Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 7 min

Toeslagen 010

Rotterdam geeft slachtoffers van het toeslagenschandaal brede ondersteuning bij verschillende onderdelen van hun leven: werk en opleiding, financiën, zorg, wonen en emotionele ondersteuning. Voor Rotterdamse ouders én kinderen. Het Informatiepunt Toeslagen 010 helpt u naar de juiste hulp voor uw situatie. Op deze pagina vindt u daar meer informatie over.

Contact met Toeslagen 010

U kunt bij ons terecht voor vragen over het toeslagenschandaal en brede ondersteuning. We bieden u een luisterend oor en kijken mee naar uw situatie. Wel goed om te weten: we kunnen geen inhoudelijke vragen beantwoorden over besluiten van het Serviceteam Herstel Toeslagen (UHT).

Wat is brede ondersteuning?

Wat is brede ondersteuning?

De Wet Hersteloperatie Toeslagen zorgt ervoor dat gedupeerden van het Kinderopvangtoeslagenschandaal brede ondersteuning krijgen bij het maken van een nieuwe start. De gemeente  helpt om deze nieuwe start te geven. Dat doen we met brede ondersteuning voor ouders én kinderen. Om mensen vooruit te helpen met hun werk of opleiding, financiën, zorg en wonen. En ook met emotionele ondersteuning. 

Deze nieuwe start is voor iedereen anders, kan veel of weinig tijd kosten, maar is een éénmalig. Wanneer deze nieuwe start is gemaakt wordt de ondersteuning afgesloten. Meer informatie over de verschillende onderdelen en de manier waarop deze brede ondersteuning is ingericht,  kunt u vinden op de website van Toeslagen Herstel. Link opent een externe pagina en VNG rapport. Link opent een externe pagina (VNG handreiking brede ondersteuning).

Speciaal team

In onze gemeente werkt een speciaal team van medewerkers die veel weten over het toeslagenschandaal en alle hulp die de gemeente kan bieden. Met een medewerker van het Informatiepunt Toeslagen 010 bespreekt u welke ondersteuning voor u het beste is. Waarbij u zelf ook regie houdt over uw herstel.

Er zijn ook wijkcoaches Toeslagen die u begeleiden naar een frisse start, zodat u zelf weer verder kunt met uw leven. Daarnaast  zijn er ook speciale teams voor bijvoorbeeld werk en opleiding (Groeikracht010), de aanpak van schulden (Expertise Team Financiën) en jongeren (jongerencoaches en Slagkracht010). Ook voor wonen, zorg en gezin en emotionele ondersteuning zijn er medewerkers die zich speciaal met dit onderwerp bezighouden.

We maken 1 keer een goed plan

De medewerker van de gemeente houdt overzicht over de hulp aan u en uw gezin. En houdt contact om met u te bespreken of alles goed loopt. Ook stelt u samen een plan van aanpak op. Voor het maken van een goed plan nemen we met u ruim de tijd zodat we uw behoefte aan ondersteuning voor alle vijf de leefgebieden in 1 keer goed in het plan kunnen zetten. Dan weet u wat u kunt verwachten. In het plan staan alle afspraken over de ondersteuning die u krijgt. U krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kunt u nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heeft u vragen? Dan kunt u die ook altijd aan de medewerker stellen!

Brede ondersteuning voor gedupeerde ouders

Als gedupeerde ouder kunt u op verschillende manieren hulp krijgen. Van de gemeente maar ook van andere overheden en organisaties. Dit geldt ook voor ex-partners en nabestaanden. Hieronder leest u welke regelingen en programma’s er zijn. Toeslagen 010 kan u helpen de juiste hulp te vinden.


Brede ondersteuning voor kinderen van gedupeerde ouders

Is jouw vader of moeder gedupeerde van het toeslagenschandaal? En heb je hulp nodig, bijvoorbeeld met je school, opleiding, werk, geld of thuis? Bel ons dan op 010 267 00 01. We kijken samen met jou hoe we je het beste kunnen helpen. Hieronder zie je op een rij welke hulp er voor je is.

Brieven

Soms krijgt u een brief van de gemeente over het toeslagenschandaal. Maar u krijgt vast meer brieven. Daarom hebben we alle brieven van de gemeente over het toeslagenschandaal voor u verzameld. Wel zo overzichtelijk.

Klachten en privacy

Heeft u een klacht over Toeslagen 010 of de gemeente? Dat mag u dit aan ons doorgeven. Ga daarvoor naar de pagina Klacht indienen. Link opent een externe pagina. Als u een gedupeerde bent, kunt u dit op het digitale formulier aangeven. Uw klacht wordt dan zo snel mogelijk opgepakt door een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris kan ook contact met u opnemen als u uw contactgegevens doorgeeft.

Goed om te weten: u kunt geen klacht bij ons indienen over het UHT of een besluit van het UHT. Dat kan via de website van Herstel Toeslagen. Link opent een externe pagina.

Privacy

Bent u slachtoffer van het toeslagenschandaal? Dan ontvangt de gemeente Rotterdam uw gegevens van de Belastingdienst.