Ga naar de hoofdinhoud

02 juli 2024

Algemeen

Leestijd: 3 min

Van 50 naar 30: een ingewikkelde puzzel

Rotterdam verlaagt volgend jaar in nog meer straten de maximumsnelheid. In veel straten waar het nodig is en kan, gaat de snelheidslimiet van 50 naar 30 kilometer per uur. Maar, hoe worden deze straten gekozen?

Het gaat om drukke straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn. Op die plekken is de verkeerssituatie zo onveilig, dat er snel iets moet veranderen. Op dit moment is al in meer dan de helft van de straten in Rotterdam de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Hier komen er vanaf 2025 dus nog 115 bij, zoals de Mariniersweg, de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan.

Hans Baggerman is senior verkeerskundig ontwerper bij de gemeente. Hij legt uit hoe de straten worden gekozen: ‘Als het een grote invalsweg is, dan blijft hij 50 km/u. Dit zijn belangrijke wegen van en naar het centrum, met 2 rijstroken of meer. Denk bijvoorbeeld aan de Laan op Zuid, de Pleinweg of de ’s-Gravendijkwal. Dit soort wegen worden vaak gebruikt bij omleidingen, dus die blijven gewoon 50 km/u. Onze grote bruggen en tunnels, zoals de Erasmusbrug en de Maastunnel, blijven ook 50 km/u. Deze zijn allemaal onderdeel van het grotere ontsluitende wegennet in Rotterdam.’

verkeersdrempel en 30km bord op Walenburgerweg
De Walenburgerweg (Provenierswijk) is een van de straten die het afgelopen jaar van 50 naar 30 km/u is veranderd. | Foto: Eric Fecken

Hulpdiensten

Dan is de eerste schifting dus al gemaakt. Baggerman: ‘Daarna kijken we naar de zogenoemde stadsstraten die nog 50 km/u zijn. Dat zijn wegen als de Oudedijk in Kralingen of de Bergweg in Noord. Dit soort straten hebben woningen met een adres direct aan de weg. Maar ook bedrijven, winkels en horeca. Die gaan in principe naar 30 km/u.’ 

Maar er zijn meer partijen in de stad die er belang bij hebben of een straat 30 km/u wordt of 50 blijft. Baggerman: ‘De hulpdiensten, zoals ambulance, brandweer en politie, hebben een netwerk van zogeheten aanrijroutes. Dat zijn doorgaande routes waardoor ze vaak binnen 8 minuten op de plek van bestemming moeten zijn. Met hen hebben we daarom afgesproken dat het grootste deel van die stadsstraten 50km/u blijft. Ook wordt samen met de RET gekeken naar hun routes. De bus- en tramlijnen hebben natuurlijk baat bij een snellere reistijd, zodat ze minder ritten nodig hebben. Het is een ingewikkelde puzzel die we moeten leggen met veel partijen in de stad.’

Markeringen en borden

Wat merken mensen van de aanpassingen? ‘Je zou alleen aan het begin van de weg een bord met ‘30’ kunnen neerzetten, maar zo werkt het helaas niet’, zegt Baggerman. ‘We zetten daarom onder meer op elk kruispunt borden, om de weggebruikers eraan te herinneren. Op een aantal plekken komen drempels of wegversmallingen. We kunnen niet overal om de zoveel meter drempels aanleggen, want dat kost gewoon te veel geld. En als er trams rijden gaat dat sowieso niet. Dus we gaan vooral aan de slag met markeringen op de weg en borden. Daar waar mogelijk passen we de straat ook aan door fietsstroken aan te brengen.’

Een aantal straten zijn of worden al aangepast. Op bovenstaande voorbeelden is te zien hoe een straat, in dit geval de Beukelsweg, kan veranderen met verschillende opties. 

Vanaf volgend jaar worden dus nog 115 straten aangepakt. Ga voor een lijst met alle straten die van 50 naar 30 km/u veranderen naar de pagina rotterdam.nl/30km. Link opent een externe pagina.

Veilig vooruit

Naast straten waar de snelheid wordt verlaagd, zijn ook kruispunten en wegen aangewezen die veiliger worden gemaakt voor al het verkeer. Lees er meer over op rotterdam.nl/veilig-vooruit. Link opent een externe pagina.