdat het depot Metaalhof niet geschikt is om een nieuw modern depot van te maken dat voldoet aan de eisen van nu.
Na oplevering van het nieuwe collectiecentrum komt het Metaalhof vrij. Er wordt nog onderzocht of het gebouw een nieuwe functie krijgt.
Aan de ontwikkeling van met collectiecentrum werken de volgende instellingen mee:
- Museum Rotterdam
- Maritiem Museum Rotterdam
- Wereld Museum Rotterdam
- Archeologie Rotterdam (BOOR)
- Natuurhistorisch Museum Rotterdam
- Nationaal Museum van Wereldculturen (ook bekend als Volkenkundemuseum en Tropenmuseum dit heet nu Wereld Museum Leiden en Wereldmuseum Amsterdam)