Ga naar de hoofdinhoud

Start naturalisatie aanvragen

Stap 1 van 6

Buitenlandse documenten controleren

Controleer of uw documenten zijn geregistreerd bij de gemeente.
Log in op MijnOverheid.nl. Link opent een externe pagina met uw DigiD. U gaat naar ‘Identiteit’. Onder ‘Persoonsgegevens’ vindt u bij 'Beschrijving document' de documenten die zijn geregistreerd. 

Hebt u uw documenten nog niet geregistreerd? Maak dan eerst een afspraak om buitenlandse documenten te registreren.

Stap 2 van 6

Documenten verzamelen

Voor uw aanvraag hebt u de volgende documenten nodig:

  • een geldig paspoort of ander reisdocument
  • een geboorteakte uit het land waar u bent geboren
    Neem uw geboorteakte alleen mee als u niet zeker weet of u die eerder hebt laten zien.
  • een verblijfsvergunning 
    Hebt u de nationaliteit van een land dat hoort bij de Europese Unie, Europese Economische Ruimte of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te laten zien.
  • een bewijs van inburgering. Dit kan met een inburgeringsdiploma. Maar bijvoorbeeld ook met een Nederlandse middelbare schooldiploma of het staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2).
  • ander bewijs dat u het inburgeringsexamen niet hoeft te halen. Bijvoorbeeld omdat u een ontheffing hebt gekregen om medische redenen. 
U kunt uw rijbewijs niet gebruiken voor uw aanvraag.

Kijk op de website van de IND. Link opent een externe pagina onder 'Documenten verzamelen' om te bepalen welke andere documenten u misschien nodig hebt. 

Stap 3 van 6

Afspraak maken

Maak online een afspraak voor naturalisatie via de knop ‘Afspraak maken’. 
Vindt u dit moeilijk? Bel dan 14 010 om een afspraak te maken.

Stap 4 van 6

Naar uw afspraak gaan

Ga op de datum van uw afspraak naar de publiekslocatie waar u de afspraak hebt. 

Neem de documenten mee die op de website van de IND. Link opent een externe pagina onder 'Documenten verzamelen' staan. En ook:

  • een geldig paspoort of ander reisdocument
  • een geboorteakte uit het land waar u bent geboren
    Neem uw geboorteakte alleen mee als u niet zeker weet of u die eerder hebt laten zien.
  • een geldige verblijfsvergunning 
    Hebt u de nationaliteit van een land dat hoort bij de Europese Unie, Europese Economische Ruimte of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te laten zien.
  • het bewijs dat u geen inburgeringsexamen hoeft te doen, zoals uw inburgeringsdiploma of middelbare schooldiploma

Tijdens de afspraak hoort u of u nog meer documenten nodig hebt. Soms moet u hier een extra afspraak voor maken. Dat hoort u van de medewerker aan de balie. 

U betaalt de kosten tijdens uw afspraak aan de balie. Dit kan alleen met uw pinpas. 
Kunt u niet meteen betalen bij de afspraak? Dan krijgt u nog 6 weken de tijd om te betalen. U krijgt daarover een brief mee.

Stap 5 van 6

Op beslissing IND wachten

De burgemeester neemt uw aanvraag en documenten in en adviseert de IND. 
De IND beslist over uw aanvraag. U krijgt binnen 1 jaar een brief met de beslissing van de IND.  

Stap 6 van 6

Naar de naturalisatieceremonie gaan

Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. De naturalisatieceremonie is verplicht. 

Op de naturalisatieceremonie legt iedereen vanaf 16 jaar de verklaring van verbondenheid af. Daarna bent u Nederlander.