Verkeersmenu010
Is uw school al bezig met verkeerseducatie? Gemeente Rotterdam biedt met Verkeersmenu010 gratis, interactieve en speelse verkeerslessen en voorlichting aan. Voor groep 1 tot en met groep 8 zijn er verschillende lessen beschikbaar. Onze schoolaccountmanagers stemmen samen met u af welke verkeerslessen het best passen bij uw school.
Veilig in het verkeer
Door deel te nemen aan verschillende lessen doen kinderen ervaring op. Dat is nodig om te leren welke gevaren er zijn en om daar zelf inzicht in te krijgen. Het lespakket dat de gemeente aanbiedt heet Verkeersmenu010. Onze schoolaccountmanagers adviseren u welke modules uit het menu het best passen bij u school en ontzorgen u bij de aanvraag.
Neem contact op via Verkeersmenu010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
U kunt ook zelf de aanvraag te doen via de link hieronder. De gemeente kan niet garanderen dat de aangevraagde modules ook daadwerkelijk gevolgd kunnen worden vanwege beperkte capaciteit. Mochten de modules van uw keuze niet meer beschikbaar zijn, dan nemen de schoolaccountmanagers contact met u op over de alternatieve opties.
Voor alle groepen
Het doel van deze is veilig deelnemen aan het verkeer en veilig leren fietsen.
Op het schoolplein wordt een verkeersparcours uitgezet waar kinderen veilig fietsles krijgen.
De fietslessen worden afgestemd op de vaardigheden en het fietsgebruik van de leerlingen.
De fietslessen worden verzorgd door twee gastdocenten.
(Beter) Leren fietsen is voor iedere leerling mogelijk. Wilt u uw leerlingen fietslessen aanbieden, ook de leerlingen die geen eigen fiets hebben of niet met de fiets naar school komen? Vraag naar de mogelijkheden.
Voorbeeld lesonderwerpen beginners
- Lopend: met de fiets aan de hand door een smal paadje, fiets optillen, draaien in een schuurtje en om de fiets heen lopen.
- Met de fiets: rechtuit wegfietsen (stand van de trapper), bochten maken, slinger de slang, remmen en noodstop.
Voorbeelden lesonderwerpen medium
- langzaam en snel fietsen
- kijktechnieken
- met één hand aan het stuur, richting aangeven
- links achterom kijken
- obstakel inhalen
- naar links afslaan
Voorbeeld lesonderwerpen gevorderd
- met één hand een bocht maken
- een 8-tje fietsen
- richting aangeven
- links achterom kijken
- obstakel inhalen
- naar links afslaan
- met z'n tweeën fietsen
Bijdrage en voorbereidingen vanuit de school
- Beschikbaarheid van het schoolplein of alternatief.
- Aanwezigheid van eigen fiets en/of leenfiets (vraag naar de mogelijkheden).
- Overleg fietsvaardigheden bepaling, planning en e-mailcontact
- Indien mogelijk vragen we de hulp van een hulpouder en/of leerkracht.
Het ANWB Streetwise programma wordt uitgevoerd in een ochtendprogramma van ca. 08:30 tot 12:00 uur met van ieder onderdeel 2 sessies van elk 1,5 uur. Indien er één of meerdere groepen zijn met meer dan 32 kinderen, of meer groepen, dan is een extra sessie, een extra middagprogramma of een tweede dag noodzakelijk. Voor alle onderdelen geldt maximaal 32 leerlingen per sessie.
De praktische verkeerstraining wordt voor de groepen 3 tot en met 8 volledig verzorgd en uitgevoerd door instructeurs van ANWB Streetwise. Voor de groepen 1 en 2 zetten wij de materialen klaar, maar wordt de training uitgevoerd door de eigen leerkracht. Het is mogelijk om tegen een meerprijs ook het onderdeel Toet toet door een Streetwise instructeur uit te laten voeren.
Onze ANWB-instructeurs zorgen dat zij 3 kwartier voor aanvang aanwezig zijn en met de opbouw beginnen. Na afloop verzorgt het ANWB Streetwise team zelf het opruimen van de materialen. Voor de school en de leerkrachten is er weinig voorbereidingstijd.
De vier modules
ANWB Streetwise bestaat uit de hieronder genoemde vier onderdelen die u als school eens per twee jaar inzet en die deels gericht zijn op praktische vaardigheden en gevaarherkenning en deels op bewustwording.
1. Toet toet - groep 1 en 2
- Leerdoel: de kinderen leren verkeersgeluiden herkennen, de basisbeginselen bij het oversteken en het gebruik van autostoeltje en gordel.
- Duur van de les: 50 minuten.
- Locatie van de les: speelzaal of klaslokaal.
- Les wordt standaard gegeven door de eigen leerkracht.
2. Blik en klik - groep 3 en 4
- Leerdoel: de kinderen leren verkeerssituaties inschatten tijdens oversteken (blik) en de noodzaak van het gebruik van autostoeltje en gordel (klik). In deze les gaat het er om wat kinderen zélf kunnen doen om hun veiligheid in het verkeer te vergroten en ook wordt de fietsvaardigheid geoefend waarbij een fietshelm gedragen wordt.
- Duur van de les: 90 minuten.
- Locatie van de les: gymzaal.
- Les wordt gegeven door een instructeur van de ANWB.
3. Hallo auto - groep 5 en 6
- Leerdoel: In een elektrische lesauto met dubbele bediening ervaren en leren de kinderen over de remweg en reactietijd. Ook wordt het gebruik/de noodzaak van een autostoeltje en autogordel ervaren. Steeds stiller wordend verkeer en afleiding in het verkeer door o.a. telefoongebruik maken een belangrijk deel uit van de les.
- Duur van de les: 90 minuten.
- Locatie van de les: In de klas en buiten op een stuk weg in de omgeving van de school.
- Les wordt gegeven door een instructeur van de ANWB.
4. Trapvaardig - groep 7 en 8
- Leerdoel: praktische fietsvaardigheid, gevaarherkenning en zelfreflectie. Afleiding in het verkeer door het gebruik van o.a. telefoons en het fietsen in groepen zijn onderwerpen die deel uit maken van de lessen. Voorbereiding op het fietsen naar de middelbare school met gebruik van eigen fiets en uniek ANWB oefenparcours.
- Duur van de les: 90 minuten.
- Locatie van de les: In de klas en op het schoolplein.
- Les wordt gegeven door een instructeur van de ANWB.
Voor elk onderdeel zijn er digibordlessen beschikbaar zodat de leerkracht de kinderen voor kan bereiden op de lessen en achteraf met hen het geleerde kan evalueren. Meer informatie vindt u op anwb.nl/streetwise. Link opent een externe pagina.
