Handhaving in de media
De handhavers zichtbaar. Wat vinden Rotterdammers van de handhavers.
De handhavers van de gemeente zijn gastheren en -vrouwen van de stad. Daarom is het beeld dat Rotterdammers van handhavers hebben belangrijk. Hoe Rotterdammers de handhavers zien, heeft de gemeente gevraagd aan inwoners van 18 jaar en ouder. Zij vulden een vragenlijst in.
De belangrijkste conclusies: de deelnemers zijn vooral neutraal over handhavers, maar wel meer aan de positieve kant dan negatief. Ze weten goed welke taken handhavers hebben en vinden hen goed herkenbaar. Opvallend: als mensen praten over handhavers is hun toon vaak wél negatief.
Lees hier het volledige onderzoek ‘Leefbaarheid en veiligheid’. Link opent een externe pagina (onderzoek010.nl | PDF)
Waarom is het beeld dat Rotterdammers van handhavers hebben belangrijk? Omdat dit beeld gevolgen heeft voor hoe veilig Rotterdammers zich voelen en hoe goed zij zich aan de regels houden. Zien ze een handhaver als professional die anderen met respect behandelt, dan accepteren ze het optreden van deze handhaver beter. Dat zorgt voor een situatie die veiliger is.
Met de gegevens van dit onderzoek bepaalt de afdeling Handhaving wat zij eventueel moet veranderen aan de strategie. Om na te gaan of deze veranderingen effect hebben, is het de bedoeling dit onderzoek te herhalen.
Lage respons
De gemeente heeft een vragenlijst gestuurd naar 2.000 Rotterdammers. Hiervan deden 229 personen mee aan het onderzoek. Dat zijn er relatief weinig (respons van 11%). Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat het onderzoek net voor de zomervakantie werd gehouden, of omdat het onderwerp mensen niet aansprak.
Algemeen beeld
Deelvraag: Wat vinden Rotterdammers van de handhavers?
Ruim een derde van de mensen die de vragen hebben beantwoord (respondenten) heeft een (zeer) positief beeld van de gemeentelijke handhavers, 18% heeft een (zeer) negatief beeld. Een relatief grote groep heeft er geen (uitgesproken) mening over. Hoewel handhaving in de coronacrisis een grote rol speelde en veel media-aandacht kreeg, is de mening van veel mensen hierdoor niet veranderd.
Taken
Deelvraag: Welke situaties/problemen op straat verbindt de Rotterdammer met handhaving?
Om te kijken of mensen een idee hebben van wat handhavers doen, is gevraagd maximaal drie taken te noemen. Het meest werden genoemd:
• toezicht houden, surveilleren;
• handhaving openbare orde;
• parkeercontrole;
• afvalbeleid handhaven;
• veiligheid van burgers waarborgen.
In de vragenlijst werden ook taken genoemd. Daarbij werd mensen gevraagd of ze dachten dat die taken bij een handhaver horen. Rond de 60% van de respondenten dacht dat handhavers zich bezighouden met overlast door parkeren, overlast door (groepen) personen, zwerfafval en verkeerd aanbieden huisvuil en niet betalen voor parkeren waar dat verplicht is.
Het aandeel respondenten dat niet weet of iets een taak is van gemeentelijke handhavers is relatief groot.
Professionele eigenschappen
Deelvraag: Over welke professionele eigenschappen beschikken handhavers volgens Rotterdammers?
Een groot deel van mensen die de vragenlijst hebben ingevuld, vindt handhavers zichtbaar/aanwezig en aanspreekbaar/benaderbaar. Verreweg het grootste deel van de respondenten vindt dat handhavers goed te herkennen zijn op straat en dat zij belangrijk zijn voor de veiligheid op straat.
Veel respondenten kozen weer ‘neutraal’ bij een groot deel van de stellingen. En bij de stellingen over professionele eigenschappen vulden relatief veel mensen 'weet niet' in. Een voorzichtige aanname is dat zij in het algemeen niet zo’n duidelijk beeld hebben van gemeentelijke handhavers. Dit komt overeen met de eerdere vraag over het algemene beeld van handhavers.
Ervaringen
Deelvragen: Welke ervaringen hebben Rotterdammers met handhavers? Hebben zij bijvoorbeeld zelf contact gehad met een handhaver en hoe hebben zij dat ervaren?
Ruim een derde van de respondenten praat wel eens met anderen over handhavers. Deze gesprekken zijn voor bijna de helft (vooral) negatief. Van de mensen die wel eens een gemeentelijke handhaver hebben gesproken of wel eens door een gemeentelijke handhaver zijn aangesproken, heeft 40% het laatste contact als (vooral) positief ervaren en 32% (vooral) negatief. Van de respondenten is 15% weleens bekeurd, 58% vond dat de handhaver zich bij deze gelegenheid niet correct gedroeg. De kans is groot dat negatieve ervaringen vaker worden doorverteld dan de positieve ervaringen.