Vertrek naar buitenland doorgeven
Verhuist u voor meer dan 8 maanden naar het buitenland? Schrijf u uit bij de gemeente.
Geef uw vertrek door via de knop 'Online doorgeven'. U logt in met DigiD. Hebt u geen DigiD? Geef uw vertrek door via de knop ‘Per post doorgeven’.
Online doorgeven. Link opent een externe paginaPer post doorgevenVoor wie is het
- U blijft langer dan 8 maanden in een periode van 12 maanden in het buitenland. Deze 8 maanden hoeven niet op elkaar aan te sluiten.
Gaat u korter dan 8 maanden naar het buitenland?
Ga dan naar de pagina Tijdelijk vertrek buitenland doorgeven. - U staat ingeschreven in de gemeente Rotterdam.
- U bent 16 jaar of ouder.
Als u curator bent van de persoon die naar het buitenland vertrekt, kunt u het vertrek doorgeven.
Voorwaarden
- U kunt van meerdere personen het vertrek doorgeven.
De anderen moeten wel bij u op hetzelfde adres staan ingeschreven.
Het gaat om:- uw partner
- uw kinderen
- uw ouders
Hebt u een samenlevingscontract? Dan geven u en uw partner ieder apart het vertrek naar het buitenland door.
- Geef uw adres in het buitenland zo compleet mogelijk door bij uw aangifte.
Is uw nieuwe adres nog niet bekend? Geef dan in ieder geval door naar welk land u verhuist. - Maximaal 28 dagen vóór uw vertrek mag u uw vertrek doorgeven.
U wordt uitgeschreven als inwoner en staat niet meer ingeschreven in Rotterdam. - Soms wil de gemeente toch dat u naar de balie komt.
Als dat nodig is, neemt de gemeente contact met u op. - Geeft u expres verkeerde informatie? Dan kan de gemeente hiervoor een boete geven.
- Neem zo snel mogelijk contact op als uw vertrek is uitgesteld, maar u uw vertrek al wel hebt doorgegeven.
Stuur een e-mail naar vertrekbuitenlandDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Zet in de mail uw naam, het zaaknummer, uw telefoonnummer en als u wilt een uitleg.
Wat u moet regelen
Lees wat u zoal moet regelen voor uw vertrek op de pagina Checklist verhuizen naar het buitenland. Link opent een externe pagina.
Hoelang duurt het
Binnen 5 weken staat uw vertrek in de Basisregistratie Personen (BRP).
Uw aanvraag moet dan wel compleet zijn.
De vertrekdatum is de datum waarop de gemeente de aanvraag kreeg.
Vertrekt u later? Dan wordt uw vertrek pas op die latere datum in de Basisregistratie (BRP) gezet.
Contact
Hebt u vragen? Bel 14 010.
Veelgestelde vragen
U kunt een bewijs van uitschrijving per post aanvragen.
Voor een bewijs van uitschrijving betaalt u € 9,90 + verzendkosten.
U krijgt het bewijs thuisgestuurd, samen met de rekening.
Bij vertrek naar Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba is het bewijs van uitschrijving gratis.
Stuur uw aanvraag met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar:
Publiekszaken Rotterdam
t.a.v. Gegevensverstrekking
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam
Het duurt 4 weken voordat u het bewijs krijgt thuisgestuurd.
U kunt een uittreksel uit de Registratie niet-ingezetenen (RNI) online of per post aanvragen. Op de pagina Uittreksel registratie niet-ingezeten staat wat u moet doen.
Bekijk uw online aanvraag in Mijn Loket. Link opent een externe pagina. Hiervoor hebt u DigiD nodig.
Geef dat aan de gemeente door via de pagina Verhuizing doorgeven.
Geef uw verhuizing door in de gemeente waar u naartoe verhuist. U moet uw vertrek naar het buitenland dan ook in die gemeente doorgeven zodra u gaat vertrekken.
De gemeente krijgt signalen dat de post in sommige landen niet goed bezorgd wordt. Het duurt langer dan in Nederland. Soms komt de post helemaal niet aan.
Dit kan tot gevolg hebben dat u zich niet in kunt schrijven. Bijvoorbeeld als u vooraf een uitschrijfbewijs moet laten zien. Controleer daarom bij de organisatie in het buitenland of uw post is aangekomen.