Elektrisch rijden
Het verkeer is in Rotterdam een van de grootste veroorzakers van ongezonde lucht in de stad. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, stimuleert Rotterdam het gebruik van elektrisch vervoer.
Want elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig. Hierdoor dragen elektrische auto's bij aan een gezondere en aantrekkelijke leefomgeving.
Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zijn er al ruim 3.000 openbare laadpalen geplaatst in Rotterdam. Deze laadpalen leveren 100% groene stroom. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten.
Bekijk de locaties van de openbare laadpalen op de parkeerplattegrond. Link opent een externe pagina. Let op! Bij een laadpaal (in een betaald parkeergebied) moet u ook gewoon betalen voor de parkeerplek. Als u laadt en parkeert zonder geldig betalingsbewijs, dan riskeert u een parkeerboete. Link opent een externe pagina.
Openbare laadpaal aanvragen
Heeft u een laadpaal nodig? De gemeente helpt u met het aanvraagportaal laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina. Deze website is voor automobilisten die wonen of werken in Rotterdam en (binnenkort) een elektrisch of plug-in hybride voertuig hebben. Via deze website kunt u eenvoudig een nieuwe openbare laadpaal in de buurt van uw woon- of werkadres aanvragen. Ook vindt u op laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina de voorwaarden waaraan u moet voldoen, en een overzicht van alle bestaande openbare laadpalen binnen de gemeente.
Laadpaal bij eigen parkeerplaats
Elektrisch rijders die in het bezit zijn van een eigen parkeerplaats bij hun woning komen niet in aanmerking voor een openbare laadpaal. Bekijk de mogelijkheden die er dan wel zijn:
Elektrisch rijders die in een Vereniging van Eigenaren (VvE) een eigen parkeerplaats hebben, kunnen daar een laadpaal bij laten plaatsen. Om u op weg te helpen is er de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE'. Hierbij hoort ook een juridische toolkit. Download de brochure en toolkit op de website van VvE laden. Link opent een externe pagina.
Deze brochure heeft een handleiding voor een toekomstbestendige aanpak voor het plaatsen van laadinfrastructuur binnen een VvE. Wilt u meer weten over hoe een VvE laadpunten kan plaatsen voor haar eigenaren? Bezoek dan de pagina Elektrisch laden op de website van VVE-010. Link opent een externe pagina.
Elektrisch rijders met een eigen parkeerplaats zonder een Vereniging van Eigenaren (VvE) kunnen op verschillende manieren opladen. U kunt uw elektrische auto aansluiten op de netaansluiting van uw woning. Plaats hiervoor een laadpaal, bijvoorbeeld op uw oprit. Neem contact op met een laadpaalleverancier om u te laten informeren over de mogelijkheden.
Als uw parkeerplaats verder weg van uw woning ligt, dan moet u overleggen met de gemeente. Dat kunt u doen via Leidingvergunning aanvragen. Let op: als u een vergunning nodig heeft, zijn hier kosten aan verbonden.
Storing
Werkt een openbare laadpaal niet? Bel het storingsnummer dat vermeld staat op de laadpaal. U krijgt dan een helpdeskmedewerker aan de telefoon die het laadpaalnummer aan u vraagt. Dit nummer staat ook op de paal. In veel gevallen kan de medewerker de storing op afstand verhelpen. Kan het niet op afstand, dan komt er zo snel mogelijk een monteur naar de laadpaal.
Werkt een privélaadpaal niet? Neem dan contact op met uw laadpuntleverancier.
Vragen en antwoorden over elektrisch rijden
Kijk op oplaadpalen.nl. Link opent een externe pagina om te zien waar er laadpalen staan, of download de app van uw laadpasaanbieder.
De laadpalen in uw omgeving kunt u op verschillende manieren vinden. Bijvoorbeeld via laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina, Rotterdam Bereikbaar of via de app van uw laaddienstverlener. De gemeente wil graag dat de laadpalen maximaal worden gebruikt. Gebruikers van elektrische voertuigen kunnen met elkaar communiceren over het gebruik en de beschikbaarheid van een laadpaal, bijvoorbeeld via de Social Charging App.
