Op zondag 24 november van kwart voor 9 in de ochtend tot 6 uur in de avond is er technisch onderhoud aan Mijn Loket. U kunt dan Mijn Loket niet gebruiken voor het regelen van uw belastingzaken.
Kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen
U kunt vragen of u maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te betalen. Dit heet: kwijtschelding aanvragen.
U kunt kwijtschelding online aanvragen, per post of per e-mail. Voor een online aanvraag hebt u DigiD of eHerkenning nodig.
Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post of e-mail aanvragenVoor wie is het
- inwoners met een laag inkomen
Bijvoorbeeld als u een uitkering hebt, of alleen AOW. - zelfstandig ondernemers
Hebt u geldzorgen? Misschien kan de gemeente meer voor u doen.
Lees meer op de pagina Geldzorgen.
Voorwaarden
- U kunt kwijtschelding aanvragen tot 3 maanden na het betalen van de rekening voor de afvalstoffenheffing.
Daarna krijgt u geen kwijtschelding meer. - Op de website Bereken uw recht. Link opent een externe pagina ziet u in een paar stappen of u kans hebt op kwijtschelding.
- Meer informatie over de voorwaarden leest u in de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2024. Link opent een externe pagina.
Documenten over uw situatie
U hoeft geen documenten mee te sturen van bijvoorbeeld uw loon of zorgtoeslag. Bewaar de documenten wel.
De gemeente kan later om kopieën vragen.
Bij uw aanvraag kijken we hoe uw situatie is op het moment dat u de aanvraag doet.
Bijvoorbeeld: U vraagt in 2024 kwijtschelding aan voor een rekening uit 2023.
Dan kijkt de gemeente naar uw situatie in 2024.
Tarieven
U kunt voor 76,5 % van de rekening kwijtschelding aanvragen. De overige 23,5% moet u wel zelf betalen.
Aantal op het adres ingeschreven personen | Totaal rekening | Bedrag kwijtschelding | Te betalen |
---|---|---|---|
1 | € 337,10 | € 257,88 | € 79,22 |
2 | € 403,90 | € 308,98 | € 94,92 |
3 of meer | € 437,30 | € 334,53 | € 102,77 |
Krijgt u kwijtschelding? Dan staat in de brief van de gemeente welk bedrag u zelf moet betalen.
Automatische incasso en kwijtschelding
Uw automatische incasso stopt tijdelijk tijdens het behandelen van uw aanvraag.
Na de uitspraak wordt uw automatische incasso weer gestart voor het bedrag dat overblijft. U hoeft zelf niets te doen.
Hoelang duurt het
- Hebt u online kwijtschelding aangevraagd? Dan moet u eerst nog een vermogenstoets doen.
Na uw online aanvraag krijgt u een brief. Hierin staat hoe u de vermogenstoets doet. - Binnen 3 maanden na uw aanvraag krijgt u een brief. Hierin staat of u kwijtschelding krijgt of niet.
- Het kan zijn dat de gemeente meer informatie nodig heeft. Dan staat dat in de brief.
Als de gemeente alle documenten heeft ontvangen, krijgt u binnen 6 maanden bericht of u kwijtschelding krijgt.
Uitstel van betaling
Zolang de gemeente met uw aanvraag bezig is, hoeft u alleen nog het bedrag te betalen dat staat bij 'betalen'. Dat bedrag staat in de brief die u hebt gekregen.
Betaal zo snel mogelijk.
Is de datum waarop de rekening betaald moet worden voorbij en hebt u nog niet betaald? Dan moet u rente betalen.
Contact
Hebt u vragen? Bel 14 010.
Veelgestelde vragen
Als u een brief hebt gehad waarin staat dat u niet automatisch kwijtschelding krijgt, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn.
Bijvoorbeeld:
- U hebt een te hoog inkomen.
- U hebt te veel geld op uw rekening.
- U hebt of had een auto van minder dan 9 jaar oud.
