Goudsesingel
We gaan de Goudsesingel veiliger en fijner maken. Dat doen we van maandag 15 april 2024 tot en met maandag 3 februari 2025. We doen meteen ander werk dat nodig is. Zo is er zo weinig mogelijk overlast.
Op de kruispunten Goudsesingel-Jonker Fransstraat en Goudsesingel-Vondelweg gebeuren veel ongelukken.
Hierbij vallen veel gewonden, vooral fietsers, bromfietsers en automobilisten. We gaan deze kruispunten veiliger maken voor iedereen in het verkeer.
- We maken op de kruispunten meer ruimte voor fietsers.
- We maken de oversteken voor voetgangers en fietsers minder lang.
- Fietsers krijgen eigen, veilige wachtplekken.
- Waar het kan zorgen we ervoor dat het afslaande autoverkeer niet meer gelijktijdig groen licht heeft met fietsers die rechtdoor gaan.
Wat gaan we precies doen
We maken het kruispunt Goudsesingel/Mariniersweg/Vondelweg veiliger voor verkeer.
- We voegen een aparte rijstrook en groenlicht toe voor auto's die rechtsaf slaan. Hierdoor kunnen fietsers en voetgangers veilig oversteken zonder conflicten met auto's. Zo zorgen we ervoor dat fietsers en auto's elkaar minder hinderen.
- De vrije rechtsaf strook voor auto’s op de Vondelweg vervangen we door een normale rechtsaf strook met verkeerslichten.
Het fietspad op de Vondelweg wordt doorgetrokken tot aan de verkeerslichten. Zo is er geen verwarring en onbedoeld verkeerd rijden door fietsers meer, wat de veiligheid en het comfort verbetert. - In de nieuwe verkeerslichtenregeling streven we naar het zo veel mogelijk verminderen van gevallen van 'lokgroen', waarbij het groene licht verwarrend kan zijn, en deelconflicten, waarbij verkeersbewegingen elkaar kunnen hinderen.
- Er komt een verbod om vanaf de Mariniersweg rechtsaf te slaan naar de Goudsesingel door voertuigen langer dan 10 meter, zodat fietsers bij het verkeerslicht voldoende ruimte krijgen.
- We maken het meer mogelijk voor het fietsverkeer om in twee richtingen het kruispunten over te steken. Zo krijgen fietsers meer keuzemogelijkheden om de handigste route over het kruispunt te nemen.
Op het kruispunt Goudsesingel/Jonker Fransstraat/Meent is het realiseren van een betere fietsinfrastructuur op alle hoeken de voornaamste maatregel die wordt genomen.
Daarbij wordt de ruimte voor het autoverkeer verminderd, onder andere op de Goudsesingel (zuidwest) en Jonker Fransstraat.
Op dit laatste wegvak is een herinrichting bezig en het ontwerp voor het kruispunt sluit hier goed op aan.
De volgende werkzaamheden worden uitgevoerd:
- Op elke hoek van het kruispunt maken we een plek speciaal voor fietsers die linksaf willen slaan. Zo hebben ze altijd een eigen plek, los van het autoverkeer.
- We verminderen het aantal rijstroken op de Goudsesingel tot één voor rechtdoor, zodat je niet meer kunt inhalen op het kruispunt.
Dit maakt ook de oversteek voor fietsers en voetgangers korter. - We maken aparte rijstroken voor auto's die rechtsaf willen slaan op het kruispunt. Hierdoor wordt het veiliger voor fietsers.
Op de Meent krijgen fietsers een fietspad voor de oversteekplaats in de middenberm van de Goudsesingel.
We doen nog meer om de Goudsesingel veiliger en fijner te maken
Er moeten nog meer (onderhouds)werkzaamheden uitgevoerd worden op de kruispunten. Om dat werk en de overlast zo kort mogelijk te laten duren doen we alles tegelijk:
- Op de noordzijde van de Goudsesingel en de westzijde van de Vondelweg vervangen we de riolering.
- Op de kruispunten Goudsesingel-Vondelweg en Goudsesingel-Jonker Fransstraat vervangen we oude verkeerslichten voor nieuwe.
- Op de Goudsesingel vervangen we het oude asfalt voor nieuw asfalt.
- Op de zuidwestzijde van de Vondelweg zetten we nieuwe bomen neer.
- We vervangen kleine stukken stoep door groenstroken.
Planning
De planning voor al het werk is van maandag 15 april tot en met 8 november 2024.
We werken in 4 fases waarbij steeds een deel van de kruispunten is afgesloten en een deel toegankelijk blijft.
Omleidingen voor al het verkeer worden met borden aangegeven.
Om overlast onderweg te voorkomen, kunt u het beste vóór vertrek kijken op Rotterdam Bereikbaar | Werkzaamheden Goudsesingel voor alle actuele omleidingsroutes en adviesroutes.
