Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 2 min

Kopersregeling erfpacht aanvragen bij gelijktijdige aankoop woning of kantoor en grond

Wilt u een woning of kantoor kopen en meteen daarbij de erfpachtgrond die erbij hoort? Dan kunt u in aanmerking komen voor de kopersregeling.

Via de knop 'Aanvragen per e-mail' dient u online uw aanvraag in. Onder het kopje 'Meesturen' leest u welke documenten u moet meesturen.

Aanvragen per e-mail. Link opent een externe pagina

Aanvragen per post

U kunt de kopersregeling ook per post aanvragen. Stuur uw aanvraag met bijbehorende documenten naar:

Gemeente Rotterdam
T.a.v. Afdeling Erfpacht
Postbus 6575
3002 AN Rotterdam

Kijk bij het kopje 'Meenemen' welke documenten u mee moet sturen.

Voorwaarden

Uw verzoek wordt alleen behandeld als voldaan is aan de volgende voorwaarden:

  1. De kopersregeling wordt aangevraagd door de koper (= toekomstige bewoner) van de woning of de koper van het kantoor.
  2. In de aanvraag staat in ieder geval de benodigde informatie over de koper. Welke informatie dat is, staat onder het kopje 'Meesturen'.
  3. Als het verzoek wordt ingediend door de makelaar, dan moet ook de koper het verzoek ondertekenen.

Kosten

Administratiekosten

  • voor een woning € 423,50 inclusief btw (€ 350 excl. btw)
  • voor een winkel of kantoor € 3.025 inclusief btw (€ 2.500 excl. btw).

Berekening grondwaarde

De koopsom van de grond wordt bepaald op basis van de grondwaarde. De externe taxateur berekent de grondwaarde. 

Aanbiedingsbrief

De hoogte van de koopsom en de manier waarop deze is bepaald, staat in de aanbiedingsbrief. In de brief staan ook de andere kosten waar u rekening mee moet houden.

Meesturen

In uw aanvraag moet in ieder geval het volgende staan:

  • voluit geschreven namen en voornamen van alle kopers
  • huidig correspondentieadres
  • telefoonnummer waarop de koper overdag gebeld kan worden
  • adres van de woning of het kantoor
  • tussen koper en verkoper overeengekomen koopsom
  • kopie van de volledige koopovereenkomst, die door zowel koper als verkoper is ondertekend

Voor wie is het

Voor iedereen die tegelijk met een woning of kantoor de erfpachtgrond die erbij hoort wil kopen.

Hoelang duurt het

  • Na ontvangst van het verzoek om gebruik te maken van de kopersregeling wordt gecontroleerd of aan de voorwaarden is voldaan.
  • De datum waarop alle gevraagde documenten en gegevens ontvangen zijn, geldt als startdatum.
  • Voor woningen duurt de verkoop van de grond minimaal 18 weken. Voor kantoren duurt dit minimaal 22 weken.

Notariële aanlevering

Gemeente Rotterdam kan de grond pas leveren, nadat de woning of het kantoor op uw naam staat. De juridische levering van de woning of het kantoor moet eerst gebeuren. Daarna kan de gemeente de grond leveren. Dit kan op dezelfde dag bij dezelfde notaris als het verzoek op tijd is aangevraagd.

Contact

Hebt u vragen, bel dan naar 14 010.