Laadpalen buiten de gemeente Rotterdam kunt u vinden op oplaadpalen.nl. Link opent een externe pagina.
Laadpunten in parkeergarages en op P&R-terreinen
In de 16 openbare stadsgarages vindt u in totaal 432 laadpunten. Op 5 van de 15 P&R-terreinen zijn er in totaal 72 laadpunten. Meer informatie over parkeergarages. Link opent een externe pagina.
Het parkeren en laden van elektrische voertuigen in (ondergrondse) parkeergarages brengt andere risico’s met zich mee dan het parkeren van fossiel aangedreven voertuigen. Om de veiligheid te waarborgen zijn verschillende maatregelen getroffen in de gemeentelijke parkeergarages. Zo zijn de laadpunten gekoppeld aan de aanwezige brandmeldinstallatie en zijn ze geplaatst door ervaren, gecertificeerde installateurs. Bij calamiteiten in de parkeergarage wordt de stroom automatisch van de laadpunten afgehaald. De laadpalen en de achterliggende installaties zijn in overleg met de brandweer geplaatst.
De openbare laadpalen werken met een laadpas. Er zijn verschillende bedrijven die laadpassen en -abonnementen leveren.
In Rotterdam beheert op dit moment EQUANS de openbare laadpalen. EQUANS biedt ook een laadpas aan. Met de laadpas van EQUANS laadt u op het openbare netwerk voor het tarief zoals vermeld op de specifieke laadpaal. U vindt het tarief door de QR-code op de laadpaal te scannen. Gebruik ook de Easy Charging Quality (ECQ) app om gemakkelijk het tarief per laadpaal te zien.
Wanneer u gebruik maakt van een EQUANS-laadpas betaalt u geen bijkomende servicekosten. Andere serviceproviders brengen deze kosten (zoals start- of transactiekosten) mogelijk wel in rekening. Afhankelijk van uw laadpasaanbieder betaalt u dan ook een ander laadtarief.
Kijk voor de verschillende laadpassen op bijvoorbeeld laadpastop10.nl. Link opent een externe pagina.
U kunt een laadpaal aanvragen via laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina. Voor het aanvragen van een openbare laadpaal moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- u woont of werkt in Rotterdam
- u heeft geen eigen (bedrijfs)parkeerterrein waar u kunt opladen
- er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken
- u bezit (of heeft een aankoop-/leasecontract voor) een volledig elektrische auto of plug-in hybride voertuig (vierwielig)
- u heeft een parkeervergunning als de plek waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is
- u rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2.000 kWh geladen stroom per jaar)
Het onafhankelijke aanvraagportaal laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina is ontwikkeld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. De gemeente is opdrachtgever voor de uitbreiding van het openbare laadnetwerk. Ze werkt hierbij samen met diverse partijen zoals de netbeheerder. Op dit moment levert, onderhoudt en beheert EQUANS de openbare laadpalen op straat.
EQUANS stelt een plek voor de laadpaal voor, in overleg met de gemeente. De netbeheerder (Stedin) kijkt of het elektriciteitsnet op die plek voldoende capaciteit heeft.
De gemeente neemt daarna een zogenoemd verkeersbesluit, waar een reactie-/bezwaartermijn van 6 weken aan verbonden is. Daarna maakt de netbeheerder een planning voor plaatsing en aansluiting van de laadpaal. Tot slot plaatst EQUANS de laadpaal.
Voor een laadpaal is geen omgevingsvergunnings (bouwvergunning) nodig, net als voor een bankje of een prullenbak in de buitenruimte. Bij het voorstel voor de plek wordt onder andere rekening gehouden met:
- de verkeersveiligheid
- de zichtbaarheid van de laadlocatie
- de aanwezigheid van laagspanningskabel
- de breedte van de stoep:
een vrije breedte van 1,50 meter, maar bij bijvoorbeeld een lantaarnpaal of laadpaal mag dit ook 90 centimeter zijn. - het ontbreken van boomwortels.
De tijd van aanvraag tot plaatsen van een laadpaal is ongeveer zes tot negen maanden. Alle partijen proberen dit zo snel mogelijk te doen.
