Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 5 min

Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Met de Europese gehandicaptenparkeerkaart parkeert u in Rotterdam gratis op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen.

U kunt de parkeerkaart online aanvragen of per post.

Voor een online aanvraag hebt u DigiD nodig. Vraagt u de kaart voor uw kind aan, dan hebt u de DigiD van uw kind nodig. Bedrijven loggen in met eHerkenning.

Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post aanvragen

Voor wie is het

Wilt u weten of u recht hebt op een Europese gehandicaptenparkeerkaart? 
Geef dan antwoord op de volgende vragen.

Instellingen

Instellingen kunnen ook een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Dit kan als de instelling mensen vervoert die een beperking hebben en wonen in een instelling zoals bedoeld in de Wet langdurige zorg.

Voorwaarden

Meer informatie vindt u hier:

Kosten

2025
Kosten sociaal medisch advies€ 99,30
Kosten 1e gehandicaptenparkeerkaartGratis
Verlengen of vervangen kaart€ 17,40

Vergoeding van de kosten

  • Voor de eerste aanvraag hebt u een sociaal medisch advies nodig. De eigen bijdrage hiervoor wordt niet vergoed.
  • Reed u zelf met een Europese Gehandicaptenparkeerkaart, maar wilt u nu een kaart als passagier? Dan is er een nieuw sociaal medisch advies nodig.
    Een nieuw sociaal medisch advies kost geld. Hiervoor moet u  zelf de eigen bijdrage betalen.
  • Hebt u vanwege uw beperking een eigen auto nodig en kunt u niet op een andere manier reizen? Dan kunt u de Europese Gehandicaptenparkeerkaart vergoed krijgen via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
    Ga voor meer informatie langs bij de Vraagwijzer.

Hoelang duurt het

Sociaal medisch advies

Na uw aanvraag krijgt u een uitnodiging van de afdeling Sociaal Medische Advisering. 
U spreekt tijdens de afspraak met een arts over uw beperking.

Binnen 6 weken geeft de arts een sociaal medisch advies. Hierin staat of de arts vindt dat u een Europese gehandicaptenparkeerkaart moet krijgen.

Kunt u niet komen of hebt u vragen? Bel dan 010 433 98 86.

Geen advies nodig

Hebt u geen sociaal medisch advies nodig, bijvoorbeeld omdat u een blijvende beperking hebt en alleen uw kaart hoeft te verlengen? 
Dan krijgt u binnen 5 werkdagen bericht dat u de nieuwe parkeerkaart kunt ophalen. 

Kaart ophalen

Hebt u de brief ontvangen dat u recht hebt op een gehandicaptenparkeerkaart?
U hebt 21 dagen om de kaart op te halen.
Anders wordt de kaart stopgezet en moet u de kaart opnieuw aanvragen.

U kunt de kaart afhalen bij de afdeling Burgerzaken. U hoeft geen afspraak te maken.

Neem mee:

  • de brief waarin staat dat u de gehandicaptenparkeerkaart kunt ophalen.
  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs
    Dit mag een paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument zijn.
  • een kopie van uw Europese gehandicaptenparkeerkaart van andere gemeente, als u die hebt
    Dit hoeft alleen bij de eerste aanvraag bij de gemeente Rotterdam.
  • een pasfoto

Haalt iemand anders de kaart voor u op? Geef die persoon toestemming. Vul daarvoor het 'Machtigingsformulier' in.

Verlengen

De Europese gehandicaptenkaart wordt niet automatisch verlengd. U moet zelf opnieuw een kaart aanvragen.
Gebruik hiervoor 1 van de knoppen bovenaan deze pagina.

Opnieuw sociaal medisch advies nodig?

  • Hebt u een blijvende beperking, dan is alleen bij de eerste aanvraag een sociaal medisch advies nodig.
  • Hebt u geen blijvende beperking, dan moet er wel een nieuw sociaal medisch advies komen.

Gegevens aanpassen

Hebt u al een Europese gehandicaptenparkeerkaart en wilt u uw gegevens aanpassen? Dit kan online via Mijn Loket. Link opent een externe pagina
U hebt DigiD of eHerkenning nodig om in te loggen.

Kenteken aanpassen

Wilt u het kenteken op uw parkeerkaart aanpassen?
Vul het formulier 'Aanpassen of toevoegen kenteken' in.

Stuur het ingevulde formulier naar:

Gemeente Rotterdam
Afdeling Publiekszaken
Antwoordnummer 1790
3000 WB Rotterdam

Een postzegel is niet nodig.

Opzeggen

Gebruikt u uw gehandicaptenparkeerkaart niet meer?
Geef dit zo snel mogelijk door. Dit kan online via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.
U hebt DigiD of eHerkenning nodig om in te loggen.

Of geef het per post door. Stuur uw brief naar:

Gemeente Rotterdam
Afdeling Publiekszaken
Antwoordnummer 1790
3000 WB Rotterdam

Een postzegel is niet nodig.

Verlies of diefstal

  • Bij verlies van de kaart schrijft u in een brief hoe u de kaart verloren bent. Onderteken de brief. Geef de brief af bij een locatie van Burgerzaken.
  • Bij diefstal doet u aangifte bij de politie. Er kan namelijk misbruik worden gemaakt van uw gestolen pas. 

Met de brief of kopie van de aangifte en een pasfoto koopt u een kopie van uw kaart bij Burgerzaken.

Of vraag online via deze pagina een nieuwe kaart (duplicaat) aan.  U krijgt dan een brief van de gemeente. U kunt dan met uw brief en een pasfoto naar Burgerzaken om de kaart op te halen.

Contact

Hebt u vragen, bel dan 14 010.

Veelgestelde vragen