Ongewenst verhuurgedrag melden
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoelang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.
Doet u de melding als persoon, dan logt u in met DigiD. Als bedrijf gebruikt u eHerkenning om in te loggen.
Melden als persoon. Link opent een externe paginaMelden als bedrijf. Link opent een externe paginaWat u kunt melden
Huurders
Woondiscriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele voorkeur of op welke grond dan ook.
De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen een eerlijke kans heeft om een geschikte woning te vinden. Ook wil de gemeente alle inwoners een veilige woonomgeving bieden. Discriminatie en uitsluiting zijn niet toegestaan. Daarom is het belangrijk dat u discriminatie meldt.
Hebt u te maken met discriminatie of uitsluiting bij het vinden of huren van een huurwoning? U kunt hiervan melding doen op discriminatie.nl. Link opent een externe pagina.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren.
Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract.
Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
Te veel borg
Vanaf 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg (kale huur) vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten? Dan mogen verhuurders maximaal 3 maanden borg vragen.
Geen schriftelijk huurcontract
Een huurcontract moet altijd op papier staan.
Op alle huurcontracten die vanaf 1 juli 2023 zijn afgesloten moet een handtekening staan van u en van de verhuurder.
Dubbele bemiddelingskosten
Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De verhuurmakelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan de huurder vragen.
Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Onder servicekosten vallen onder meer schoonmaakkosten, kosten voor portiekverlichting en werkzaamheden van de huismeester.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen. Dit moet een gespecificeerd overzicht zijn waarbij het duidelijk is waar het geld voor is gebruikt.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract staat los van de arbeidsovereenkomst. De arbeidsmigrant hoeft niet te verhuizen als het werk ophoudt. Dit geldt voor huurovereenkomsten die zijn ingegaan vanaf 1 juli 2023.
- De verhuurder moet de informatie over de woonruimte aan de arbeidsmigrant schriftelijk geven in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of de voorkeur aan geeft.
Verhuurders
Opzeggen huurcontract
De verhuurder mag één keer de huur na de afgesproken huurtermijn opzeggen als het huis wordt verkocht.
Dit mag alleen als de verhuurder een natuurlijk persoon is, gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, en niet meer dan één woning verhuurt. De verhuurder is verplicht dit via het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag bij de gemeente te melden.
Wat u hier niet kunt melden
Sommige zaken meldt u niet via deze pagina.
Maar de gemeente kan u misschien wel verder helpen.
- Huurt u een woning in Rotterdam en betaalt u teveel huur?
Ga naar de website Huurteam Rotterdam. Link opent een externe pagina. - Moet de verhuurder een kapot raam repareren maar doet dit niet?
Of moet er ander onderhoud worden gedaan?
Ga naar de pagina Achterstallig woningonderhoud melden.
Hoelang duurt het
U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie.
Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, doet de gemeente daar iets aan.
De gemeente probeert klachten binnen 4 weken op te lossen.
Contact
Hebt u vragen, bel 14 010.