U vraagt een laadpas aan. Dit kan bij EQUANS, bij uw autodealer of bij een andere dienstverlener van elektrisch vervoer. Met deze laadpas kunt u uw elektrisch voertuig opladen bij alle openbare laadpunten in Nederland en daarbuiten. Om op te laden houdt u uw laadpas voor het scan-oog van het laadpunt en volgt daarna de instructies.
Steek de stekker van de laadkabel in de laadpaal. Dit mag voor of na het scannen van de laadpas Als de stekker is vergrendeld, brandt een blauwe lamp. Zodra de sessie voltooid is, is deze geel, na het nogmaals scannen van de pas ontgrendeld de kabel en kunt u deze uitnemen.
Bij het laadplein aan de Veerhaven kunt u de laadsessie ook met de 'laadpaal app' (van Last Mile Solutions) starten en beëindigen.
Dat hangt af van veel factoren. Hoe vaak iemand de auto gebruikt, wat het budget is en of er bij diegene in de buurt voldoende laadmogelijkheden bestaan bijvoorbeeld.
Om deze vraag te beantwoorden kunt u rekening houden met het keuzeadvies over elektrisch rijden van de Consumentenbond. Link opent een externe pagina.
Nee, voor laadpunten is geen landelijke subsidie beschikbaar. Wel kunnen er financiële (belasting)voordelen zijn voor de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto. Uw dealer kan u hierover adviseren.
Ja, in principe kunt u hier elke laadpas voor gebruiken. Het kan wel zijn dat u naast uw 'gewone' laadabonnement ook nog een abonnement voor snelladen bij een andere aanbieder moet afsluiten.
U mag zolang u aangesloten bent bij een laadpaal geparkeerd staan. Deze tijd is onbeperkt. Ook al is het laden zelf afgelopen. Is uw accu vol? Dan is het wel fijn voor andere gebruikers om uw auto te verplaatsen, zodat iemand anders gebruik kan maken van de laadpaal.
In Rotterdam gelden verschillende tarieven voor openbare laadpunten. Op alle laadpalen is een QR-code te vinden. Deze kunt u scannen voor het meest actuele laadtarief op de betreffende laadpaal.
Daarnaast kunt u via verschillende apps en online tools de laadtarieven van alle laadpalen in Rotterdam vinden. Bijvoorbeeld via de Easy Charging Quality (ECQ) app, waar met behulp van een kaart voor elke laadpaal in Rotterdam te zien is welk laadtarief geldt.
Met een laadpas van EQUANS of de Easy Charging Quality (ECQ) app betaalt u geen aanvullende servicekosten. U kunt ook betalen met andere laadpassen, maar deze brengen mogelijk extra kosten (zoals start- of transactiekosten) in rekening voor uw laadsessie. Bekijk hiervoor de app of website van uw laadpasaanbieder.
De actuele tarieven bij de openbare snelladers vind u op de webpagina’s van Total Energies. Link opent een externe pagina, voor andere aanbieders kijk op de website van de aanbieder.
Als gebruiker van een elektrische auto mag u met een laadpas alle openbare laadpalen in Rotterdam gebruiken:
- op straat
- in parkeergarages
- op P+R terreinen
Ook als u niet in Rotterdam woont of werkt.
Goed om te weten; de laadpaal die u aanvraagt voor bij uw woning of werk is geen 'eigen' laadpaal, maar voor iedereen toegankelijk. Let wel op, als de laadpaal in een betaald parkeren gebied ligt, dat u of een vergunning heeft of het parkeergeld betaalt.
Dit is een openbaar toegankelijk laadpunt, maar gelegen op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages of parkeerterreinen van bedrijven. Deze laadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het bedrijf of de instelling.
Voor elektrisch vervoer betekent interoperabiliteit dat elke laadpas bij elk openbaar laadpunt werkt. Zo heeft u voor heel Nederland, en straks misschien ook wel daarbuiten, maar één pas nodig.
Ja. Het gebruik van groene energie is een van de voorwaarden die de gemeente Rotterdam stelt aan de elektriciteitsleveranciers van laadpalen. Het gaat dan om gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen, zoals:
- zon
- wind
- biomassa
- waterkracht
- stortgas afkomstig uit Nederland
Als er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten is. Als de kabel is aangesloten, vergrendelt de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat de stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.
Een uitbreiding van het openbaar laadnetwerk met een laadpaal bij u in de buurt kost u niets. Op deze manier wil de gemeente het gebruik van elektrisch vervoer stimuleren. Maar de uitbreiding van het laadnetwerk kost de gemeente wel geld en daarom moet de laadpaal ook gebruikt worden. Het is niet de bedoeling om zonder opgaaf van reden uw aanvraag voor een laadpaal te annuleren, of om geen gebruik te maken van de laadpaal.
De laadpassen van alle laaddienstverleners in Nederland zijn met elkaar uitwisselbaar (interoperabel). Dat betekent dat u met elke pas bij elk openbaar laadpunt kunt laden. Lukt dit niet, neem dan contact op met de aanbieder van uw laadpas.
Elektrische voertuigen helpen mee aan een gezonde luchtkwaliteit en zijn stil in gebruik. Door elektrisch vervoer te stimuleren werken we aan een aantrekkelijk en gezond Rotterdam. Als we het elektriciteitsnet ontlasten en maximaal profiteren van zelfopgewekte, duurzame energie helpen we mee aan de energietransitie. De verwachting is dat elektrisch vervoer ook veel nieuwe werkgelegenheid oplevert.
De CO2-winst van elektrische auto's is 30-55 procent vergeleken met niet-elektrische auto's. Hierbij gaan we uit van de huidige Nederlandse stroomopwekking, bij gebruik van duurzame stroom is dit dus nog hoger. De gemeente Rotterdam biedt uitsluitend groene stroom aan op haar laadpunten.
De gemiddelde afstand die een auto in Nederland jaarlijks aflegt is 20.000 kilometer. Om die afstand te rijden is 13.000 kiloWattuur nodig, als benzine omgerekend wordt naar stroom). Een elektrisch aangedreven auto heeft voor dezelfde afstand genoeg aan 4.000 kiloWattuur. Elektrische voertuigen veroorzaken bovendien geen lokale uitstoot van fijnstof en NOx. Ze dragen daarmee bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.
De gemeente doet mee aan innovatieve projecten voor elektrisch rijden en opladen. Denk hierbij aan vernieuwingen in techniek, vormgeving, plaatsingsmethodiek, communicatie, enzovoort. Ook neemt de gemeente deel aan Living Lab Smart Charging. Link opent een externe pagina. Dit is een samenwerkingsverband met andere (markt)partijen gericht op slim laden.
Zowel een waterstofauto als een elektrische auto rijdt op elektriciteit. Het verschil zit hem in de energiedrager. Elektrische auto’s halen de elektriciteit uit de opgeladen batterij. Waterstofauto’s halen elektriciteit uit het omzetten van waterstof in elektriciteit en water. Dit water komt als reststof uit de uitlaat. Bij de één rijdt u met een pakket batterijen rond, bij de ander met een tank waterstof. De aandrijving van de wielen is in beide gevallen een elektromotor.
Waterstof levert geen schadelijke uitstoot vanuit het voertuig op. We verwachten op lange termijn dat waterstof zorgt voor het vergroten van de actieradius van zwaardere elektrische voertuigen. Voor personenvervoer wordt verwacht dat we allemaal overstappen op elektrisch rijden (wel of niet met waterstof aangedreven). Vanaf 2030 wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s die verkocht worden elektrisch rijden.
Op de pagina Luchtkwaliteit leest u meer informatie over de maatregelen die de gemeente Rotterdam neemt om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eén van de maatregelen is het stimuleren van elektrisch vervoer. Het doel is de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en te zorgen voor geluidsvermindering door verkeer. EQUANS plaatst daarom laadpalen op straat voor elektrische voertuigen wanneer daar om gevraagd wordt.
Bent u in bezit van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken en heeft u een elektrische auto? Of krijgt u binnenkort een elektrische auto? U kunt een laadpaal aanvragen bij uw GPP-vak via de website laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina.
Laadpaal niet overal mogelijk
Het is niet altijd mogelijk een laadpaal te plaatsen bij het gehandicaptenparkeervak op kenteken. Bijvoorbeeld als er geen geschikte stroomkabel in de grond zit. Of juist doordat er te veel andere kabels en buizen in de grond zitten. Mogelijk moet uw parkeerplek verplaatst worden. Als dit zo is, dan nemen wij contact met u op. Voor vragen of overleg kunt u mailen naar rotterdamelektrisch@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Ja dat kan, maar alleen als u zelf een parkeerplaats heeft, met een eigen laadpaal. Goed om te weten dat het niet is toegestaan om een kabel over de gemeentelijke stoep of straat te leggen om uw auto op te laden. Dit is om struikelgevaar te voorkomen, en omdat gemeentelijke parkeerplekken op dat moment als 'eigen' gezien kunnen worden.
Leuk feitje: de stroom die u teruglevert aan het net gaat naar gebruikers bij u in de buurt. Als er op dat moment een elektrische auto laadt, dan wordt uw stroom daar gebruikt.
Snelladen in Rotterdam
Er staan meerdere snellaadpalen in Rotterdam. Momenteel komen er ook veel snellaadstations bij, met laders met een laadsnelheid van 150 tot ruim 400 kiloWatt. Dit zijn ‘hyperchargers’, waar bestel- en personenauto’s tot 400 kiloWatt kunnen laden. Zoek in de app van uw laadpasaanbieder naar laadstations met een snelheid hoger dan 50kiloWatt om deze snelladers te vinden.
Tip: De aanbieders bieden diverse vormen van abonnementen aan waarmee snel laden goedkoper kan.
Soms is uw accu niet vol genoeg om uw bestemming te bereiken. Om snel (een gedeelte van) uw accu op te laden bestaan er snelladers. Dit zijn snel laden oplaadpalen met een hoger vermogen.
Er zijn meerdere snellaadstations in Rotterdam. Dit worden er steeds meer. Deze worden op gemeentegrond beheert door Total Energies. Klik hier voor de actuele tarieven. Link opent een externe pagina. Op eigen terrein en bij tankstations komen er ook steeds meer. Kijk in uw laadpasapp om de tarieven te zien.
Kijk op oplaadpalen.nl. Link opent een externe pagina om te zien waar de snelladers staan, of download de app van uw laadpasaanbieder.
Nog niet alle elektrische auto’s kunnen snelladen. Ook zijn snelladers voor gebruikers duurder dan gewone laadpunten (hogere prijs per kWh). Dit komt omdat ze duurder zijn om te plaatsen en te beheren.
Om het voor elektrisch rijders makkelijker te maken grotere afstanden af te leggen, staan er in Rotterdam een aantal snelladers op slimme plekken in de buurt van uitvalswegen. Daarnaast staan er langs de snelwegen rondom Rotterdam ook een aantal snelladers.
In woonwijken staan gebruikers vaak langer op een laadplek, omdat ze wonen of werken in de buurt. Dat maakt een snellader op zo’n plek minder efficiënt. Het doorgaand verkeer dat gebruik wil maken van snelladers vindt die langs logische en efficiënte routes de stad in en uit, en hoeft dan ook niet een woonwijk in.
Innovatieve projecten
De gemeente bouwt een dekkend netwerk van laadinfrastructuur. Ook doet de gemeente mee met innovatieve projecten en experimenten op het gebied van elektrisch rijden en opladen. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van een batterij om duurzame energie op te slaan. Of een app om uitgesteld laden, en draadloos laden mogelijk te maken.
Ook neemt de gemeente deel aan Living Lab Smart Charging. Link opent een externe pagina. Dit is een samenwerkingsverband gericht op slim laden en vergroenen van het eigen wagenpark van gemeenten.
Bezwaar
Kan ik bezwaar maken tegen de komst van een laadpaal in mijn straat of buurt?
Komt er in uw straat of buurt een laadpaal en bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit dat er een laadpaal wordt geplaatst.
Dit kunt u doen op deze pagina. Link opent een externe pagina.
Tegen het verkeersbesluit kan bezwaar worden aangetekend binnen 6 weken na publicatie op de website officielebekendmakingen.nl. Link opent een externe pagina.
Alle informatie die nodig is om bezwaar aan tekenen staat in Gemeenteblad 2023, 188102. Link opent een externe pagina.