- U hebt een auto van een bijzonder merk.
Krijgt u geen automatische kwijtschelding, dan kunt u altijd nog zelf kwijtschelding aanvragen.
Als u wilt weten waarom u geen automatische kwijtschelding krijgt, stuur dan een e-mail naar kwijtscheldinggbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De reden van de afwijzing staat altijd in de brief. De reden hangt af van uw persoonlijke situatie.
U krijgt in ieder geval geen kwijtschelding als uw aanvraag niet compleet is. Of als u de aanvraag niet goed hebt ingevuld.
- Hebt u een afwijzing gekregen omdat u de gevraagde documenten niet op tijd hebt opgestuurd? Dan kunt u schriftelijk een beroepschrift indienen en alsnog de gevraagde documenten meesturen.
Zet in het beroepschrift waarom u het niet eens bent met de afwijzing. Onderaan de brief over de afwijzing staat hoe en waar u in beroep kunt gaan. - Hebt u een afwijzing gekregen omdat u de vermogenstoets niet op tijd hebt ingevuld? Vraag dan opnieuw kwijtschelding aan op deze pagina en vul alsnog de vermogenstoets in.
- Hebt u een machtiging gegeven voor automatische incasso? Dan worden de termijnen die al voorbij zijn in 1 keer van uw rekening afgeschreven. Hierna gaat de automatische incasso weer verder voor de overgebleven termijnen.
- Hebt u geen automatische incasso? Dan kunt u de rekening in 1 keer betalen of een betalingsregeling aanvragen.
De gemeente controleert informatie over de inkomsten en uitgaven van u en uw eventuele partner of medebewoner.
Hiervoor zijn documenten nodig.
Stuur de gevraagde documenten samen met het retourformulier op. Doe dit binnen 14 dagen.
Let op: u hoeft alleen documenten op te sturen van uw situatie op de dag van de aanvraag. Deze dag staat in de brief. Het is belangrijk dat u de documenten van deze dag opstuurt.
Hebt u de documenten al opgestuurd of ingeleverd? Dan moet u dit nog een keer doen zodra deze brief krijgt. Ook als u vaker een brief krijgt waarin staat dat u documenten op moet sturen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de gegevens onleesbaar zijn of de naam op een bankafschrift mist.
Als het totale bedrag op al uw bankrekeningen en spaarrekeningen mag niet hoger zijn dan een bepaald bedrag. Dat bedrag hangt af van uw woonsituatie en uw vaste lasten.
Het bedrag dat u ongeveer op uw bankrekeningen en spaarrekeningen mag hebben is:
- een alleenstaande: € 3.400
- een alleenstaande ouder: € 4.400
- iemand die samenwoont of getrouwd is: € 4.600
Bent u of is uw partner geboren vóór 1 januari 1935? Dan mag u per persoon geboren voor 1 januari 1935 een bedrag van € 3.350 extra op uw rekening hebben.
Als u kunt bewijzen dat het bedrag op uw rekening te hoog was omdat u energietoeslag had gekregen, dan bekijkt de gemeente uw aanvraag opnieuw.
Mail uw bewijs naar kwijtscheldinggbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Zet in de e-mail uw hele naam en adres.
De gemeente kijkt eerst naar uw privébezit, zoals een woning, een motorvoertuig of geld op uw privébankrekening.
Als u privébezit hebt, krijgt u geen kwijtschelding.
Hebt u geen privébezit, dan rekent de gemeente uw inkomen uit. Dit kan pas als de jaarcijfers van uw bedrijf bekend zijn. Een jaar na de aanvraag van kwijtschelding krijgt u een brief. Hierin vragen we u om de jaarcijfers en andere documenten in te leveren.
Hebt u schulden? U kunt alleen kwijtschelding aanvragen als u afspraken over de schulden hebt gemaakt met alle schuldeisers.
Stuur een e-mail met het bewijs van de afspraken (de finale kwijting) naar dwanginvorderingDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.