Waterside
Waterside 1 ligt in het Rotterdamse stadsdeel Oud-IJsselmonde en is eind jaren ’90 gebouwd. Waterside 2 is in aanbouw en wordt in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd. Het bestemmingsplan van Waterside 3 is vastgesteld. Start bouw Waterside 3 is gepland in 2025.
Waterside 2
Het plan
Waterside 2 is een project van 124 woningen aan het oude havenhoofd ten westen van de Flying Dutchmanstraat. Dit zijn huurwoningen in de middeldure en duurdere prijsklasse. Het bouwblok sluit aan op de bestaande woningen van 3 lagen in de Flying Dutchmanstraat. Gelijkmatig stijgen de verdiepingen naar maximaal 10 aan de rivierkant.
Planning
De bouw van Waterside 2 is in bijna afgerond, de woningen worden binnenkort opgeleverd.
Waterside 3
Het plan
Waterside 3 is een appartementengebouw naast de Van Brienenoordbrug. Het ligt aan het oostelijk oude havenhoofd, dicht bij het Oude IJsselmondsehoofd. In de 70 meter hoge toren komen 176 appartementen in de middeldure en duurdere prijsklasse. Deze toren is de laatste van de rij torens in Waterside. Door de opbouw in grootte van gebouwen vormt dit de overgang naar de nog grotere Van Brienenoordbrug. Er is dus veel nagedacht over de stedenbouwkundige aansluiting op de omgeving en de architectuur van het gebouw zelf.
Het ontwerp van de toren wordt verzorgd door Barcode Architecten, de buitenruimte wordt net als Waterside 2 ontworpen door Felixx.
Buitenruimte Waterside 1 – 2 – 3
Gezamenlijk doel
De ontwikkelaars van Waterside 2 en 3 hebben samen met de gemeente de ambitie uitgesproken om de buitenruimte van beide ontwikkelingen én het tussengelegen gebied, twee percelen in bezit van Rijkswaterstaat (RWS) en Waterschap Hollandse Delta (WSHD), samen te realiseren. De ontwikkelaars richten hun eigen buitenruimte in en leveren bovendien een financiële bijdrage aan de inrichting van de tussengelegen percelen. De gemeente heeft voor de percelen van RWS en WSHD huurovereenkomsten gesloten, zodat deze ingericht kunnen worden als buitenruimte. Het ontwerp voor de inrichting van deze percelen wordt door Felixx gedaan, evenals het ontwerp voor de buitenruimte als Waterside 2 en Waterside 3.
De buitenruimte bij Waterside 1 is al deels opnieuw ingericht. De tweede fase zal hierna volgen. Ook deze zal aansluiten op de inrichting van Waterside 2, Waterside 3 en het tussengelegen gebied van RWS en WSHD.
Doel is dat dat de oevers een prettige verblijfsplek worden. Zodat er een plek komt waar gespeeld kan worden en dat de nieuwe inrichting uitnodigt tot recreëren en ontmoeten. De IJsselmondse rivieroevers worden hierdoor een prettig ingericht gebied om te wandelen en te ontspannen voor alle leeftijden. Speelplekken in het gebied zijn hier onderdeel van.
Ontwerpproces
Vorig jaar is er een Schets Ontwerp (SO) getoond van de buitenruimte van Waterside 3 en de percelen RWS en WSHD. Op 11 juli 2024 is een meer uitgewerkte versie van dit ontwerp getoond tijdens een informatieavond. Dit ontwerp is gepresenteerd door gemeente Rotterdam en de ontwikkelaar van Waterside 3 in aanwezigheid van de ontwerpers van Felixx. Veel voorkomende vragen en antwoorden die zijn gesteld over dit ontwerp leest u terug bij ‘vragen en antwoorden’ onderaan deze pagina.
Vragen en antwoorden
Op 12 april 2023 en 11 juli 2024 vonden informatieavonden plaats. Tijdens deze avonden zijn er vragen gesteld die de gemeente hieronder beantwoordt.
Voor Waterside 2 en 3 is de parkeernorm onderzocht. Dit onderzoek laat zien dat er voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd, bij Waterside 3 zelfs ruim meer dan de gemeentelijke parkeernorm verlangt. Het onderzoek volgt de 'Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam'.
