Elektrisch rijden
Het verkeer is in Rotterdam een van de grootste veroorzakers van ongezonde lucht in de stad. Om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot te verminderen, stimuleert Rotterdam het gebruik van elektrisch vervoer.
Voor het gebruik van een laadpaal heeft u een laadpas nodig. De Zuid-Holland laadpas. Link opent een externe pagina kunt u gratis aanvragen bij Equans. Hiermee betaalt u geen starttarief, alleen het laadtarief. U betaalt in 2025 €0.32 of €0.40 (exclusief BTW) per kWh, afhankelijk van de laadpaal.
Het exacte tarief vindt u gemakkelijk via de QR-code op de laadpaal of in de app van uw laadpasaanbieder. Heeft u liever een andere laadpas? Kijk dan op laadpastop10.nl. Link opent een externe pagina of vraag advies bij uw autodealer.
- Houd uw laadpas voor de scanner op de laadpaal.
- Steek de laadkabel in de laadpaal.
- Een blauwe lamp geeft aan dat de stekker is vergrendeld en het laden is gestart.
- Zodra de sessie voltooid is, brandt een gele lamp.
- Ontgrendel de kabel door uw laadpas opnieuw te scannen en verwijder vervolgens de laadkabel.
Lukt het niet om uw kabel uit te nemen? Neem contact op met het storingsnummer van Equans (088-4848670). De helpdeskmedewerker zal u dan vragen naar het laadpaalnummer. In veel gevallen kan de storing op afstand worden verholpen. Kan dit niet, dan komt er zo snel mogelijk een monteur naar de laadpaal.
Elektrisch rijders die in een Vereniging van Eigenaren (VvE) een eigen parkeerplaats hebben, kunnen daar een laadpaal bij laten plaatsen. Om u op weg te helpen is er het stappenplan 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE'. Hierbij hoort ook een werkplan. Download de bestanden via de website van VvE laden. Link opent een externe pagina.
Wilt u meer weten over hoe een VvE laadpunten kan plaatsen voor haar eigenaren? Bezoek dan deze pagina op VVE-010. Link opent een externe pagina.
U kunt op verschillende manieren opladen. U kunt uw elektrische auto aansluiten op de netaansluiting van uw woning. Plaats hiervoor een laadpaal, bijvoorbeeld op uw oprit. Neem contact op met een laadpaalleverancier om u te laten informeren over de mogelijkheden.
Als uw parkeerplaats verder weg van uw woning ligt, dan moet u overleggen met de gemeente. Dat kunt u doen via Leidingvergunning aanvragen. Let op: als u een vergunning nodig heeft, zijn hier kosten aan verbonden.
Bent u in bezit van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken en heeft u een elektrische auto? Of krijgt u binnenkort een elektrische auto? U kunt een laadpaal aanvragen bij uw GPP-vak via de website laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina.
LET OP! Het is niet altijd mogelijk om een laadpaal te plaatsen bij het gehandicaptenparkeervak op kenteken. Bijvoorbeeld als er geen geschikte stroomkabel in de grond zit. Mogelijk moet uw parkeerplek verplaatst worden. