Ga naar de hoofdinhoud

19 juni 2024

Algemeen

Leestijd: 4 min

'Een tegenprestatie is een win-winsituatie'

Sommige beroepen van de gemeente kennen we allemaal wel, andere zijn wat minder bekend. Zoals dat Ed van den Berg. Hij werkt als activeringscoach in Hoek van Holland en Delfshaven. Van den Berg helpt mensen met een uitkering om iets te doen voor hun omgeving.

De gemeente kan mensen met een uitkering om een ‘tegenprestatie’ vragen. Dat kan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk zijn of mantelzorg of een taaltraining. Op die manier doen ze iets terug voor hun uitkering en dragen ze bij aan hun omgeving. Maar ze hebben er ook zelf veel aan. ‘Als mensen in actie komen, bloeien ze vaak op. Als je nieuwe dingen en nieuwe mensen leert kennen, is dat goed voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde. Dat heeft óók een positief effect op de samenleving.’  

Minder reistijd

Er zijn zo’n 70 activeringscoaches, verspreid over heel Rotterdam. Zij helpen ruim 19.000 uitkeringsgerechtigden aan een tegenprestatie. Van den Berg voelt zich helemaal thuis in de gebieden waar hij werkt. Hij werkt én woont in Hoek van Holland. Ook Delfshaven hoort bij zijn werkgebied. ‘Toen er in Hoek van Holland een activeringscoach nodig was, zei ik: Laat mij dat maar doen. Dat scheelt reistijd. En andersom hoeven mensen, die een afspraak hebben over de tegenprestatie, nu niet meer naar Rotterdam te komen. Dat was voorheen wel zo. Bovendien ken ik de Hoek op mijn duimpje en ken ik er veel mensen.’  

Ed heeft een gesprek een met cliënt op een picknickbankje bij het Huis van de wijk
Foto: Erno Wientjens

Betrokken

In Hoek van Holland werkt Van den Berg vaak in het Huis van de Wijk. Daar ziet hij in de wandelgangen veel mensen die hij helpt. ‘Door daar aanwezig te zijn, laat ik zien dat ik me betrokken voel bij het gebied en de mensen. Ik zie mijn klanten een activiteit doen met anderen. En mensen kennen mij en kunnen me aanspreken.’ Van den Berg vindt het belangrijk om te weten wie zijn klanten zijn, wat iemand kan en wat zijn of haar persoonlijke situatie is. 

Andere hulp

Hij vervolgt: ‘Ik ben oprecht geïnteresseerd. Zo kom ik te weten welke hulp ze nog meer nodig hebben. Bijvoorbeeld van een maatschappelijk werker, iemand van de thuiszorg of van het Expertise Team Financiën. Een activeringscoach heeft dus ook een signalerende functie, we helpen mensen vaak ook op andere gebieden.’ 

Allemaal redenen  

Hoe komt het dat sommige mensen langer dan gemiddeld in de bijstand zitten? Van den Berg: ‘Dat kan allerlei oorzaken hebben. Een aantal mensen vond niet snel een nieuwe baan toen ze door de coronacrisis werkloos raakten. Sommigen kunnen niet aan het werk omdat ze een medisch probleem of een verslaving hebben. Mijn uitdaging is hen te laten inzien dat je een probleem kunt hebben, maar dat je desondanks prima allerlei dingen kunt doen.’  

Luisteren  

Het gebeurt regelmatig dat mensen niet meteen hun hele verhaal vertellen. Zo was er onlangs een mevrouw uit Hoek van Holland die een uitkering had en naar vrijwilligerswerk vroeg. Terwijl ze medische problemen had en eigenlijk niet veel kon ondernemen. ‘Daar kom ik dan achter door eerst rustig naar haar te luisteren. Daardoor durfde ze tijdens het gesprek openhartig te zijn. Vervolgens kon ik haar iets bieden wat bij haar past: een beweegtraining. Daar krijg ik zelf ook energie van!’    

Zonder motivatie  

Waar de een zich graag inzet om een activiteit te doen, gaan anderen ongemotiveerd naar een activiteit en willen gewoon een aanwezigheids-aantekening op hun briefje. Ook dan vraagt Van den Berg door wat iemand interessant vindt en biedt zo iemand verschillende keuzes. 'En niet te vergeten: ik blijf de persoon ondersteunen en vooral stimuleren.’ Op die manier probeert Van den Berg zoveel mogelijk situaties als ‘geen motivatie hebben’ te voorkomen. 

Win-winsituatie

Van den Berg geeft mensen mee dat een tegenprestatie leveren juist waardevol is en veel oplevert. ‘Ik zeg dan: met een tegenprestatie zit je niet hele dagen thuis, maar ben je actief en zie je andere mensen. Je blijft je kwaliteiten benutten. En soms leidt een tegenprestatie tot een betaalde baan. Ik vind een tegenprestatie een win-winsituatie voor de Rotterdammer én de gemeente. Daar help ik graag aan mee.’ 

Meer informatie 

Heeft u vragen voor of over Prestatie010? Neem dan contact op met uw activeringscoach, bel het informatienummer van de gemeente (14 010) of mail naar infoprestatie010@rotterdam.nl.. Link opent een externe pagina U kunt ook terecht bij een Vraagwijzer. Link opent een externe pagina bij u in de buurt. 

Wilt u meer informatie over werken bij de gemeente Rotterdam of alle beschikbare vacatures bekijken? Kijk dan op www.werkenvoorrotterdam.nl. Link opent een externe pagina