Ga naar de hoofdinhoud

Op zondag 24 november van kwart voor 9 in de ochtend tot 6 uur in de avond is er technisch onderhoud aan Mijn Loket. U kunt dan Mijn Loket niet gebruiken voor het regelen van uw belastingzaken.

Leestijd: 5 min

Kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen

U kunt vragen of u maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te betalen. Dit heet: kwijtschelding aanvragen.

U kunt kwijtschelding online aanvragen, per post of per e-mail. Voor een online aanvraag hebt u DigiD of eHerkenning nodig.

Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post of e-mail aanvragen

Voor wie is het

  • inwoners met een laag inkomen 
    Bijvoorbeeld als u een uitkering hebt, of alleen AOW.
  • zelfstandig ondernemers

Hebt u geldzorgen? Misschien kan de gemeente meer voor u doen.
Lees meer op de pagina Geldzorgen.

Voorwaarden

Documenten over uw situatie

U hoeft geen documenten mee te sturen van bijvoorbeeld uw loon of zorgtoeslag. Bewaar de documenten wel.
De gemeente kan later om kopieën vragen.

Bij uw aanvraag kijken we hoe uw situatie is op het moment dat u de aanvraag doet.
Bijvoorbeeld: U vraagt in 2024 kwijtschelding aan voor een rekening uit 2023.
Dan kijkt de gemeente naar uw situatie in 2024.

Tarieven

U kunt voor 76,5 % van de rekening kwijtschelding aanvragen. De overige 23,5% moet u wel zelf betalen.

Aantal op het adres ingeschreven personenTotaal rekeningBedrag kwijtscheldingTe betalen
1€ 337,10€ 257,88€ 79,22
2€ 403,90€ 308,98€ 94,92
3 of meer€ 437,30€ 334,53€ 102,77

Krijgt u kwijtschelding? Dan staat in de brief van de gemeente welk bedrag u zelf moet betalen.

Automatische incasso en kwijtschelding

Uw automatische incasso stopt tijdelijk tijdens het behandelen van uw aanvraag.
Na de uitspraak wordt uw automatische incasso weer gestart voor het bedrag dat overblijft. U hoeft zelf niets te doen.

Hoelang duurt het

  • Hebt u online kwijtschelding aangevraagd? Dan moet u eerst nog een vermogenstoets doen.
    Na uw online aanvraag krijgt u een brief. Hierin staat hoe u de vermogenstoets doet.
  • Binnen 3 maanden na uw aanvraag krijgt u een brief. Hierin staat of u kwijtschelding krijgt of niet.
  • Het kan zijn dat de gemeente meer informatie nodig heeft. Dan staat dat in de brief.
    Als de gemeente alle documenten heeft ontvangen, krijgt u binnen 6 maanden bericht of u kwijtschelding krijgt.

Uitstel van betaling

Zolang de gemeente met uw aanvraag bezig is, hoeft u alleen nog het bedrag te betalen dat staat bij 'betalen'. Dat bedrag staat in de brief die u hebt gekregen.

Betaal zo snel mogelijk. 
Is de datum waarop de rekening betaald moet worden voorbij en hebt u nog niet betaald? Dan moet u rente betalen.

Contact

Hebt  u vragen? Bel 14 010.

Veelgestelde vragen