Nieuw: Digitale leerlijn voor de basisschool groep 1 tot en met 8
ANWB Streetwise heeft nu ook een digitale leerlijn. U kunt deze tot en met schooljaar 2023-2024 kosteloos en zonder enige verplichting uitproberen voor de groepen 1 tot en met 8. Meer weten? Ga naar anwb.nl/streetwise. Link opent een externe pagina.
Is er op breng- en haalmomenten rond uw school verkeersoverlast door al het breng- en haalverkeer? Stel dan samen met een verkeers- & gedragsspecialist een verkeersprotocol op voor uw schoollocatie. De school, politie en de verkeers- & gedragsspecialist bepalen daarbij samen hoe tot een minder chaotische verkeerssituatie tijdens de schoolspitsen gekomen kan worden. Het gedrag van de eigen ouders, verzorgers en kinderen staat daarbij centraal. Vervolgens wordt in het verkeersprotocol vastgelegd wat er van de ouders, verzorgers en kinderen gevraagd wordt. Door het protocol kan op een eenvoudige manier aan zowel de kinderen als de ouders en verzorgers verteld en uitgelegd worden hoe de situatie verbeterd kan worden.
Geschikt voor: ouders, verzorgers, omwonenden en de kinderen.
Uitgebreide uitleg
De uitvoerende partij bepaalt, samen met u als school, een verkeersouder of iemand van de oudercommissie of MR, de politie en als het nodig is de gemeente, tijdens een gezamenlijk overleg hoe de haal- en brengsituatie rond uw schoollocatie door de eigen ouders, verzorgers en kinderen kan worden verbeterd. Gekoppeld aan dit overleg wordt ook de directe omgeving van de school bekeken.
Tijdens het overleg wordt het verkeersprotocol met voorbeelden van andere schoollocaties aan u uitgelegd. Vervolgens wordt met de aanwezigen van gedachten gewisseld over de verkeersoverlast en op welke wijze gedragsveranderingen van de ouders, verzorgers en kinderen de situatie overzichtelijker en veiliger kunnen maken. U kunt hierbij denken aan zaken zoals:
- Het benoemen van locaties waar we juist wel en niet willen dat er geparkeerd wordt.
- Het benoemen van ongewenst gedrag zoals:
- dubbel parkeren of op de rijbaan stoppen om kinderen uit of in te laten stappen
- parkeren binnen 5 meter van een zebrapad of bocht
- het op de stoep of op het schoolplein fietsen.
- De looproute(s) en oversteeklocatie(s) die rond de school het beste gebruikt kunnen worden.
- Eventueel een speciale toegang tot het schoolplein die door de fietsers gebruikt moet worden of een speciale plek rond de school waar de fietsen gestald moeten worden om overlast op andere plekken te voorkomen.
- Een specifieke routing rond de schoollocatie voor het autoverkeer waarbij er bijvoorbeeld afgesproken wordt om allemaal in dezelfde rijrichting door de straat te rijden zodat deze overzichtelijker wordt.
Aansluitend ontvangt u een conceptversie van het verkeersprotocol. Deze wordt aan de betrokkenen per e-mail, of als het gewenst is, tijdens een tweede overleg, voorgelegd. Daarna is het protocol compleet . In aanvulling op het protocol wordt ook vastgelegd wat de school zelf doet (dit werkt draagvlak- en effectvergrotend). Zo kan bijvoorbeeld worden vastgelegd dat:
- de school het verkeersprotocol meteen meegeeft bij de intake van nieuwe kinderen.
- het protocol aan het begin van elk schooljaar weer aan de ouders wordt gemaild.
- het op de website en in de schoolgids wordt opgenomen.
Zodra het protocol klaar is, wordt het in de regel gedrukt en klassikaal verspreid. Daarbij vindt SOAB WURX het belangrijk om de docenten en kinderen enthousiast te maken door in de klas via een filmpje op een leuke manier kort te vertellen waarom het protocol is opgesteld en dat het om de veiligheid van de kinderen gaat. Hoe enthousiaster we de kinderen en docenten kunnen maken, hoe enthousiaster de kinderen hun eigen ouders en verzorgers zullen vragen om zich aan het protocol te houden.
Voor het lanceren van het protocol organiseert SOAB WURX één of twee ludieke gedragsacties. Daarbij wordt het verkeersprotocol op ludieke wijze tijdens een verkeersveiligheidsactie onder de aandacht van alle kinderen, ouders en verzorgers wordt gebracht.
Tijdens een verkeersactie in de ochtend en een actie in de middag houden politie en een ludiek gekleed actieteam van SOAB het verkeer op enkele strategische punten staande. Daarna laten zij ouders en verzorgers in de door het actieteam en politie gewenste rijrichtingen verder naar de school en de gewenste parkeer- en afzetlocaties rijden. Zij maken daarbij ook gebruik van ludieke borden met motto‘s om rijrichtingen en parkeerplekken aan te duiden. 'Facebook like-duimen' vormen ook onderdeel van de actie om de ouders en verzorgers te bedanken.
Door de opzet van de actie moeten op de actieochtend bijna alle ouders en verzorgers hun gedrag aanpassen. Hierdoor ondervinden zij aan den lijve dat de verkeerssituatie minder chaotisch, en juist veiliger en overzichtelijker wordt. Vooral voor fietsende en overstekende kinderen. Dit maakt dat een groot deel van de ouders en verzorgers bereid is hun gedrag daarna structureel aan te passen.
De ludieke actie richten we niet per se (alleen) op het autoverkeer. We kunnen bijvoorbeeld (ook) aandacht besteden aan fietsen op de stoep of stopgedrag voor een zebrapad in de directe omgeving van de school of één van de schoolroutes. Zie hiervoor ook de ludieke zebra-actie 'Stop voor de zebra!' die u verderop in dit Rotterdamse Verkeersmenu terugvindt.
Heeft u voor uw school al een Verkeersprotocol op laten stellen en de bijbehorende twee ludieke gedragsacties laten uitvoeren? Dan is het raadzaam om bijbehorende ludieke gedragsacties jaarlijks te herhalen. Op die manier worden de ouders & verzorgers regelmatig aan het Verkeersprotocol herinnert en vergroot u het effect.
Geschikt voor: ouders, omwonenden, passanten en de kinderen.
Uitgebreide uitleg
Een uitvoerende partij heeft bij het opstellen van het Verkeersprotocol eerder met u bepaald hoe de haal- en brengsituatie rond uw schoollocatie kan worden verbeterd. Door dit Verkeersprotocol op te nemen in het schoolbeleid en daar regelmatig over te communiceren naar de ouders & verzorgers en door alle ouders & verzorgers van de nieuwkomers gelijk het Verkeersprotocol te overhandigen kan een structurele verbetering van de verkeerssituatie rond de school ontstaan. Het helpt daarbij ook om de bijbehorende verkeersveiligheidsacties zo nu en dan te herhalen. U kunt dit als school in principe zelfstandig samen met de wijkagent en handhavers organiseren. Maar u kunt ook gebruik maken van de herhaaloptie die het Verkeersmenu010 u biedt. In dat geval organiseert de uitvoerende partij dat de ochtend- en middagactie met alle eerder betrokken partijen opnieuw ingepland en uitgevoerd wordt.