De gemeente Rotterdam is geen eigenaar van de dijk. Dit is Waterschap Hollandse Delta (WSHD). De afspraken over de schapen zouden tussen de schaapsherder en WSHD gemaakt moeten zijn. Wat betreft de gemeente hoeven de schapen niet te wijken. Bovendien zijn de trap en hellingbaan een wens en vallen deze vooralsnog buiten het beoogde ontwerp en budget.
We ontkomen er niet aan om meer bomen in onze stad toe te voegen, nu het klimaat steeds warmer wordt en het steeds belangrijker wordt om verkoelende plekken te maken. De gemeente houdt wel rekening met het plaatsen van bomen zodat ze niet het zicht op de Nieuwe Maas tegenhouden. Verder loopt er overleg met eigenaren Rijkswaterstaat en Waterschap Hollandse Delta over de inrichting van dit stuk.
Voor Waterside 2 en 3 is de parkeernorm onderzocht. Dit onderzoek laat zien dat er voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd, bij Waterside 3 zelfs ruim meer dan de gemeentelijke parkeernorm verlangt. Het onderzoek volgt de 'Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam'. De gemeente heeft samen met ontwikkelaars van Waterside 2 en 3 het doel om dit terrein, wat zowel van RWS als WSHD is, in te richten als een groene openbare ruimte die Waterside 1, 2, en 3 met elkaar verbindt en de oevers van de Maas tot een fijne groene verblijfsplek maakt die uitnodigt om te wandelen en recreëren.
Beide plannen voldoen (ruim) aan de parkeernorm. Het is belangrijk om een goede afweging te maken tussen parkeerbelangen en voldoende groen in de wijk. De beoogde groene inrichting van het RWS en WSHD-terrein betekent geen vermindering van parkeerplekken; die zijn er nu ook niet op dit terrein.
Er is inderdaad een reservering opgenomen voor een speelplek voor alle leeftijden. De locatie hiervan is opgenomen in het getoonde schetsontwerp. Verdere uitwerking vindt plaats in de ontwerpfases hierna. Een en ander gebeurt ook in nauw overleg met Rijkswaterstaat en Waterschap Hollandse Delta, de eigenaren van de grond.
Het pad dat alle gebouwen verbindt is een asfalt pad van 1,30 meter breed, met aan beide kanten kadekeien. Hiermee komt de totale breedte van het pad op 1,82 meter breed.
De keuze voor een pad van asfalt, met aan weerszijden kadekeien, is vanwege de toegankelijkheid. Asfalt is tegenwoordig een vereiste langs het water om de kade ook toegankelijk te maken voor kinderwagens, rolstoelen en rollators. Het pad is met opzet minder breed ontworpen om fietsen en scooters te weren. Hoe breder een pad, hoe aantrekkelijker het wordt om er hard overheen te gaan.
Het is daarnaast geen afsnijroute voor scooters of fietsers. De snelste route langs het water blijft het fietspad parallel aan de Oostdijk.
Voor Waterside 3 en het terrein van RWS en WSHD is een definitief ontwerp in de maak wat zal worden gepresenteerd op een volgende informatieavond, voor de zomer van 2024.
Met de huidige oversteek gaat nu niets gebeuren. Er is een wens vanuit de gemeente om een voetgangersverbinding te maken tussen Oud-IJsselmonde en de nieuw in te richten buitenruimte. Deze wens valt nu buiten het project en het daaraan gekoppelde budget.
Samen met de politie is er goed gekeken naar de verkeersveiligheid. Er wordt een extra opstelstrook voor het verkeer richting Waterside III gemaakt, zodat het doorgaande verkeer niet wordt gehinderd. Vanuit de bocht is er voldoende zicht op de uitrit.
We hebben onderzocht wat er op het nieuwe kruispunt gebeurt als er veel verkeer is. Daaruit blijkt dat het verkeer bij drukte niet te lang stilstaat en goed door kan rijden.
De historie terug laten komen in het ontwerp van de nieuwbouw is lastig, omdat de plannen al zijn gemaakt. We nemen het idee wel mee bij de uitwerking voor de buitenruimte.
De bomen worden zo gepland, dat ze de dijk niet beschadigen. Het Waterschap moet een vergunning verlenen voor alles wat we op dit perceel gaan doen. Zij letten extra goed op waar we de bomen planten.
Het is nog niet bekend wanneer er wordt gestart met de bouw van Waterside 3. Zodra dit bekend is, leest u het hier.
Meer informatie
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Stuur dan een e-mail naar waterside@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.