Ongewenst verhuurgedrag melden
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoelang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.
Als inwoner doet u online een melding via de knop 'Melden met DigiD'. Als bedrijf logt u in via de knop 'Melden met eHerkenning'.
Melden met DigiD. Link opent een externe paginaMelden met eHerkenning. Link opent een externe paginaWat u kunt melden
Woondiscriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele voorkeur of op welke grond dan ook.
De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen een eerlijke kans heeft om een geschikte woning te vinden. Ook wil de gemeente alle inwoners een veilige woonomgeving bieden. Discriminatie en uitsluiting zijn niet toegestaan. Daarom is het belangrijk dat u discriminatie meldt.
Hebt u te maken met discriminatie of uitsluiting bij het vinden of huren van een huurwoning? U kunt hiervan melding doen op discriminatie.nl. Link opent een externe pagina.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren.
Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract.
Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
3 maanden borg of meer
Vanaf 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten? Dan mogen verhuurders 3 maanden borg vragen.
Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan.
Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.
Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten.
- Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
Wat u hier niet kunt melden
Sommige zaken meldt u niet via deze pagina.
Maar de gemeente kan u misschien wel verder helpen.
- Huurt u een woning in Rotterdam en betaalt u teveel huur?
Ga naar de website Huurteam Rotterdam. Link opent een externe pagina. - Moet de verhuurder een kapot raam repareren maar doet dit niet?
Of moet er ander onderhoud worden gedaan?
Ga naar de pagina Achterstallig woningonderhoud melden.
Hoelang duurt het
U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie.
Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, doet de gemeente daar iets aan.
De gemeente probeert klachten binnen 4 weken op te lossen.
Contact
Hebt u vragen, bel 14 010.