Parkhaven
De Parkhaven wordt een aantrekkelijk gebied om te wonen en te recreëren.
Vragen en antwoorden over het plan
De ontwikkelcombinatie ParkHaven & Partners bestaat uit de marktpartijen Heijmans Vastgoed, de TBI-ondernemingen ERA Contour en J.P. van Eesteren, Vesteda en de woningcorporatie Woonbron.
De gemeente beoordeelt en toetst het initiatief van de marktpartij: voldoet het initiatief aan de eisen en randvoorwaarden die de gemeente stelt? Is er onderzoek gedaan naar de gevolgen voor verkeer, geluid, luchtkwaliteit en andere aspecten? De gemeente toetst de onderbouwing van het plan van de marktpartij en de inhoud van de haalbaarheidsonderzoeken. Daarnaast beoordeelt de gemeente de financiële haalbaarheid van het plan. De gemeente zorgt verder voor de bestuurlijke besluiten rond een unsolicited proposal. De gemeenteraad heeft bij het unsolicited proposal voor de Parkhaven uiteindelijk het laatste woord.
De marktpartij draagt zorg voor de communicatie met de omgeving over hun initiatief. De gemeente ziet erop toe dat dit zorgvuldig gebeurt. Bij ‘omgeving’ moet in dit geval gedacht worden aan ondernemers aan de Parkhaven, omwonenden, bewoners van het Scheepvaartkwartier en overige geïnteresseerden en belanghebbenden. De marktpartij moet de omgeving tijdig en zorgvuldig informeren en consulteren. Dat laatste wil zeggen: de omgeving de gelegenheid bieden om haar mening te geven over het initiatief. En de omgeving de gelegenheid bieden om input te geven voor het plan voor de Parkhaven.
De gemeente zorgt voor de communicatie over de voortgang van het proces en de bestuurlijke besluiten over het bouwplan.
De gemeente onderzoekt ook andere locaties voor woningbouw, zoals het gebied Merwe-Vierhavens in Rotterdam-West en het gebied rond OV-knooppunt Prins Alexander. Op dit moment wordt er al volop gebouwd in Park 16Hoven, Katendrecht, het Lloydkwartier, het Maritiem District (Wijnhaven en omgeving) en op verschillende plekken in Hoogvliet en IJsselmonde. En ook op andere plekken in de stad wordt hard gezocht naar mogelijkheden voor woningbouw.
Het kan echter jaren duren voordat nieuwe gebieden geschikt zijn gemaakt voor woningbouw. Daarom zoekt de gemeente ook naar kansen voor woningbouw in de bestaande stad. Denk bijvoorbeeld aan de verandering van kantoren in woonruimte, zoals de bouw van woningen in het oude Postkantoor aan de Coolsingel, of de appartementen die gebouwd zijn in de voormalige kantoortorens van Europoint aan het Marconiplein.
Alle bouwinitiatieven die bij de gemeente binnenkomen, worden serieus bekeken. Dat geldt ook voor het woningbouwinitiatief aan de Parkhaven. Voordat de gemeente akkoord is gegaan met de woningbouw, is er eerst uitgebreid onderzoek gedaan.
In Het Park bij de Euromast gaat niet gebouwd worden. Dat kan ook niet, want het is een Rijksmonument.
De Parkhavenstrook, waarover de ideeën voor woningbouw gaan, ligt aan de rand van Het Park. Het gaat om het gebied links en rechts van de Euromast. Het plan voor de Parkhaven is erop gericht om de toegankelijkheid van Het Park te verbeteren en de relatie tussen Het Park en de kade en rivier te versterken.
In de gebiedsvisie Hoboken 2030, die in 2009 is gemaakt, wordt de Parkhavenstrook aangewezen als toplocatie voor wonen, werken en recreëren.
De grond is in het bezit van de gemeente. Als het bestemmingsplan voor de Parkhaven definitief is en er een omgevingsvergunning is afgegeven, maakt de gemeente de grond bouwrijp en wordt de grond vervolgens tegen een marktconforme prijs verkocht aan ParkHaven & Partners.