Er komen dan weer handhavers en politie plus het ludiek gekleed actieteam. Bij de actie wordt weer gebruik gemaakt van de eerder voor uw school ontwikkelde actieborden, flyers en de 'Facebook like-duimen'.
Bijdrage en verwachtingen vanuit uw school
De uitvoerende partij legt telefonisch of per mail contact met u om de te herhalen gedragsacties samen met u, de politie en handhaving in te plannen. Aansluitend ontvangt u het draaiboek voor de actiemomenten en hoeft u vanuit de school alleen te verzorgen dat er weer enkele kinderen en begeleiders beschikbaar zijn die helpen bij het uitvoeren van de acties.
VVN heeft de Praktische Verkeersprojecten vernieuwd!
Uit evaluaties onder scholen en Verkeersouders en ook in onze persoonlijke contacten met hen, kwam sterk de behoefte naar voren om de materialen beter af te kunnen stemmen op de eigen schoolsituatie en vooral, om activiteiten schoolbreed uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan een fietscontrole die voor de hele school gedaan kan worden.
De projecten zijn uit te voeren door leerkrachten, maar ook makkelijk op zetten door hulp- of verkeersouders! Meld je je als school aan voor deze projecten, dan kunnen jullie meedoen aan drie projecten per jaar (en extra: VVN Verkeersspel!)!
De projecten die besteld kunnen worden, zijn:
- VVN Veilig op de fiets - groep 1 tot en met 8
Is jouw fiets in orde? Doe als school de fietscheck! Voorafgaand aan het verkeersexamen of in het najaar als het vroeger donker is. En sluit een safety-deal met de klas: kinderen bedenken samen afspraken om veiliger te gaan fietsen. - VVN Veilig oversteken - groep 1 tot en met 4
Op het schoolplein oefenen met oversteken in verschillende situaties. Met tips voor thuis om dit na de les ook echt in de praktijk te brengen. - VVN Op voeten en fietsen naar school - groep 1 tot en met 8
Stimuleer kinderen om lopend of met de fiets naar school te gaan. Belangrijk voor het opdoen van verkeerservaring én het vergroot de veiligheid in de schoolomgeving. Bovendien is het gezond en goed voor het milieu!
Elk pakket bevat alles wat u nodig heeft om een verkeersproject te organiseren. Een korte instructie, materialen voor alle leerlingen en gratis bijbehorende downloads, zoals extra lessen of ouderinformatie.
Ook krijgt u met uw bestelling toegang tot het online VVN Verkeersspel!
Het is belangrijk dat kinderen veilig leren fietsen.
Kinderen op Rotterdamse basisscholen kunnen fietsles krijgen om (beter) te leren fietsen. Op het schoolplein wordt een verkeersparcours uitgezet zodat kinderen veilig kunnen oefenen met verschillende situaties in het verkeer.
Leren fietsen is nu echt voor iedere leerling mogelijk.
Wilt u leerlingen op uw school ook fietslessen aanbieden, ook de leerlingen die geen eigen fiets hebben of niet met de fiets naar school komen?
Dan kan vanaf 1 januari 2024 de FietsEduBox worden aangevraagd.
Fietsen in meerdere maten
De FietsEduBox bevat minimaal 20 kinderfietsen in verschillende maten, van loopfiets tot 26 inch, zo kunnen alle leerlingen (klein of groot) meedoen. De FietsEduBox wordt bij de school afgeleverd en opgehaald.
Afhankelijk van de behoefte van een school is het volgende mogelijk:
- Aanvragen van de FietsEduBox
De school geeft zelf de fietslessen. - Aanvragen van de FietsEduBox en een fietsdocent
De fietsdocent geeft de fietslessen. - Aanvragen van de FietsEduBox en een verkeerskunstenbox
De school geeft zelf de lessen met deze handleiding praktijklessen.
Verkeerskunstenbox
Het doel van Verkeerskunsten is om kinderen veilig verkeersgedrag te leren.
En meer ervaren en veiliger in het verkeer te bewegen.
Deze handleiding praktijklessen is geschikt als u uw fietslessen wilt organiseren aan de hand van de verkeerskunsten-leskaarten.
Leskaarten voor leerkrachten voor de uitvoering van praktijklessen.
Er zijn aparte handleidingen voor groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. De gelamineerde leskaarten (A4-formaat) zijn eenvoudig van opzet en volgens een vaste structuur opgebouwd.
Naast een uitgebreide beschrijving van de oefening zijn op de leskaart ook de aandachtspunten bij het uitvoeren van de oefening vermeld.
De praktijklessen zijn ingedeeld aan de hand van drie hoofdthema’s:
- Lopen en oversteken met activiteiten zoals het lopen op de stoep en het oversteken (groep 1 tot en met 4)
- Fietskunsten met activiteiten om de basisvaardigheden van het fietsen te oefenen (groep 1 tot en met 8)
- Fietskunsten in het verkeer met activiteiten om het deelnemen aan het echte verkeer als fietser te oefenen (groep 5 tot en met 8)
Bijdrage en voorbereidingen vanuit school
- Er is een schoolplein aanwezig waar de fietslessen kunnen worden gegeven.
- Er is een parkeerplek voor de box of ruimte op schoolplein beschikbaar.
- De school wijst een verantwoordelijke aan die de FietsEduBox in ontvangst kan nemen en aanwezig is wanneer deze wordt opgehaald.
- De school is verantwoordelijk voor de FietsEduBox gedurende de tijd dat deze geleverd is.
- De school moet rekening houden met tijd voor overleg, het opstellen van een eigen interne planning en e-mailcontact.
Groep 1 en 2
Waar zijn autogordels voor?
Wat betekenen de kleuren van het stoplicht?
In deze vrolijke, interactieve voorstelling leren de kinderen de eerste belangrijke stappen in het verkeer.
Paolo de zebratemmer is zijn zebra Seefje kwijt. Hij gaat zoeken en beleeft van alles. Gelukkig kunnen de kinderen hem helpen.
Acteur is Joep Dorren, bekend als Pipo de Clown in Pipo en de p-p-Parelridder en Pipo en de Bosbas. Ook speelde hij Dick Bruna in de musical Nijntje.
Bijdrage en voorbereidingen vanuit uw school
- de voorstelling duurt 45 minuten.
- er is een speelvlak nodig van minimaal 25 m2, het liefst in een apart speellokaal.
- een half uur vóór het begin van de voorstelling moet dit lokaal beschikbaar zijn om voor te bereiden.
- maximaal 50 kinderen per voorstelling.
Kinderen uit groep 1 en 2 worden met het Leer in het Verkeer lespakket spelenderwijs vertrouwd gemaakt met de regels in het verkeer. Het verkeersprogramma biedt duidelijk omschreven lessen en activiteiten waar leerkrachten en pedagogisch medewerkers direct mee aan de slag kunnen. Ook worden ouders en verzorgers bij het programma betrokken door middel van aantrekkelijke materialen voor thuis.
Geschikt voor: kleuters groep 1 en 2.
Lespakket voor kleuters
Het programma bestaat uit een leskist met verkeersmaterialen en een online leeromgeving. Kleuters worden spelenderwijs voorbereid op hun deelname aan het verkeer. De kleurrijke Dick Bruna illustraties helpen kinderen de verkeersregels beter te begrijpen.
In de online leeromgeving staan 10 praktische verkeerslessen uitgewerkt en de uitleg over het gebruik van de materialen uit de leskist. Iedere les wordt afgesloten met digitaal oudermateriaal. Deze informatie kan de leerkracht delen via een link met de ouders of verzorgers. Zo worden ouders op een leuke en laagdrempelige manier betrokken bij de verkeersopvoeding van hun kind. En worden zij gestimuleerd om het goede voorbeeld te geven.
Het voordeel van het lespakket is dat het kan worden ingezet op bestaande thema’s. Erg effectief en efficiënt dus.
Inhoud lespakket kleuters:
- Handleiding in online leeromgeving
- Muziek - diverse verkeersliedjes in online leeromgeving
- Leesboek stoeprand… stop!
- Vertelplaten stoeprand… stop! (12 stuks) A3 formaat gelamineerd
- Vertelplaten verkeerslessen (21 stuks) A3 formaat gelamineerd
- Wenborden (18 stuks)
- Memospel Knuffel
- Joep (vertelpop)
- Joep-in-het-Verkeertas (4 stuks)
- Doeboek (30 stuks)
- Opbergkist
Bij aanschaf van een lespakket zit een abonnement inbegrepen voor 1 jaar waarmee de leerkracht of kleuterleidster toegang heeft tot de online leeromgeving.
Ouderbetrokkenheid: Joep-in-het-Verkeertas
De Joep-in-het-Verkeertas is een rugtasje met lesmaterialen die kinderen mee naar huis kunnen nemen. Hiermee kunnen zij samen met hun ouders, verzorgers of opa’s en oma’s oefenen wat ze in de les over het thema verkeer hebben geleerd. Er zitten standaard 4 Joep-in-het-Verkeertasjes in het lespakket. De rugtasjes zijn ook extra te bestellen.
Inhoud Joep-in-het Verkeertas:
- Oranje rugtasje
- Knuffel Joep (vertelpop)
- Leesboek stoeprand… stop!
- Ouderbrief Veilig verkeer tips
Dick Bruna stoeptegelmatjes
Met de stoeptegelmatjes leren de kinderen op een speelse manier de belangrijkste verkeersregels. De versjes en illustraties op de matjes sluiten aan bij wat de kinderen in de klas geleerd hebben. Tijdens de verkeersles worden de vinyl tegels neergelegd op het schoolplein, in de oefenstraat of in het klaslokaal.
De stoeptegelmatjes zijn per set van 5 matjes te bestellen.
Dick Bruna verkeershesjes
Met de verkeershesjes kunnen de kleuters een viertal voertuigen uitbeelden en ervaren hoe het is om een auto, fiets, vrachtwagen of bus te zijn. Bij het oefenen van de verkeersregels worden de hesjes gebruikt op het schoolplein, in de gymzaal of in de klas.
De verkeershesjes zijn per set van 4 voertuigen te bestellen.
Dick Bruna stoeptegels
Met de stoeptegels kunnen kinderen in de praktijk oefenen met verkeerssituaties. Door de herkenbare plaatjes van Dick Bruna leggen zij al snel een verband met wat ze in de klas hebben geleerd. De versjes op de stoeptegels geven de handeling in het verkeer aan. De stoeptegels kunnen ook worden gebruikt om een veilige looproute of schoolzone te markeren. Zo kunnen kinderen op weg naar school, samen met hun ouders, op een leuke manier de verkeersregels oefenen.
Let op: voor het plaatsen van stoeptegels is er toestemming van de gemeente Rotterdam nodig.
Stop!licht! is een energieke en leerzame theatervoorstelling voor kinderen in groep 1 en 2. Het helpt hen om belangrijke verkeersregels en -afspraken te begrijpen, net zoals ze dat doen met regels in de klas en thuis. Deze voorstelling focust zich op de regels en afspraken rondom het verkeerslicht.
Kinderen in deze leeftijdsgroep leren vaak fietsen en beginnen actief deel te nemen aan het verkeer. Het is cruciaal dat ze leren over de verkeersregels om veilig te kunnen deelnemen aan het drukke verkeer.
Inhoud programma Stop!licht
• Duur: 45 minuten
• Onderwerpen: voorrang, kruispunten, verkeersborden, verkeerslichten en rotondes
• Interactie: de leerlingen doen actief mee, zowel voor, tijdens als na de voorstelling
• Inhoud: 4 lessen die gemakkelijk in het lesrooster passen
• Soort les: theorie en praktijk
• Doel: verkeerslessen die zelfstandig door de leerkracht kunnen worden gegeven, aansluitend bij de voorstelling
Online omgeving
Er is vooraf en achteraf toegang tot een online platform waar de personages Rood en Oranje vragen stellen over de verkeersonderwerpen uit de voorstelling. Via een link kunnen leerlingen vragen beantwoorden en zo hun kennis testen en verdiepen, zowel voor als na de voorstelling.
Met de meegeleverde lesbrief kunnen leerkrachten vier aanvullende verkeerslessen geven. Dit zijn zowel theorie als praktijkoefeningen.
Groep 3
In de poppen theatervoorstelling de Verkeersplaneet komen de volgende leerdoelen aan de orde:
- Het juist gebruik van de gordel in de auto (ook dat van de ouders)
- Het aanspreken van de bestuurder (ouders!) als deze tijdens het rijden een telefoon in de hand neemt.
- Handen uitsteken op de fiets en correct afslaan.
Uitstappen aan de juiste kant van de auto bij de school of winkel. - Zithouding op de achterbank.
- Veilig fiets en oversteek gedrag in de buurt van een zebrapad.
