Ga naar de hoofdinhoud

14 augustus 2024

Algemeen

Leestijd: 5 min

‘Mijn opa sprak nauwelijks over zijn trauma's’

Als u vraagt wat de Rotterdamse Peggy Fagnotti op 15 augustus herdenkt dan zegt ze: ‘Het leed dat mijn familie in de Tweede Wereldoorlog heeft geleden.’ Op die datum staan we in Nederland namelijk specifiek stil bij de oorlogsslachtoffers uit voormalig Nederlands-Indië. Hoe zit dat precies en wat heeft Fagnotti met voormalig Nederlands-Indië?

Elk jaar herdenken we op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En op 5 mei vieren we dat Nederland op die dag in 1945 werd bevrijd. In Azië duurde de oorlog langer, namelijk tot Japan zich op 15 augustus 1945 overgaf*. Ook dat herdenken we in Nederland. En ook in Rotterdam staan we aankomende donderdag stil bij de oorlogsslachtoffers uit voormalig Nederlands-Indië. Er is onder meer een herdenking bij het Indiëmonument aan de Boompjes. Dit monument herinnert ons aan het leed van honger, dwangarbeid, geweld en terreur tijdens de Japanse bezetting. Overigens was Indonesië op 15 augustus 1945 nog niet vrij van oorlog. Het land vocht daarna voor onafhankelijkheid, die Nederland pas op 27 december 1949 erkende.  

Fagnotti gaat aanstaande donderdag ook naar de herdenking. ‘Ik sta op die dag stil bij het leed dat mijn familie heeft geleden. Deze geschiedenis gaat niet alleen over de Tweede Wereldoorlog, maar ook over het koloniale verleden. Nederland, en ook Rotterdam, hadden daar een grote rol in. Dat leed werkt nog steeds door in het leven van nu. Bijvoorbeeld bij mensen met een Indische achtergrond die nu in Rotterdam wonen.’ 

Het Indo Café is een verplaatsbaar decor.
Het Indo Café is een verplaatsbaar decor. Fotograaf: Wijnand Burggraaf

Verdrongen verleden

Fagnotti vertelt dat gedrag uit het verleden is doorgegeven aan de generaties daarna. ‘Mijn opa was getraumatiseerd door de oorlog, en dat heeft ons gezin beïnvloed. Hij zat in meerdere interneringskampen** op Java en verloor mijn hoogzwangere oma en twee kinderen uit het oog. Op een dag kwam hij thuis en zijn gezin was weg. Hem werd verteld dat ze vermoord waren. Gelukkig was dat niet waar, maar hij heeft jarenlang gedacht dat hij alles en iedereen kwijt was. Mijn oma en de kinderen werden jaren later teruggevonden via het Rode Kruis.’

‘Mijn opa sprak nauwelijks over zijn trauma's, en ik durfde er niet naar te vragen. Hij had soms een blik in zijn ogen waardoor je niks meer vroeg. Ook ik merk dat ik emoties wegstop en vervelende dingen weglach. Terwijl we juist meer moeten praten over deze geschiedenis. Wat heb jij hierover geleerd op school? Ik te weinig. Daarom is het belangrijk dat we op 15 augustus stilstaan bij mensen zoals mijn familie. Dat is toch erkenning.’

Indo Café

‘Ik houd me al jaren bezig met de geschiedenis van Nederlands-Indië. Het is eigenlijk vreemd dat er nog zoveel onbekend is. Waarom is dat? Wat weten mensen al wel en wat nog niet? Wat is Indisch zwijgen? Dit soort vragen hielden me bezig. Ik begreep eerst niet waarom mijn opa soms gefrustreerd en onvoorspelbaar was. Later ontdekte ik dat dit kwam door zijn verleden dat hij altijd met zich meedroeg. Om de verborgen geschiedenis van Nederlands-Indië te ontdekken en bespreekbaar te maken, heb ik samen met Yin Lauw en Maureen de Vries het Indo Café opgericht.’ 

