Ongewenst verhuurgedrag melden
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoelang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.
Meld ongewenst verhuurgedrag en log in met uw DigiD.
Melding doen. Link opent een externe paginaWat u kunt melden
Huurders
Woondiscriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele voorkeur of op welke grond dan ook.
De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen een eerlijke kans heeft om een geschikte woning te vinden. Ook wil de gemeente alle inwoners een veilige woonomgeving bieden. Discriminatie en uitsluiting zijn niet toegestaan. Daarom is het belangrijk dat u discriminatie meldt.
Hebt u te maken met discriminatie of uitsluiting bij het vinden of huren van een huurwoning? U kunt hiervan melding doen op discriminatie.nl. Link opent een externe pagina.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren.
Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract.
Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
Te veel borg
Vanaf 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten? Dan mogen verhuurders maximaal 3 maanden borg vragen.
Geen schriftelijk huurcontract
Een huurcontract moet altijd op papier staan.
Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder. Dit geldt voor alle huurcontracten die vanaf 1 juli 2023 zijn afgesloten.
Dubbele bemiddelingskosten
Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De verhuurmakelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan de huurder vragen.
Te hoge of niet gemaakte servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Onder servicekosten vallen bijvoorbeeld schoonmaakkosten, kosten voor portiekverlichting en werkzaamheden van de huismeester.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen. Dit moet een gespecificeerd overzicht zijn waarbij het duidelijk is waar het geld voor is gebruikt.
Alleen als kosten echt gemaakt zijn mogen ze doorberekend worden.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Te hoge huurprijs
Er zijn landelijke regels voor hoe hoog de huur voor een woning mag zijn. De maximale huurprijs wordt berekend met een puntensysteem. Het aantal punten dat een woning krijgt wordt bepaald door bijvoorbeeld de WOZ-waarde, het energielabel en de grootte van de woning.
Wilt u zelf de maximale huurprijs van uw woning berekenen? Gebruik dan de huurprijscalculator van de Gemeente. Link opent een externe pagina. Of doe de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie. Link opent een externe pagina.
Te hoge huurprijsindexering
Verhuurders mogen de huren van woningen in het sociale gedeelte en middengedeelte elk jaar met maximaal 5,8% verhogen.
Huren van woningen in de vrije sector mogen met maximaal 5,5% verhoogd worden.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract staat los van de arbeidsovereenkomst. De arbeidsmigrant hoeft niet te verhuizen als het werk ophoudt. Dit geldt voor huurovereenkomsten die zijn ingegaan vanaf 1 juli 2023.
- De verhuurder moet de informatie over de woonruimte aan de arbeidsmigrant schriftelijk geven in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of de voorkeur aan geeft.
Verhuurders
Opzeggen huurcontract
De verhuurder mag 1 keer de huur na de afgesproken huurtermijn opzeggen als het huis wordt verkocht.
Dit mag alleen als de verhuurder een natuurlijk persoon is, gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, en niet meer dan 1 woning verhuurt. De verhuurder is verplicht dit via het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag bij de gemeente te melden.
Wat u hier niet kunt melden
Sommige zaken meldt u niet via deze pagina.
Maar de gemeente kan u misschien wel verder helpen.
- Hebt u een woning die 143 punten of minder krijgt? Dan valt u woning onder het sociale gedeelte. Dan mag u in 2025 niet meer dan € 900,07 huur betalen. U kunt dit melden vanaf 1 juli 2025. |
In de tussentijd kan het Huurteam Rotterdam. Link opent een externe pagina u helpen. - Moet de verhuurder een kapot raam repareren maar doet dit niet?
Of moet er ander onderhoud worden gedaan?
Ga naar de pagina Achterstallig woningonderhoud melden.
Hoelang duurt het
U krijgt binnen 5 werkdagen een brief of e-mail. Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, doet de gemeente daar iets aan.
De gemeente probeert klachten binnen 4 weken op te lossen.
Contact
Hebt u vragen, bel 14 010.