Uitgebreide uitleg
Spacy de pop en een poppenspeelster komen van de verkeerde planeet en willen kijken hoe de kinderen in Rotterdam aan het verkeer deelnemen. Op de verkeerde planeet gebeuren namelijk veel ongelukken, waardoor kinderen niet meer veilig naar school kunnen fietsen of bij de ouders of verzorgers in de auto kunnen zitten. De bewoners van de verkeerde planeet maken steeds dezelfde fouten en weten niet meer hoe het moet. Daarom is Spacy uitgerekend naar de aarde en Rotterdam gekomen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat, zodat de verkeerde planeet kan worden veranderd in een echte verkeersplaneet, waarop iedereen zich veilig en zonder ongevallen kan voortbewegen.
Een vertegenwoordigster van de gemeente Rotterdam (actrice) gaat samen met Spacy en met behulp van de kinderen uit groep 3 of 4 korte scènes spelen, waarin verkeersveiligheid in de thuis-school-route en directe schoolomgeving prominent naar voren komen. De scènes worden in eerste instantie verkeerd gespeeld, maar met behulp van de kinderen wordt getracht de juiste (verkeers)handeling en regel te hanteren, zodat er een veilige situatie wordt gecreëerd. Als slotstuk zal Spacy de kinderen uitnodigen voor het spel “ren je bord”. Kinderen moeten aan de hand van een vraag naar het juiste bord rennen. De borden zijn gerelateerd aan de leerdoelen die in het poppentheater zijn verwerkt.
Bijdragen en voorbereiding vanuit uw school
- De voorstelling duurt 45 minuten.
Er is een speelvlak nodig van minimaal 25 m2, het liefst een apart speellokaal.
Theateropstelling bankjes/zitplekken.
Een half uur voor het begin van de voorstelling dient het lokaal beschikbaar te zijn om voor te bereiden.
Maximaal 50 kinderen per voorstelling.
Stop!licht! is een energieke en leerzame theatervoorstelling die speciaal is ontworpen voor kinderen in groep 3 en 4. Het helpt hen om belangrijke verkeersregels en -afspraken te begrijpen, net zoals ze dat doen met regels in de klas en thuis.
Inhoud programma Stop!licht!?
• Duur: circa 40 minuten
• Onderwerpen: voorrang, kruispunten, verkeersborden en rotondes
• Interactie: de leerlingen doen actief mee, zowel voor, tijdens als na de voorstelling
• Inhoud: 4 lessen die gemakkelijk in het lesrooster passen
• Soort les: theorie en praktijk
• Doel: verkeersles die zelfstandig door de leerkracht kan worden gegeven, aansluitend bij de voorstelling
Online omgeving
Er is vooraf een achteraf toegang tot een online platform waar de personages Rood en Groen vragen stellen over de verkeersonderwerpen uit de voorstelling. Via een link kunnen leerlingen vragen beantwoorden en zo hun kennis testen en verdiepen, zowel voor als na de voorstelling.
Met de meegeleverde lesbrief kunnen leerkrachten vier aanvullende verkeerslessen geven. Dit zijn zowel theorie als praktijkoefeningen.
Groep 4
In de directe omgeving van de school wordt een Educatieve Wandeling uitgezet. Deze wandeling voert langs verschillende (gevaarlijke) verkeerssituaties en kruisingen.
Geschikt voor: leerlingen van groep 4 en 6
Uitgebreide uitleg
De wandeling wordt opgemaakt naar de 'school-thuisroute' die voor de meeste kinderen geldt. Bij een gevaarlijke kruising of belangrijke verkeerssituatie bespreken we de verkeersborden en de voorrangsregels. De theorie wordt zo gespiegeld naar de praktijk.
De Educatieve Wandeling kan gegeven worden in twee leerjaren: groep 4 en 6. Bij groep 4 vertelt de begeleider het meeste. Bij groep 6 moeten de leerlingen de leerstof kunnen terugvertellen.
Een groepje van ongeveer 5 leerlingen gaat met een begeleider de Educatieve Wandeling door de wijk maken. Hierbij leren de kinderen hoe de praktijk er uitziet. Naast de verkeerstheorie is de wandeling ook een soort 'lesbrief'. De leerlingen ervaren nu hoe het in werkelijkheid geregeld is.
Bijdrage en voorbereidingen vanuit uw school
De school moet rekening houden met tijd voor overleg, het regelen van hulpouders en mailcontact en het regelen van hulpouders.
Lesduur: 60 minuten per leerjaar
In de directe omgeving van de school wordt een Verkeersspeurtocht uitgezet. Deze wandeling voert langs verschillende verkeerssituaties en kruisingen.
Geschikt voor: leerlingen van groep 4, 5 en 6
Uitgebreide uitleg
De wandeling wordt opgemaakt in de directe omgeving van de school. Bij een kruising of belangrijke verkeerssituatie bespreken we de verkeersborden en de voorrangsregels. De theorie wordt zo gespiegeld naar de praktijk. Onderweg worden er allerlei (verkeers)vragen gesteld. Er worden drie antwoorden gegeven. Achter ieder antwoord staan letters. Als alle letters die achter de goede antwoorden staan, zijn genoteerd, kan je een slagzin lezen.
Een groepje van ongeveer 5 leerlingen gaat met een begeleider de Verkeersspeurtocht door de wijk maken. De route wordt aangegeven middels foto’s van straten. Hierbij leren de kinderen hoe de praktijk er uitziet. Naast de verkeerstheorie is de wandeling ook een soort 'lesbrief'. De leerlingen ervaren nu hoe het verkeer in werkelijkheid geregeld is.
Voorbereidingen en bijdrage vanuit uw school
De school moet rekening houden met tijd voor overleg, het regelen van hulpouders en mailcontact.
Lesduur: 60 minuten per leerjaar.
Kijk voor de informatie bij Groep 3.
Kijk voor de informatie bij Groep 3.
Groep 5
Het doel van deze les is veilig deelnemen aan het verkeer en veilig leren fietsen.
In de directe omgeving van de school wordt een educatieve fietstocht uitgezet.
De gekozen route is herkenbaar voor de meeste leerlingen en voert langs verschillende verkeerssituaties en kruisingen.
Bij een gevaarlijk kruispunt of een belangrijke verkeerssituatie bespreken we de verkeersborden en de voorrangsregels.
De fietstocht leert leerlingen veilig van en naar school te fietsen en bereidt hen voor op het praktisch verkeersexamen.
De groepsleerkracht ontvangt de route digitaal van de gastdocent, zodat de route eventueel vooraf klassikaal kan worden besproken.
Samen met de gastdocent en leerkracht of hulpouder wordt de route gefietst. Deze fietstocht bestrijkt een groter gebied in de schoolomgeving.
Geschikt voor leerlingen die fietsvaardig zijn.
In groepjes fietst de gastdocent samen met de eigen leerkracht de educatieve fietstocht door de wijk. Zo leren zij in de praktijk de verkeersregels en ervaren hoe de verkeerssituaties.
De tocht wordt in overleg met de groepsleerkracht afgestemd op de omgeving.
Bijdrage en voorbereidingen vanuit de school
- Aanwezigheid van eigen fiets en/of leenfiets (vraag naar de mogelijkheden).
- Overleg verkeerskennis bepaling, planning en e-mailcontact.
- Per fietstocht vragen we de hulp van hulpouders en/of leerkrachten.
Kijk voor de informatie bij Groep 4.
De belangrijkste leerdoelen van deze les:
- Leerlingen zijn zich bewust van de verschillen tussen spelen op straat en lopend of fietsend aan het verkeer deelnemen inclusief de geluidsfactoren.
- Leerlingen kennen de verkeersborden, tekens, regels en voorzieningen die voor hen relevant zijn en weten hoe ze daarbij moeten handelen.
- Leerlingen kunnen de voorrangsregels en voorrangstekens goed toepassen.
- Leerlingen weten dat ze rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers en dat die afwijkend verkeergedrag kunnen vertonen.
- Leerlingen leren dat de snelheid van andere weggebruikers goed ingeschat moet worden en dat de remweg van zichzelf en van andere weggebruikers langer kan zijn dan verwacht.
- Leerlingen weten hoe stemming en handelingen in de auto met en van ouders het verkeersgedrag kan beïnvloeden. Bijvoorbeeld door afleiding.
Uitgebreide uitleg
De voorstelling is opgebouwd uit theater aangevuld met musicalachtige zeemansliedjes. De actrices en zangeressen zullen de leerlingen uitdagen om mee te zingen (refrein). Er worden in de voorstelling drie liedjes gezongen. Aan het begin, in het midden en aan het eind van de voorstelling. De actrices zullen met een tandemfiets het Limburgse verkeer verkennen. In drie schatkisten die ze onderweg vinden zitten allerlei opdrachten die ze met de leerlingen moeten oplossen om richting Rotterdam te geraken. Bijvoorbeeld een 5 tal borden over fietsregels.
Tussen de liedjes door worden fietspaden, stoplichten, voorrangswegen, spoorwegovergangen en rotondes verkend. Natuurlijk doen de zeepiraten alles fout en gedragen ze zich nu als echte wegpiraten met alle gevolgen van dien. De leerlingen moeten in deze scenes aangeven of dit soort gedrag ook door ouders wordt vertoond. Vervolgens mogen de leerlingen de zeepiraten, nu wegpiraten corrigeren om verantwoord en veilig gedrag te laten zien.
Ook is er aandacht voor geluiden in het verkeer (brandweer, ziekenauto, politie, vrachtwagen en scooter). Dit is speciaal verwerkt in een opdracht met oordopjes en ooglapjes.
Na deze geluidstest worden speciale verkeersborden voor asociaal gedrag van wegpiraten aan de leerlingen getoond: bumperkleven of dicht op andere rijden/fietsen, door rood licht rijden of door slagbomen spoorwegovergang, te snel rijden, achter het stuur bellen appen of keiharde muziek aan, geen richting aangeven en afsnijden. Door de reacties van de leerlingen zullen de wegpiraten deze gedragsaspecten van zichzelf herkennen en inzien qua gedragen. Zij komen tot inkeer en nemen samen met de leerlingen punt voor punt door wat zij moeten doen om toch nog veilig bij de boot in Rotterdam te komen. Zonder hulp van de leerlingen was dit nooit gelukt.
Bijdragen en voorbereiding vanuit uw school
- De voorstelling duurt 45 minuten.
- Er is een speelvlak nodig van minimaal 25 m2, het liefst een apart speellokaal.
- Theateropstelling bankjes/zitplekken.
- Een half uur voor het begin van de voorstelling dient het lokaal beschikbaar te zijn om voor te bereiden.
- Maximaal 50 kinderen per voorstelling.
Groep 6
De cursus laat kinderen het gevaar zien van de dodehoek van vrachtwagens, bussen, tractoren en andere grote voertuigen.
Geschikt voor: leerlingen van groep 6, 7 en 8
Risicogroep
Kinderen van 9 tot en met 14 jaar komen op een leeftijd dat zij zelfstandig aan het verkeer gaan deelnemen. Tot deze leeftijd fietsen zij vooral samen met volwassenen.
Een tweede belangrijke verandering is de route naar het voortgezet onderwijs. Kinderen moeten vaak verder fietsen dan naar de basisschool en komen hierdoor in aanraking met grote voertuigen.
Er wordt in groep 8 van het basisonderwijs wel aandacht besteed aan de overgang naar zelfstandige verkeersdeelname. Maar vooral het dodehoek probleem wordt onderschat en komt vaak goed naar voren.
Uitgebreide uitleg
In de klas wordt een dodehoekfilm getoond waarna de verkeersdocent de gevaren uitlegt.
Hoogte, breedte en zicht worden visueel gemaakt door voorbeelden en schaalmodellen van vrachtwagens. De schaalmodellen laten heel duidelijk zien hoe een vrachtwagen de bocht om gaat en welke “inloop” de achterste wielen hebben.
De verkeersdocent laat met een schaalmodel en kleine poppetjes zien waar je wel en niet moet gaan staan bij grote voertuigen.
Tijdsduur: 30 min. Klassikaal.
VR-bril
Door middel van een VR bril, kunnen de kinderen als verschillende verkeersdeelnemers het verkeer ervaren.
Als kinderen/jongeren een vrachtwagen zien dan is er bij hen veelal het idee dat de bestuurder hun ook wel ziet. Zij hebben vaak alleen als referentiekader hoe het in een personenauto is.
Om duidelijk te maken hoe het zicht van de bestuurder van een vrachtwagen is nemen alle leerlingen virtueel plaats op de stoel van de chauffeur of chauffeuse.
Als bestuurder maken zij virtueel een rit waarin diverse verkeersituaties aan bod komen. Daarna rijden de leerlingen als fietser en komen zij de vrachtwagen tegen in de situaties die ze daarvoor als bestuurder hebben meegemaakt.
Zo leren ze hoe beperkt het zicht is van een bestuurder van grote voertuigen. En hoe lastig dit in het verkeer is.
En waar je als fietser WEL kan staan buiten de dode hoeken.
De klas wordt opgedeeld in groepjes van 5 of 6 leerlingen. De groepjes gaan om de beurt aan de slag met de VR brillen in een andere ruimte onder begeleiding van een verkeersdocent.
Als de leerlingen niet met de VR bril bezig zijn maken zij in het klaslokaal vragen en opdrachten uit een werkboekje onder toezicht van de eigen leerkracht.
Tijdsduur ca. 10 min per leerling in de 2e ruimte.
Totale tijdsduur ca. 45 min in eigen lokaal.
