Ga naar de hoofdinhoud

Start IOAZ-uitkering aanvragen

Stap 1 van 7

Maak een afspraak voor een adviesgesprek

Voor u een aanvraag doet, kan het fijn zijn eerst te overleggen met een specialist bij RBZ.
Bel 010 43 39 600 en kies optie 2 in het menu.

Wilt u direct een aanvraag doen, ga dan naar stap 2.

Stap 2 van 7

Verzamel uw privé documenten

U hebt alleen de documenten nodig die voor uw situatie gelden.
Zorg ervoor dat u deze documenten digitaal hebt.

  1. Geldig legitimatiebewijs: paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument
  2. U hebt een huurwoning:
    • uw laatste huurspecificatie
    • als u huurtoeslag ontvangt: de beschikking huurtoeslag
  3. U hebt een koopwoning of woonschip in eigendom:
    • laatste rente- en aflossingsoverzicht van de afgesloten hypotheek
    • laatste aanslag gemeentelijke heffingen (ozb, afvalstoffenheffing en rioolheffing)
    • laatste aanslag gemeentelijke waterschapsbelasting
    • polis opstalverzekering
    • bewijsstuk erfpachtcanon
    • bijdrage VvE
  4. Documenten van alle privébankrekeningen en spaarrekeningen van de laatste drie maanden met saldo-overzicht van u, van uw partner en minderjarige kinderen.
  5. Polissen van lijfrente- en/of levensverzekeringen en de afkoopwaarde hiervan.
  6. Aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar van u en van uw eventuele partner
  7. Bewijsstukken van privébezittingen van u, van uw eventuele partner en/of minderjarig(e) kind(eren). Denk aan een auto, motor, (sta-)caravan, boot, antiek, sieraden, vakantiehuis, cryptovaluta.
  8. Actueel en duidelijk overzicht van privé-schulden van u, van uw partner en minderjarige kinderen, met betalingsregelingen (dus ook van privéleningen bij een bank, familie of vrienden)
  9. Alimentatievonnis of -convenant en/of bewijs voorlopige voorziening echtscheiding
  10. Inkomensbewijzen van u en uw eventuele partner, zoals een arbeidscontract en loonstrook, een toekenningsbeschikking of specificatie uitkering, pensioenbewijzen, bewijs alimentatie
  11. Polis van de arbeidsongeschiktheidsverzekering met de laatste premiespecificatie van u en van uw eventuele partner
  12. Inschatting van de privé-uitgaven voor de komende tijd van u, van uw partner en minderjarige kinderen. Maak een duidelijk overzicht.
  13. Een actuele BKR-uitdraai, ook als u geen schulden hebt (vraag aan via bkr.nl. Link opent een externe pagina)
  14. Een actueel overzicht van openstaande belastingschulden
    (bel gratis 0800 05 43).

Stap 3 van 7

Verzamel alle zakelijke documenten

Zorg dat u de volgende documenten digitaal hebt:

  1. Uittreksel(s) inschrijving Kamer van Koophandel van alle bedrijven die op uw naam en/of uw eventuele partner staan
  2. Een vof- of cv-akte of aandelenregister bv
  3. Documenten van vergunningen en/of ontheffingen voor vergunningen
  4. Huurcontract met huurspecificatie van de bedrijfsruimte (zonder bijlagen)
  5. Documenten van alle zakelijke bankrekeningen van de laatste drie maanden van u, van uw eventuele partner en/of minderjarig(e) kind(eren)
  6. Actueel en duidelijk overzicht van zakelijke schulden en/of achterstallige betalingen met bewijsstukken en betalingsregelingen, van u en uw eventuele partner. Schulden zoals:
    • kredietovereenkomst die u hebt afgesloten met de bank
    • overeenkomsten die u hebt afgesloten voor de leningen bij uw familie of vrienden
    • lijst van crediteuren met vervaldata
    • bewijsstukken van betalingsregelingen
  7. Definitieve (geconsolideerde) jaarcijfers (balans-, verlies- en winstrekening) van de afgelopen drie jaar van al uw bedrijven en van uw eventuele partner
  8. Voorlopige cijfers (winst- en verliesrekening) van het huidige jaar van al uw bedrijven en van uw eventuele partner
  9. Cijfermatige prognoses van het huidige jaar van uw bedrijven en van uw eventuele partner
  10. Cijfermatige prognoses van het komende jaar van al uw bedrijven en van uw eventuele partner
  11. Beschrijving waarom u de aanvraag doet. Hebt u problemen? Leg uit welke problemen dat zijn en hoe ze zijn ontstaan. Wat is de oplossing volgens u?
  12. Overzicht van belastingschulden op het fiscaalnummer van uw bedrijf, afgegeven door de Belastingdienst (geldt niet bij een eenmanszaak)

Stap 4 van 7

Eerste deel IOAZ

Log nu in met uw DigiD om te bepalen of u recht hebt op IOAZ.
Hebt u nog geen DigiD? Vraag die dan eerst aan. Link opent een externe pagina.

Stap 5 van 7

Uitschrijven bij Kamer van Koophandel

Hebt u de beslissing ontvangen van de gemeente dat u recht hebt op de IOAZ?
Dan kunt u zich uitschrijven bij de Kamer van Koophandel.
U hebt 18 maanden om uw bedrijf te beëindigen.

Stap 6 van 7

Verzamel de bewijsstukken van uitschrijving

Zorg ervoor dat u deze documenten digitaal hebt.

  1. Bewijs uitschrijving van de Kamer van Koophandel (KvK)
  2. Opzegging huur bedrijfspand
  3. Opzegging zakelijke aansprakelijkheidsverzekering
  4. Opzegging zakelijke energiecontract (zoals gas water en licht)
  5. Opzegging zakelijke bankrekening
  6. Bewijs stopzetting zakelijke sociale media (als u daar gebruik van maakte)
  7. Verkoopcontract bedrijf (bij verkoop van uw bedrijf)

Stap 7 van 7

Tweede deel IOAZ

Log in met DigiD.
Upload uw bewijzen uit stap 7.
Hiermee is uw  IOAZ compleet en kunt u de uitkering krijgen.