Vreemdelingenpaspoort aanvragen
U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, onbepaalde tijd of langdurig ingezetene hebt (verblijfsvergunning type I, II of V). Met dit paspoort kunt u reizen. Gaat u niet reizen? Dan hebt u geen vreemdelingenpaspoort nodig. U regelt uw zaken met uw verblijfsvergunning.
De afspraak voor het aanvragen van uw vreemdelingenpaspoort is aan de balie.
Aanvragen vanaf 18 jaarAanvragen tot en met 17 jaarVoor wie is het
- U staat ingeschreven bij de gemeente Rotterdam.
- U hebt 1 van de volgende verblijfsvergunningen:
o verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, ook wel verblijfsvergunning type I genoemd
o verblijfsvergunning regulier voor onbepaalde tijd, ook wel verblijfsvergunning type II genoemd
o verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene, ook wel verblijfsvergunning type V genoemd - U kunt geen paspoort krijgen van een ander land.
- U gaat reizen.
Wilt u bijvoorbeeld uw zorgverzekering regelen? Of wilt u zich kunnen identificeren? Dat kunt u ook doen met uw verblijfsvergunning. U hebt dan geen vreemdelingenpaspoort nodig.
Voorwaarden
- U moet bewijzen dat u geen paspoort kunt krijgen in het land waar u vandaan komt. U doet dit door een brief mee te sturen van het consulaat of de autoriteiten van uw land. In de brief staat dat u geen paspoort kunt krijgen.
- U hebt geen bewijs nodig als:
- u een verlopen vreemdelingenpaspoort hebt
- u uit Somalië, Sierra Leone, Liberia of Guinee komt en door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) bent vrijgesteld van het hebben van een paspoort van uw eigen land.
- u 5 jaar of langer met een geldige verblijfsvergunning in Nederland woont en u bent vrijgesteld door de IND van het hebben van een paspoort van uw eigen land.
Hoe werkt het
- U ondertekent tijdens de 1e afspraak het aanvraagformulier.
- De gemeente stuurt het formulier dat u hebt ondertekend en de andere documentennaar de IND. De IND geeft advies aan de gemeente over of u een vreemdelingenpaspoort kunt aanvragen.
- Als het nodig is stuurt de gemeente het formulier daarna naar het ministerie van Buitenlandse zaken.
- U krijgt bericht zodra de gemeente het advies heeft gekregen.
- Is het advies dat u een vreemdelingenpaspoort mag aanvragen, dan nodigt de gemeente u uit voor een 2e afspraak.
- Tijdens de 2e afspraak wordt de aanvraag voor een vreemdelingenpaspoort afgemaakt.
- U betaalt tijdens de 2e afspraak.
- Tijdens de 2e afspraak kunt u ook laten weten of u een spoedaanvraag wilt indienen. Link opent een externe pagina. Een spoedaanvraag kost meer.
- Bij een gewone aanvraag kunt u het vreemdelingenpaspoort na 1 week zonder afspraak afhalen. Een spoedaanvraag kunt u de volgende werkdag afhalen.
- In totaal kan er 8 weken tussen de 1e afspraak en 2e afspraak zitten.
Handig om te weten
- U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve het land waar u vandaan komt. Let op: het hebben van een vreemdelingenpaspoort betekent niet dat u altijd elk land mag bezoeken. Vraag bij de autoriteiten van het land waar u naartoe gaat of u daarheen.
- Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Hoelang uw paspoort precies geldig is, hangt af van hoelang uw verblijfsvergunning geldig is.
Kosten
2024 | 2025 | |
---|---|---|
Vreemdelingenpaspoort | € 63,40 | € 65,70 |
Bezorgkosten (incl. BTW) | € 6,20 | € 6,50 |
Paspoort kopen met AOW-tegoed
Hebt u een Rotterdampas met AOW-tegoed?
U kunt met het AOW-tegoed uw paspoort of een deel van uw paspoort betalen. Zorg dat u uw Rotterdampas bij u hebt tijdens uw afspraak met de gemeente.
Vreemdelingenpaspoort kopen met AOW-tegoed of Jeugdtegoed
U kunt met het AOW-tegoed of Jeugdtegoed op de Rotterdampas een vreemdelingenpaspoort kopen. U kunt ook een deel met het AOW-tegoed of Jeugdtegoed betalen en de rest contant afrekenen of pinnen.