De les wordt klassikaal kort nabesproken en elke klas krijgt een poster met vuistregels.
Tijdsduur ca. 15 min, klassikaal
De totale les duurt ca. 90 minuten per klas.
Kijk voor de informatie bij Groep 4.
Kijk voor de informatie bij Groep 5.
Zo zit dat…in het verkeer informatie boekje
Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft voor de groepen 6 t/m 8 een handig en leerzaam boekje ontwikkeld, genaamd ‘Zo zit dat… in het verkeer’. Allerlei relevante thema’s zoals oversteken, afslaan als je fietst en spelen op straat, staan in dit leuke boekje. Het boekje is te gebruiken als leerlingen thuis of op school bezig zijn met verkeer of oefenen voor het VVN theoretisch Verkeersexamen.
Posters
Ook zijn er informatieve posters over de voorrangsregels en verkeersborden beschikbaar, die in de klas opgehangen kunnen worden.
Groep 7
Leerlingen kunnen op de website Schoolroute.nl invullen wat hun route is van huis naar school. En waar de gevaarlijke plekken zijn.
Voor leerlingen van groep 7 en 8
Het voortgezet onderwijs.
De lesduur is 2 uur per klas.
- zet alle routes van de leerlingen en gevaarlijke plekken online.
- elke leerling heeft een eigen login.
- elke leerling kan de eigen route kan bewaren.
- de leerling geeft online antwoord op meerdere vragen over de gevaarlijke plekken in de route.
- de leerling kan er commentaar en foto’s bij zetten.
- de leerkracht kan in de les de echte routes en gevaarlijke plekken gebruiken
- alle routes van een klas kunnen tegelijk en individueel .
- zo kunnen de gevaarlijkste punten worden herkend en besproken in de les.
- de school krijgt via de website inzicht in alle gescande routes van de leerlingen.
Kijk op schoolroute.nl. Link opent een externe pagina voor meer informatie en handleidingen.
Voorbereidingen en bijdrage vanuit uw school
Zonder ondersteuning:
- twee uur voor het aanmaken van inloggegevens
- verwerken van de uitkomsten.
Met ondersteuning door een verkeersleerkracht:
- vooroverleg
- interne communicatie naar uw leerkrachten over het uitvoeringsmoment.
Theoretisch verkeersexamen
In de fase waarin leerlingen vaker zelfstandig aan het verkeer gaan deelnemen, is verkeerseducatie van belang om ze kennis en vaardigheden bij te brengen. Om de verkeerskennis te toetsen en om te toetsen of de leerling snapt dat veilig gedrag belangrijk is, wordt het Verkeersexamen georganiseerd. Dit geeft ze een goede basis voordat ze de overstap naar het voortgezet onderwijs maken.
Het VVN theoretisch Verkeersexamen in het kort
De leerlingen beantwoorden 25 vragen vanuit hun rol als fietser, voetganger en passagier. De leerlingen zijn geslaagd als ze 16 van de 25 vragen goed hebben beantwoord. De school kiest of ze het examen digitaal of schriftelijk afnemen. Voor iedere geslaagde leerling is er het Verkeersdiploma. Een echte mijlpaal voor de leerlingen!
Leerdoelen Verkeersexamen
Het examen sluit volledig aan op de leerdoelen voor leerlingen in groep 7 en 8. Naast kennis, komen ook veiligheidsbewustzijn, vaardigheden en houding aan de orde. En uiteraard gaan de examenvragen over realistische herkenbare verkeerssituaties.
Oefenen voor het Verkeersexamen
De leerlingen kunnen thuis en/of in de klas oefenen voor het examen. Je vindt alles bij elkaar op het oefengedeelte . Link opent een externe paginavan de VVN website.
- Bij Test je kennis. Link opent een externe pagina kunnen kinderen aan de hand van zeven thema's hun theoriekennis opfrissen.
- Er zijn drie oefenexamens. Link opent een externe pagina. In 25 vragen komen alle leerdoelen aan bod. De kinderen krijgen na elke vraag feedback.
- Speel de Verkeersexamenquiz . Link opent een externe paginaalleen of met twee spelers tegen elkaar. Deze quiz werkt ook goed op een tablet of mobiel.
Korte introductie
Het praktisch verkeersexamen toetst leerlingen uit groep 7 of 8 op hun fietsvaardigheid. Dit kan voor individuele scholen, maar ook voor meerdere scholen van één bestuur of voor scholen die bij elkaar in de buurt liggen.
Geschikt voor: kinderen van groep 7 en 8.
Uitgebreide uitleg van het programma
Tijdens het praktisch verkeersexamen fietsen de leerlingen een route in de buurt van de schoolomgeving waar ze dagelijks fietsen. De route kan ook langs de scholen van het voortgezet onderwijs lopen. Daarmee kan het een voorbereiding zijn op het fietsen naar de nieuwe school. Onderweg worden de verrichtingen van de leerlingen beoordeeld door professionele begeleiders. Een belangrijke voorbereiding op het Praktisch Verkeersexamen is het Theoretisch Verkeersexamen. Tijdens het Theoretisch Verkeersexamen worden verkeersbegrippen, verkeersafspraken en verkeersborden getoetst. Meld uw leerlingen aan voor zowel het Theoretisch als het Praktisch Verkeersexamen.
Het succes van het examen ligt ook aan de voorbereiding vooraf. Bij de ondersteuning die geboden wordt, kunt u bijvoorbeeld denken aan:
• vaststellen en oefenen van de route
• informatie over de voorbereiding. Link opent een externe pagina van de leerlingen voor het examen
• tips voor de organisatie van een fietskeuring. Link opent een externe pagina
• voorbereiding via oefenexamens. Link opent een externe pagina
• ondersteuning op de examendag
• vaardigheden testen via de beheersproef. Link opent een externe pagina.
Voorbereidingen en bijdrage vanuit uw school
Wij ontzorgen uw school volledig. U hoeft zich alleen bezig te houden met het oefenen van de route (door school of ouders). En een eventuele keuring vooraf van de fietsen. Ook verwachten wij van u dat u ervoor zorgt dat de leerlingen tijdig op de startlocatie aanwezig zijn. Lees ook de antwoorden op de meeste gestelde vragen. Link opent een externe pagina onderaan de pagina.
Kijk voor de informatie bij Groep 5
Kijk voor de informatie bij Groep 6
Korte introductie
Afleiding speelt steeds vaker een rol bij een verkeersongeluk. Als we naar de ongeval statistieken kijken van de afgelopen jaren zien we een behoorlijke stijging door afleiding. Onder jongeren tussen de 10 en 25 jaar oud is de stijging het grootst. De reden is het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen of lopen in het verkeer. Go Safe heeft als doel leerlingen te motiveren voor de keuze van het meest veilige gedrag. En omwille van de eigen veiligheid zullen de leerlingen dit gedrag aan gaan passen.
