Ga naar de hoofdinhoud

07 november 2024

Algemeen

Leestijd: 2 min

Rotterdam wint dienstverleningsprijs GemeenteDelers

Rotterdam heeft donderdag een prijs gewonnen. Het gaat om Gemeentedelers, een prijs die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) uitreikt. De gemeente kreeg de prijs voor de vernieuwende manier waarop zij de dienstverlening voor Rotterdammers verbetert.

De gemeente verzamelt signalen van Rotterdammers om de dienstverlening te verbeteren. Foto: Rhalda Jansen
De gemeente verzamelt signalen van Rotterdammers om de dienstverlening te verbeteren. Foto: Rhalda Jansen

Rotterdam zat met Amsterdam en Den Haag in de finale van de categorie Uitvoeringskracht. VNG reikt GemeenteDelers . Link opent een externe paginauit aan gemeenteprojecten die meer aandacht verdienen. 

Rotterdam kreeg de prijs. Link opent een externe pagina omdat de gemeente signalen van Rotterdammers goed gebruikt om de dienstverlening te verbeteren. De jury noemde het prijswinnende Rotterdamse model ‘dienstverlening next level, waar wordt opgehaald wat in de samenleving leeft. En gebouwd wordt aan het vertrouwen tussen overheid en burgers.’

Wethouder Maarten Struijvenberg, die Dienstverlening in zijn portefeuille heeft, is trots op de medewerkers die de winst hebben verdiend. 'Zij luisteren elke dag naar onze inwoners en ondernemers. Met hun inzet en het nieuwe klantsignalenmodel verbeteren we onze dienstverlening, verkorten we de wachttijden en maken we onze diensten toegankelijker.' 

Dienstverlening

Burgers en ondernemers hebben op allerlei manieren contact met de gemeente. Link opent een externe pagina over dienstverlening. Dat kan gaan van een uitkering aanvragen tot een klacht indienen over zwerfafval. 

Uit dat contact tussen gemeente en Rotterdammer, bijvoorbeeld via 14 010, blijkt hoe de dienstverlening van de gemeente gewaardeerd wordt. Die meningen heten ook wel klantsignalen. 

Klantsignalen

Die klantsignalen vindt de gemeente belangrijk. Daarom ontwikkelde Rotterdam een model om die signalen van Rotterdammers goed te gebruiken. Met dat model worden gegevens verzameld over hoe dienstverlening wordt ervaren.

Met die inzichten kan, op grote schaal, naar de tevredenheid van Rotterdammers worden gekeken. Zo kan de dienstverlening aangepast worden op de wensen van de stad. 

Het Rotterdamse model voor omgaan met signalen wordt ook in Tilburg en Utrecht toegepast.