De woningen die mogelijk gebouwd gaan worden, komen te liggen in een groene setting die aansluit op Het Park bij de Euromast. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk groen, planten en bomen, te behouden dan wel te herplanten.
Het groen dat plaats zou moeten maken voor woningen, moet in ieder geval gecompenseerd worden. Denk aan de vergroening van de nu nog stenige kade van de Parkhaven. Over het eventueel vervangen en herplanten van bomen vindt overleg plaats met de Bomenridders.
De totale oppervlakte aan groen, 18.500 m2 groot, blijft hetzelfde. Het groen (planten, bomen en gras) komt deels in een andere vorm terug; denk aan groene daken, groene ruimte tussen de woongebouwen en een groene inrichting van de kade.
Het nieuwe groen moet bijdragen aan een betere biodiversiteit in het gebied. Dat wil zeggen: een grotere variatie van planten- en diersoorten en een hoogwaardig ecosysteem voor vogels en insecten.
Ook wordt gedacht aan groene gevels. De groene gevels tellen overigens niet mee in de berekening van het groenoppervlak, maar kunnen wel bijdragen aan een groene sfeer en beleving.
De plannen voor woningbouw en het aantrekkelijker maken van de Parkhavenkade vormen één geheel en kunnen niet los worden gezien van elkaar. Zonder woningbouw is het financieel gezien niet haalbaar voor de gemeente om de Parkhavenkade aantrekkelijker te maken, sociaal veiliger te maken, te vergroenen en het parkeren ondergronds te maken.
De gevolgen voor het autoverkeer in de omgeving zijn zorgvuldig onderzocht. Uit onderzoek is duidelijk geworden dat het verkeer op een goede manier kan blijven doorstromen. De Parkhaven blijft tweerichtingsverkeer. De gemeente wil hier, net zoals op andere plekken in de stad, het gebruik van deelauto’s en fiets stimuleren.
De bouw van 2 ondergrondse parkeergarages moet parkeeroverlast in de omgeving tegengaan. Deze parkeergarages bieden ruimte voor de auto’s van toekomstige bewoners èn voor auto’s van bezoekers en personeel van de attracties en partyboten aan de Parkhaven.
Het parkeren verdwijnt van de kade, met uitzondering van het parkeren van enkele touringcars. Verder komt er een groot aantal fiets-parkeerplekken.
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat het bouwen van woningen hier verantwoord is vanuit het oogpunt van milieu en gezondheid. Hiervoor hanteren we de wet- en regelgeving zoals de gemeente Rotterdam die bij alle projecten voor woningbouw in het centrum toepast.
De gemeente en ParkHaven & Partners zijn in gesprek met alle ondernemers aan de Parkhaven, om te horen hoe zij over het plan denken, en om de eventuele gevolgen voor hen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Er wordt rekening gehouden met hun belangen.
Als er woningen komen, dan kunnen de huidige toeristisch-recreatieve voorzieningen, zoals de pannenkoekenboot en de midgetgolfbaan, gewoon blijven bestaan. Met de eigenaar van de midgetgolfbaan zijn gesprekken geweest om te onderzoeken hoe de midgetgolfbaan goed ingepast kan worden in het plan.
De Euromast is een Rijksmonument en maakt onlosmakelijk deel uit van onze stad. Het is een van de belangrijkste iconen van Rotterdam. Uitgangspunt is daarom dat de Euromast (hoogte 185 meter) goed zichtbaar moet blijven.
De hoogte van de eventuele toekomstige bebouwing wordt hierop aangepast. De meeste woongebouwen zijn niet hoger dan maximaal 35 meter. Voor het woongebouw aan de Maaszijde van de Euromast geldt een maximale hoogte van 30 meter. Er zijn twee woongebouwen gepland met een hoogte van 45 meter; deze woongebouwen liggen op grotere afstand van de Euromast.
Op de hoek bij het Droogleever Fortuynplein komt een woongebouw van 70 meter. Deze hoogte past bij de hoogte van andere gebouwen aan het Droogleever Fortuynplein, zoals het Erasmus MC (120 meter hoog) en het Vopak-gebouw (75 meter hoog). Rondom de Euromast komt een groene ruimte met gras en planten.