Samenwerking BMW
Onderzoek naar de auto in de stad van de toekomst.
Hoe zorgen we dat Rotterdam een fijne plek blijft om te zijn, te wonen, en te werken?
Met plek voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer.
Rotterdam heeft meerdere grote uitdagingen: stijging van aantal inwoners, een overspannen huizenmarkt, volle en drukke wegen en de overgang op het gebied van Energie en Mobiliteit. Daarom moeten wij met slimme oplossingen komen en ervoor zorgen dat de stad veilig, schoon, leefbaar en toegankelijk blijft voor iedereen. Daarom onderzoeken we, samen met autofabrikant BMW, de toekomst en plek van de slimme en schone auto in de stad. Dat hebben we samen afgesproken in 2018. Door verschillende proefprojecten, of ‘pilots’, leren we meer over de rol van de auto in de stad en we hoe mensen veiliger, schoner en slimmer kunnen laten reizen met de auto.
Wethouder Karremans (Handhaving, Buitenruimte & Mobiliteit): “Een stad is leefbaar als die veilig is voor iedereen, als die schone lucht heeft, werk biedt en recreatieve mogelijkheden – en ook iedereen gelijke kansen biedt als het gaat om mobiliteitsbehoeften.”
We willen tot 2027 zeker 5 onderzoeken uitvoeren.
Hoe kunnen we zorgen dat bestuurders van elektrische auto’s hun auto op een andere plek zetten als de auto volgeladen is?
Bekijk de video op Youtube.com. Link opent een externe pagina
In 2023 is het onderzoek Charge & Repark uitgevoerd. In dit onderzoek werden elektrische rijders op een positieve manier gestimuleerd om een laadpaal vrij te maken zodra hun elektrische of plug-in hybride auto voldoende is opgeladen.
Deelnemers aan het onderzoek ontvingen, bij een volgeladen auto via de ‘My BMW’ app een bericht met het verzoek hun auto op een andere plek zetten. Om te kunnen onderzoeken waarom mensen bereid zijn hun auto te verplaatsen waren er verschillende type berichten:
- Verplaats uw auto en maak plek voor een ander (Altruïsme).
- Verplaats uw auto en draag bij aan een schonere lucht (Milieu).
- Verplaats uw auto en zorg voor minder zoekverkeer naar laadpalen (Belang voor de stad).
- Verplaats uw auto naar een parkeergarage. Er is voldoende plek beschikbaar (Parkeren).
De uitkomsten van het onderzoek
Naast inzicht in voor welke type berichten men het meest gevoelig is heeft de pilot ook inzicht gegeven in laadgedrag:
- Bestuurders van elektrische auto’s blijken het vaakst bereid de auto te verplaatsen om plek te maken voor een ander (altruïstische beweegreden).
- Men is vooral ’s middags en ’s avonds bereid de auto op een andere plek te zetten en dit vooral in stedelijke gebieden.
- Weersomstandigheden en voertuigtype hebben geen invloed op de kans op herparkeren.
- Hybride elektrische rijders laden vaker dan volledig elektrische rijders.
- Bij publieke laadpunten wordt langer geladen dan bij privé laadpunten.
- Laadsessies starten vaker doordeweeks dan in het weekend.
- Bij 8,8% van de laadsessies was de accu nog meer dan 80% vol.
Laadpaalkleven
Als een opgeladen auto aangesloten blijft aan een laadpaal noemen we dat laadpaalkleven. Laadpaalkleven is op dit moment geen probleem in Rotterdam. Omdat er veel laadpalen zijn en er altijd wel een beschikbaar laadpunt in de buurt te vinden is. Maar we weten met de resultaten uit het onderzoek beter hoe we mensen kunnen aanspreken als laadpaalkleven wel een probleem wordt.
Ook kan het in de toekomst juist wél wenselijk zijn als een auto aangesloten blijft aan de laadpaal. Want de auto onttrekt niet alleen stroom uit het elektriciteitsnet om de batterij op te laden, maar kan de stroom ook weer terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Kijk voor meer informatie hierover onder het kopje Vehicle to Grid.
Kunnen opgeladen elektrische auto’s gebruikt worden als buffer voor het stroomnet als veel andere elektrische voertuigen opgeladen moeten worden?
Bekijk de video op Youtube.com. Link opent een externe pagina
Rijden bestuurders anders als er een waarschuwing in de auto komt over de snelheid?
Bekijk de video op Youtube.com. Link opent een externe pagina
Kan de gemeente het verkeer veiliger maken of beter onderhouden door gegevens die een auto’s verzamelt?
Bijvoorbeeld over drempels, kuilen en hoe de toestand van de weg is.
Hoe kunnen we zorgen dat bestuurders hun auto op een Park&Ride of parkeerplaats aan de rand van de stad willen parkeren? En het laatste stuk met het openbaar vervoer of met deelvervoer te reizen.
Bekijk de video op Youtube.com. Link opent een externe pagina
Wat zou er gebeuren wanneer we bestuurders van plug-in hybride elektrische auto’s vragen om in de ‘volledig elektrisch rijden modus’ te gaan, zodra ze de milieuzone inrijden?
Dit was in 2018 het eerste project dat de gemeente Rotterdam samen met de BMW Group opzette.
Het werd een groot succes. Het zorgde voor een behoorlijk lagere CO2 uitstoot, doordat er meer elektrisch aangedreven kilometers werden gereden in plaats van op fossiele brandstof.
Het vervolg hierop was in 2020 de eDrive Zone.
In deze zone schakelen plug-in hybride auto’s van BMW automatisch over naar de elektrische rijmodus.
De Rotterdamse eDrive Zone bestaat uit het hele gebied binnen de ring, behalve het Kralingse Bos.
Inmiddels zijn er in vele (binnen)steden in heel Europa eDrive Zones.
Bekijk de video op Youtube.com. Link opent een externe pagina
Veilige en gezonde straten
De pilotprojecten passen goed bij de aanpak ‘Veilige en Gezonde straten’.
Het Rotterdamse college stelde deze aanpak vast in 2021.
Deze aanpak onderzoekt hoe in veel straten de snelheid verlaagd kan worden naar 30 km per uur.
Er wordt gekeken naar een andere inrichting van straten, het gedrag van bestuurders en voertuigtechniek.
MobiliteitsAanpak
De onderzoeken met BMW en de aanpak Veilige en Gezonde straten horen bij de Rotterdamse MobiliteitsAanpak (RMA).
Met de RMA werkt de stad toe naar een toekomstbestendige stad.
Met de juiste balans tussen alle verschillende vormen van vervoer.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de pilotprojecten? Stel uw vraag door te mailen naar mobiliteitso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.