- Fase 1: 15 april tot en met 11 augustus 2024
Werkzaamheden aan riolering, vervangen van asfalt, kabels en leidingen en vervangen verkeerslichten op de Vondelweg en het noordelijk deel van de kruising Goudsesingel - Vondelweg. Ook vervangt Eneco de leidingen voor de stadswarmte aan de Vondelweg. - Fase 2A: 6 mei tot en met 30 juni 2024
Werkzaamheden aan de noordzijde van het kruispunt Goudsesingel – Vondelweg, de volgende werkzaamheden zullen plaatsvinden: Vernieuwen riolering , vervangen asfalt, aanpassing noordzijde kruispunt en verkeerslichten. - Fase 2B: 1 juli tot en met 11 augustus 2024
Werkzaamheden aan de zuidzijde van het kruispunt Goudsesingel – Vondelweg, de volgende werkzaamheden zullen plaatsvinden: Vernieuwen riolering , vervangen asfalt, aanpassing zuidzijde kruispunt en verkeerslichten. - Fase 3: 19 augustus tot 8 november
Werkzaamheden aan riolering aan de noordzijde van de Goudsesingel en het vervangen van het asfalt aan de Goudsesingel. Werkzaamheden aan riolering en vervangen van asfalt aan de Goudsesingel (Noordzijde). Verder worden de verkeerlichten op de kruising Goudsesingel - Jonker Fransstraat - Meent vervangen en wordt dit kruispunt aangepast om het veiliger en overzichtelijker te maken.
Vragen en antwoorden
De kruispunten op de Goudsesingel zijn zogenaamde blackspots en dat beteken dat ze één van de meest verkeersonveilige locaties in de stad zijn. Er gebeuren veel ongevallen waarbij ook gewonden vallen.
Een blackspot is een kruispunt of een wegvak waar in 3 aaneengesloten jaren 6 of meer letselongevallen hebben plaatsgevonden.
- We onderzoeken blackspots samen met de verkeerspolitie en andere partijen. We kijken hierbij onder andere naar welke verkeersdeelnemers gewond raken en wat de oorzaak van de ongevallen is.
- We kijken ook op de locatie zelf of alles in orde is. Bijvoorbeeld of de verkeersborden op de juiste plek staan. En of iedereen zich aan de verkeersregels houdt.
- Daarna veranderen we de weg zo dat de veiligheid in het verkeer verbetert. Deze veranderingen worden zo snel mogelijk uitgevoerd.
We brengen de omgeving, wijkraden en hulpdiensten op de hoogte van de plannen, maar de keuze voor de veranderingen ligt vooraf grotendeels vast.
Alle Rotterdammers, jong en oud, moeten zich veilig door de stad kunnen bewegen. Daarom is het belangrijk dat onveilige kruispunten snel veiliger worden gemaakt. Nieuwe ongevallen willen we namelijk voorkomen.
Op alle hoeken van de kruispunten worden speciale plekken voor fietsers gemaakt, zodat zij bij het linksaf slaan buiten het autoverkeer kunnen wachten.
Op de Goudsesingel verminderen we het aantal rijstroken voor rechtdoor naar één, waardoor inhalen op het kruispunt niet meer mogelijk is. Dit verkort ook de oversteekafstand voor fietsers en voetgangers.
We creëren aparte rijstroken voor auto's die rechtsaf willen slaan op het kruispunt Meent - Goudsesingel op de Goudsesingel - Vondelweg. Autoverkeer dat rechtsaf slaat heeft dan niet meer gelijk groen licht met het fietsverkeer dat rechtdoor gaat. Hierdoor wordt het veiliger voor fietsers.
Op de Meent krijgen fietsers een fietspad voor de oversteekplaats in de middenberm van de Goudsesingel. Zo kunnen fietsers de wachtrij van auto’s voor het verkeerslicht veilig en vlot passeren.
Het aantal alternatieven is beperkt.
Vanwege de hoeveelheid verkeer zijn verkeerslichten nodig om het verkeer af te kunnen wikkelen.
Een rotonde is vanwege de trambanen niet wenselijk.
En ongelijkvloerse kruisingen met tunnels en/of viaducten is behalve heel duur in een krappe stedelijke omgeving ook niet in te passen.
Het verbeteren van het huidige kruispunt is daarom de enige mogelijkheid.
In de nieuwe situatie zijn er minder conflicten tussen fietsers en auto's op het kruispunt, omdat afslaand autoverkeer en rechtdoor gaande fietsers niet meer gelijktijdig groen licht hebben.
Dit komt door de aangepaste indeling van het kruispunt met aparte rijstroken voor autoverkeer rechtsaf en het gebruik van de nieuwe verkeerslichten.
De veranderingen zorgen voor meer duidelijkheid voor alle weggebruikers. Ontmoetingen tussen autoverkeer en fietsverkeer is alleen nog mogelijk als één van de twee het rode verkeerslicht negeert.
Uitzondering is de hoek van de Mariniersweg naar de Goudsesingel, hier kan helaas geen aparte rijstrook voor rechtsaf gemaakt worden omdat daarvoor de ruimte ontbreekt.
De bomen in de middenberm van de Mariniersweg hebben veel wortels waardoor we in de middenberm geen extra rijstrook kunnen maken.
Meer informatie
Heeft u vragen? Dan kunt u deze stellen in een e-mail aan verkeersveiligheid@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.