Uitgebreide uitleg
De verkeersles begint met uitleg over hoe smartphonegebruik op de fiets de verkeersveiligheid beïnvloedt. Na deze uitleg volgt een groepsgesprek en doen we diverse proefjes en daarin komen de volgende onderdelen naar voren: Risicoperceptie, kwetsbaarheid, smartphone verslaving en gewoontes.
Virtual Reality
Na de uitleg gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag met een Virtual Reality spel waarbij ze kunnen ervaren wat de risico’s zijn van smartphonegebruik op de fiets. Per groepje hebben de leerlingen één VR bril met stuur waarmee ze het spel kunnen spelen. In het spel kan de leerling fietsen en levens verzamelen. Tijdens elke botsing verliest de leerling een leven. Tijdens het spel krijgt een leerling op verschillende momenten berichtjes op hun virtuele telefoon die door andere leerlingen uit de groep geschreven worden. De leerling kan kiezen om tijdens het fietsen het bericht te lezen, of om af te stappen bij een parkeerhaven om het bericht te lezen.
Groepsopdracht
De helft van de klas neemt deel aan de eerste ronde VR. De leerlingen die in de klas zitten krijgen een opdracht om een poster te ontwerpen (A4 formaat) om andere leerlingen te overtuigen hun telefoon niet te gebruiken tijdens het fietsen. Daarna wisselen de groepen in de tweede ronde.
Discussie en afsluiting
Na de presentaties worden de risico’s, de VR ervaringen van de leerlingen en de presentaties klassikaal besproken. Door dit klassikaal te bespreken wordt er wederom gebruik gemaakt van de sociale norm. Uiteindelijk zullen de leerlingen aan de hand van de presentaties oplossingen kiezen waarvan ze denken dat die hen het beste kan helpen om geen smartphone te gebruiken tijdens het fietsen.
Voorbereidingen en bijdrage vanuit uw school
Op het basisonderwijs plannen we 2,5 uur voor deze les met daarin altijd een pauze voor de leerlingen. De planning gaat altijd in overleg met de docent van de klas.
De les is als volgt opgebouwd:
Deel 1 in de klas (90 minuten)
Uitleg, filmpjes, groepsgesprek, diverse testjes en uitleg VR deel. Interactief met de hele klas.
Pauze 15 tot 30 minuten.
Deel 2 VR beleving in separate ruimte en groepsopdracht. (50 minuten)
De klas wordt verdeeld in 2 groepen welke om de beurt het VR gedeelte doen.
Er is dus altijd een deel van de groep in de klas, deze werkt aan de groepsopdracht.
Afsluiting klassikaal (10 minuten)
Diverse vragen met als doel de intentie van gedragsverandering bij de leerlingen te verhogen.
Mocht er een andere tijdsindeling wenselijk zijn dan kan dit altijd in overleg met onze verkeersdocent. Voor de VR brillen is het erg fijn als er een separate ruimte beschikbaar is. (ander klas lokaal of de kleutergym ruimte.)
Dit product is getoetst door het CROW. Link opent een externe pagina en geplaatst in de toolkit permanente verkeerseducatie.
Kijk voor de informatie bij groep 6.
Groep 8
Scholen kunnen de Van 8 naar 1 fietstocht voor hun groep 8 leerlingen aanvragen.
Met als bestemming de gekozen Voortgezet Onderwijs scholen waar zij na de zomervakantie hun vervolgopleiding krijgen.
Het doel hiervan is veilig de nieuwe fietsroute ervaren en verkennen.
Vanaf de basisschool wordt een route gereden naar de toekomstige VO-locatie.
Met de leerlingen uit groep 8 die naar dezelfde VO-school gaan wordt de fietstocht in kleine groepjes gereden en onderweg worden de verkeerssituaties besproken en ervaren.
Iedere leerling fietst naar zijn of haar VO-locatie of fietst mee met een groepje die in dezelfde buurt de VO-locatie heeft.
Het aantal leerlingen dat naar eenzelfde locatie gaat, bepaalt of er een afzonderlijke route wordt gemaakt/gefietst.
Het aantal afzonderlijke routes per klas wordt in overleg afgesproken en gemaakt.
De groepsleerkracht ontvangt de verschillende routes digitaal van de gastdocent, zodat de route eventueel vooraf klassikaal kan worden besproken.De gastdocent fietst met een groepje leerlingen de opgemaakte route met de groepsleerkracht of een hulpouder.
Deze fietstocht bestrijkt een groter gebied. Geschikt voor leerlingen die fietsvaardig zijn.
Bijdrage en voorbereidingen vanuit de school
- Aanwezigheid van eigen fiets en/of leenfiets (vraag naar de mogelijkheden).
- Overleg verkeerskennis bepaling, planning en e-mailcontact.
- Per Van 8 naar 1 fietstocht vragen we de hulp van hulpouders en/of leerkrachten.
Kijk voor de informatie bij Groep 7
Kijk voor de informatie bij Groep 7
Kijk voor de informatie bij Groep 7
Kijk voor de informatie bij Groep 6
Kijk voor de informatie bij Groep 5
Kijk voor informatie bij Groep 7
Kijk voor de informatie bij groep 6.
Ouders
U kunt een ouderbijeenkomst organiseren tijdens een ouderavond of een koffieochtend.
Voor alle ouders en ouders die helpen bij praktische verkeerseducatie.
- verkeersopvoeding thuis.
- het halen en brengen door ouders.
- parkeren rond de school.
- werven van hulpouders.
Een ervaren verkeersleerkracht kan in overleg met u een Ouderbijeenkomst Verkeer op school verzorgen.
En op een interactieve manier de hiervoor genoemde zaken bespreken.
Voorbereidingen en bijdragen vanuit uw school
- gesprek van een uur met de schoolcontactpersoon over uw wensen.
- communicatie naar de ouders en verzorgers over de bijeenkomst.
Kijk voor de informatie bij Voor alle groepen
Kijk voor de informatie bij Voor alle groepen
Meer informatie
Heeft u een vraag over deze verkeersmodules? Neem dan contact op met onze schoolaccountmanagers via verkeersmenu010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Modules Verkeersmenu010 aanvragen
Verkeersmenu010 op YouTube:
- Gratis verkeerslessen op basisscholen. Link opent een externe pagina.
- Gratis verkeerslessen op het voortgezet onderwijs. Link opent een externe pagina.
Voor middelbare scholen zijn er aparte lessen beschikbaar via onze externe partner Totally Traffic.
Op de website totallytraffic.nl. Link opent een externe pagina staat een overzicht van de gastlessen en doe-het-zelf-lessen in Zuid-Holland.