Bezorgen en ophalen
Bezorgen
U kunt het paspoort laten bezorgen. Dit kost € 6,20.
U kiest zelf wanneer het paspoort bezorgd wordt.
U moet aanwezig zijn als het paspoort wordt bezorgd.
Ophalen
Maak een ophaalafspraak. Link opent een externe pagina voor het ophalen van uw paspoort.
Verhuist u als u uw paspoort moet ophalen naar een andere gemeente?
Dan haalt u uw nieuwe paspoort op bij uw nieuwe gemeente.
Neem vooraf contact op met de nieuwe gemeente.
Kunt u niet langskomen door medische redenen?
De gemeente kan bij u langskomen om te helpen met de aanvraag. Bel 14 010 of stuur een e-mail naar de Vliegende Brigade van de gemeente via vliegendebrigade@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Hoelang duurt het
De aanvraag duurt in totaal minimaal 8 weken.
Als de gemeente het advies heeft gekregen dat u een vreemdelingenpaspoort kunt krijgen, nodigt de gemeente u uit voor een 2e afspraak. Na de 2e afspraak duurt het 5 werkdagen voordat u uw paspoort kunt ophalen of laten bezorgen. Hebt u het paspoort met spoed aangevraagd, dan kunt u uw paspoort de volgende werkdag ophalen.
Contact
Hebt u vragen? Bel met 14 010.
Veelgestelde vragen
Voor medische zorg moet u normaal gesproken een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij de tandarts.
De legitimatieplicht geldt bovendien voor iedereen, ook voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Vluchtelingenpaspoort
Personen met een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde of onbepaalde tijd komen in aanmerking voor een vluchtelingenpaspoort.
Vreemdelingenpaspoort
Personen met een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde of onbepaalde tijd kunnen een aanvraag doen voor een vreemdelingenpaspoort:
- Personen met een verblijfsvergunning regulier die geen nationaliteit hebben (staatloos), hebben recht op een vreemdelingenpaspoort.
- Personen met een vreemde, onbekende of vermoedelijke nationaliteit hebben vooraf toestemming nodig van de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Bent u uw vreemdelingenpaspoort kwijt, dan moet u de vermissing melden bij een publiekslocatie. U moet hiervoor een afspraak maken. Link opent een externe pagina.
Vermissing (gestolen of kwijt)
Wacht niet te lang met het melden van de vermissing. Met het vermiste document kan fraude gepleegd worden. Door de vermissing te melden, weten instanties dat het document niet gebruikt mag worden. U kunt ook uw kwijtgeraakte document in de landelijke zoekmachine. Link opent een externe pagina opzoeken. Uw gevonden reisdocument krijgt u nooit terug. Dit document wordt vernietigd om misbruik te voorkomen.
Bij de publiekslocatie vult u een verklaring van vermissing in. Als u dat wilt, kunt u meteen een nieuw document aanvragen. Kunt u het oude document niet laten zien door diefstal? Dan neemt u het door de politie gemaakte proces-verbaal mee.
Beschadiging
Als uw paspoort beschadigd is, dan kunt u een nieuw document aanvragen. Door het vaak of lang doorbuigen van een paspoort kan het document worden beschadigd. Houdt hier rekening mee bij het bewaren van het document. Bijvoorbeeld door het niet in de achterzak van een broek op te bergen.
Vermiste document teruggevonden
Hebt u een paspoort als vermist opgegeven? Dan moet u het document bij een publiekslocatie inleveren als u het terugvindt. Het vermiste document kan niet meer gebruikt worden. Hebt u al een nieuwe aanvraag gedaan, dan kunt u de aanvraag niet afzeggen.
Geeft u bij het afhalen van het nieuwe document wel het teruggevonden document af aan de balie. Dan kan hiervan een aantekening worden gemaakt.
U moet hiervoor een afspraak maken via de pagina Handtekening legaliseren. De houder van het document moet zelf naar het loket komen.
De kosten voor het maken van een gewaarmerkt kopie zijn € 8,60 in 2024.
Van welke documenten maakt Burgerzaken een gewaarmerkt kopie?
Burgerzaken maakt alleen een gewaarmerkte kopie van een door een Nederlandse autoriteit afgegeven reisdocument.