Subsidie zorg- en wijkrestaurants voor ouderen aanvragen
Gaat u een nieuw zorgrestaurant of wijkrestaurant starten? Of wilt u een bestaand restaurant verduurzamen of meer bekendheid geven? Hiervoor kunt u subsidie aanvragen.
U vraagt de subsidie online aan via de knop 'Subsidie aanvragen'. U logt in met eHerkenning.
Vraag de subsidie voor 2025 en de jaren daarna aan voor 15 oktober van het jaar ervoor. Dus voor subsidie in 2025 vraagt u deze voor 15 oktober 2024 aan.
Subsidie aanvragen. Link opent een externe paginaVoor wie is het
De subsidie is bedoeld voor bestaande en nieuw op te starten zorgrestaurants en wijkrestaurants in Rotterdam.
Activiteiten
Voor deze activiteiten kunt u subsidie aanvragen:
- opstarten van een nieuw zorgrestaurant of wijkrestaurant
- verduurzamen van de bedrijfsvoering van een bestaand zorgrestaurant of wijkrestaurant om te zorgen dat het restaurant kan blijven bestaan
- reclame maken voor het zorgrestaurant of wijkrestaurant bij mensen van 65 jaar of ouder
Voorwaarden
- Minimaal 2 keer per week biedt u in uw restaurant gezonde en diverse maaltijden aan voor ouderen uit de wijk.
- U houdt rekening met dieetwensen.
- De prijs van een avondmaaltijd is maximaal € 8,50. Een lunch kost maximaal € 7.
Verdeling subsidie
De verdeling van de subsidie gaat via het ‘tendersysteem’. Hierbij kijkt de gemeente bij elke subsidieaanvraag hoe goed de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de subsidieregeling. En vergelijkt daarbij alle aanvragen met elkaar. Dat levert punten op. De hoeveelheid punten bepaalt wie als eerste subsidie krijgt. Dit gaat door tot het totale subsidiebedrag op is.
Meer lezen?
Meer informatie en alle voorwaarden vindt u hier:
Meesturen
Voor uw aanvraag hebt u deze documenten nodig:
- statuten, bestuursreglement of huishoudelijk reglement van uw organisatie, als die er zijn
- uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK)
- een plan met een beschrijving van de geplande activiteiten, zie de toelichting hieronder
- een begroting voor de geplande activiteiten, waarbij de kosten en inkomsten even hoog zijn
Plan met activiteiten 2024/2025
Schrijf uw plan in maximaal 6 pagina’s in A4-formaat.
Deze onderwerpen moeten erin staan:
- een beschrijving van de activiteit waarvoor u subsidie aanvraagt
Leg uit waarom dit volgens u een activiteit is waar subsidie voor nodig is. Bij Voorwaarden. Link opent een externe pagina leest u voor welke activiteiten u subsidie kunt aanvragen.
Vertel ook waarom u de subsidie van de gemeente nodig hebt. - een beschrijving van hoe u ervoor zorgt dat het zorgrestaurant of wijkrestaurant kan blijven bestaan.
Geef aan hoeveel vrijwilligers en betaald personeel in uw restaurant werken of gaan werken.
Wilt u de subsidie gebruiken om vaste lasten te betalen? Laat dan zien hoe u ervoor zorgt dat u deze kosten nadat u subsidie hebt gekregen zelf kunt betalen.
Alleen voor werkelijk gemaakte kosten kunt u subsidie aanvragen. - een uitleg over hoe uw plan helpt bij het bestrijden van eenzaamheid bij ouderen
- een uitleg over hoe u ouderen gaat bereiken en hoe u daarvoor samenwerkt met de partners in de wijk op het gebied van preventie, welzijn, zorg en wonen
Leg hierbij ook uit hoe u tegoedbonnen inzet. Benoem de partners en hun rol. - een inschatting van het aantal ouderen in de wijk en in het zorgcomplex of woongebouw dat u bereikt, nu en straks
- praktische informatie, zoals openingstijden, prijzen van maaltijden en drankjes, enzovoorts
- een financiële analyse
Deze is alleen nodig als u subsidie aanvraagt voor het opstarten van een nieuw zorgrestaurant of wijkrestaurant of voor het verduurzamen van de bedrijfsvoering van een bestaand restaurant.
Zet in de analyse de inkomsten en uitgaven, zoals de kosten voor personeel, huur, energie, communicatie-inzet en andere kostenposten.
Ga ook in op de huidige knelpunten in de exploitatie en hoe u die later gaat dekken.
Begroting geplande activiteiten 2024/2025
Uw begroting laat zien wat uw activiteit kost en waaruit de kosten bestaan.
Vermeld ook uw inkomsten.
Denk aan deze kosten en inkomsten, als u die hebt:
Kosten
- personeelskosten, zoals eigen personeel, personeel dat u inhuurt, enzovoorts
- vrijwilligerskosten, verdeeld in:
- vergoedingen voor de kosten een vrijwilliger heeft gemaakt, zoals reiskosten, parkeerkosten enzovoorts
- kosten die u maakt om uw waardering te laten zien, zoals een uitje of een cadeautje bij verjaardag, kerst, enzovoorts
- andere vergoedingen
- huisvestingskosten, zoals huur, gas, water, licht, enzovoorts
- kantoorkosten, zoals schoonmaak, pennen, papier, computers, enzovoorts
- eventueel nieuwe spullen, zoals meubels of keukenapparaten
- eventuele nieuwe boekhoudprogramma’s
- eventuele opleidingen/ trainingen/cursussen voor vast personeel
- kosten voor het inkopen van maaltijden
- kosten voor communicatie/reclame
- kosten van tegoedbonnen
Inkomsten
- een opsomming van de inkomsten van maaltijden en drankjes
- een opsomming van de inkomsten van overige activiteiten
- bijdragen van externen, zoals fondsen, sponsors, enzovoorts
- andere bijdragen of subsidies van gemeente Rotterdam
- andere inkomsten
Hoelang duurt het
- Nadat u online subsidie hebt aangevraagd, ontvangt u direct een ontvangstbevestiging per e-mail. Daarin staat ook uw dossiernummer.
- 8 weken na het sluiten van de aanvraagtermijn besluit de gemeente of u de subsidie krijgt. Deze termijn kan 1 keer worden verlengd met maximaal 12 weken.
- Na 15 oktober nemen we alle complete aanvragen in behandeling. Twijfelt u of uw aanvraag compleet is? Neem dan voor 15 oktober contact op.
- Vraagt u subsidie aan voor volgend jaar? Dan neemt de gemeente binnen 8 weken na de begrotingsbehandeling een beslissing.
- Als uw aanvraag wordt goedgekeurd ontvangt u een besluit met het bedrag en de voorwaarden. Hierin staat of u nog een verantwoording. Link opent een externe pagina over de ontvangen subsidie moet inleveren.
Contact
Hebt u vragen? Vul uw gegevens in en u wordt teruggebeld.
Let op: als u geen e-mailadres invult, ontvangt u geen ontvangstbevestiging.