Verplaatsbaar decor 

Fagnotti vervolgt: ‘Het Indo Café heeft een mobiel decor. Het heet ‘café’ maar we schenken er helaas geen drank, haha. Het decor is een Indische woonkamer, met veel kleuren en Indische spulletjes. We stonden afgelopen jaar op plekken zoals de Centrale Bibliotheek, het Centraal Station en in de Kunsthal. Met voorbijgangers gingen we in gesprek over de geschiedenis van voormalig Nederlands-Indië. Laagdrempelig en op een luchtige manier. We bedachten leuke rubriekjes, zoals Wist je dat ... . Daarin kwam bijvoorbeeld naar voren dat er best veel Indische woorden voorkomen in de Nederlandse taal. Wat dacht je van banjeren, piekeren en klamboe?’

‘Maar het hoogtepunt vind ik de Pediscussie: een pittig gesprek waarbij we steeds pittigere sambals serveren. In die rubriek praten we op een speelse en levendige manier met verschillende gasten, zoals schrijvers en kunstenaars. We hebben het vooral over hun binding met voormalig Nederlands-Indië.' 

Peggy, Yin en Lauren in het Indo Café
Peggy, Yin en Lauren in het Indo Café. Fotograaf: Wijnand Burggraaf

Meer delen 

‘Ik zie dat mede door het Indo Café nog meer mensen hun verhalen gaan delen. Er ontstaat een dialoog. Voor meer mensen wordt de geschiedenis duidelijker. Dat is ook meteen mijn tip aan de gemeente Rotterdam: geef zoveel mogelijk mensen een podium om hun verhaal te delen.’

Melati

‘Mijn manier om te eren is door de zogenoemde Melati-pin te dragen. Dat is een pin met de Melatibloem: de typisch Indische jasmijnbloem. Het is het herdenkingssymbool voor alle slachtoffers van de Japanse bezetting. Deze pin staat voor niet-vergeten. Ook ga ik aanstaande donderdag naar de Floating Pasar, die naast het Maritiem Museum is. Dit gratis familiefestival is een aanrader voor iedereen. Er is muziek en lekker Indonesisch eten.’ 

Tenslotte nodigt Fagnotti iedereen uit om ook eens het Indo Café te bezoeken. Houd onze socials in de gaten om te zien wat we nog allemaal gaan doen.

En de gesprekken met haar familie? ‘We praten meer over het verleden, ik begrijp er nu veel meer van door mijn onderzoek. Patronen worden doorbroken, alles krijgt een plekje. Ik merk dat in mijn familie de jongere generatie nieuwsgierig aan het worden is naar de geschiedenis en er iets mee gaat doen. Ik hoop dit ook te bereiken met het Indo Café. Ga praten, want verhalen dreigen te verdwijnen en daarbij ook een stukje van onze identiteit.’

Meer informatie 

Wilt u meer informatie over de herdenking op 15 augustus? Kijk dan op Home (stichting15augustus010.nl).. Link opent een externe pagina Of wilt u meer informatie over het Indo Café? Kijk dan op hun Instagrampagina Indo Café. Link opent een externe pagina

  • * Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Nederland een belangrijke rol in Nederlands-Indië, dat nu Indonesië heet. In januari 1942 viel Japan Nederlands-Indië binnen. Op 9 maart 1942 gaf het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) zich over. Veel Europeanen, waaronder Nederlanders, werden gevangengezet in kampen. Eerst steunden de Indonesiërs de Japanners. Ze kregen daar al gauw daar spijt van want miljoenen Indonesische mannen moesten dwangarbeid doen voor Japan, zoals werken aan de Birma-spoorweg. Velen stierven hierbij, zowel Indonesiërs als Nederlanders. 

    In augustus 1945 gaf Japan zich over en riep Indonesië meteen ook de onafhankelijkheid uit. Dit leidde tot de gewelddadige ‘Bersiap’-periode. Nederlandse troepen voerden harde politionele acties uit. Onder druk van andere landen trokken de Nederlandse troepen zich eind 1949 terug uit Indonesië. Dit betekende het einde van de dekolonisatieoorlog. Veel mensen uit Nederlands-Indië verhuisden naar Nederland. Daarom is er nu nog steeds een grote actieve Indische gemeenschap in Nederland. 
  • ** Interneringskampen zijn kampen waar Indische Nederlanders zonder aanklacht werden opgesloten.