Ga naar de hoofdinhoud

Start inschrijven in Nederland

Stap 2 van 6

Zorg voor een geldig identiteitsbewijs

Dit mag een paspoort of identiteitskaart zijn.

  • Komt u in Nederland wonen vanuit een land buiten Europa? Neem dan uw verblijfsvergunning, schriftelijke beslissing (beschikking) of machtiging tot voorlopig verblijf (MVV-sticker) in uw paspoort mee.
  • Wilt u zich inschrijven vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius? Neem dan ook een bewijs van uitschrijving mee.

Stap 3 van 6

Verzamel de originele geboorteakten

U hebt ook de geboorteakten nodig van alle personen die met u worden ingeschreven. 
Neem ook uw andere akten mee, zoals uw huwelijksakte, echtscheidingsakte, enzovoorts.

Hebt u geen geboorteakten? U moet ze na uw inschrijving binnen 6 maanden inleveren bij de gemeente. Hiervoor maakt u een aparte afspraak. Kijk voor meer informatie op de pagina Buitenlandse documenten registreren.

Let op:
Documenten die niet in het Nederlands of Engels zijn, moet u laten vertalen door een professionele vertaler. Het kan ook zijn dat de documenten een legalisatie of apostille moeten hebben. Kijk voor meer informatie op nederlandwereldwijd.nl.

Stap 4 van 6

Verzamel de documenten voor uw woonsituatie

Uw nieuwe woonsituatie Deze documenten hebt u nodig 
zelfstandig als huurder
  • huurcontract of huurdersverklaring*
zelfstandig als eigenaar en nog niet ingeschreven in het Kadaster
  • kopie van de akte van levering
    óf
  • kopie van het bewijs van eigendom

Beide documenten moeten door de notaris zijn ondertekend.

inwonend bij de hoofdbewoner als huurder
  • verklaring van inwoning*
  • verhuurdersverklaring*
  • kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie u gaat inwonen
inwonend bij de hoofdbewoner als eigenaar
  • verklaring van inwoning*
  • kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie u gaat inwonen
kamerbewoner
  • huurcontract of huurdersverklaring*
*Let op:

Een huurcontract of verhuurdersverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Het contract of de verklaring moet ingevuld zijn door de eigenaar en beheerder.

Gaat u inwonen bij uw getrouwde of geregistreerde partner, ouders, grootouders, kind, kleinkind, broer of zus? Dan hebt u geen verhuurdersverklaring nodig.

Als u gaat inwonen hebt u altijd een verklaring van inwoning nodig. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Stap 5 van 6

Maak een afspraak

Maak online een afspraak om u te laten inschrijven bij de balie van publiekslocatie Centrum.

Wilt u voor meerdere personen samen 1 afspraak maken? Om bijvoorbeeld het hele gezin tegelijk in te schrijven? Dan kunt u dit doorgeven bij 'aantal'. 

Vindt u het moeilijk om online een afspraak te maken? Bel dan 14 010.

Stap 6 van 6

Naar de afspraak

Ga naar uw afspraak bij publiekslocatie Centrum (Coolsingel 40). Neem alle documenten mee van stap 1 tot en met 4.

We verwerken uw inschrijving binnen 4 weken. U krijgt hierover een brief.