Ga naar de hoofdinhoud

04 november 2024

Algemeen

Leestijd: 2 min

Fietsverlichtingscampagne voor jongeren met game “Licht aan!”

Jongeren fietsen vaker zonder verlichting in het donker, wat het risico op ongelukken vergroot. Onderzoek toont aan dat zij twee keer zo vaak fietsen als andere Rotterdammers, maar opvallend vaak zonder licht. Om bewustwording bij deze jonge doelgroep te vergroten, start de gemeente ook dit jaar de campagne “Licht aan!”. Dit is een interactieve game speciaal gericht op middelbare scholieren.

Door middel van gamificatie laat de gemeente jongeren op een speelse manier ervaren hoe belangrijk fietsverlichting is. De boodschap is duidelijk: zonder licht wordt fietsen een stuk gevaarlijker en, in de context van de game, betekent het simpelweg “Game over!”

Campagne op middelbare scholen

Ook dit jaar bezoekt de gemeente verschillende middelbare scholen met een mobiele multimediaconsole. Scholieren kunnen de game op een groot 43 inch scherm spelen. Nieuw dit jaar is dat scholen in de game tegen elkaar strijden in een scholencompetitie.

Zichtbaar met licht aan

Fietsverlichting zorgt ervoor dat fietsers goed zichtbaar zijn voor andere weggebruikers, vooral automobilisten. Met een goed werkend licht is een fietser al vanaf 100 meter zichtbaar, terwijl automobilisten een fietser zonder verlichting pas op 10 meter afstand kunnen zien. Bij een snelheid van 50 km/u heeft een auto 26 meter nodig om tot stilstand te komen. Goede fietsverlichting verkleint daarmee de kans op een ongeluk met 20%.

Game "Licht aan!" voor jongeren om vaker fietsverlichting te gebruiken

Game ook online te spelen

Voor alle scholieren, en alle andere fietsers, is de game "Licht aan!" ook online beschikbaar op Licht-aan.nl.. Link opent een externe pagina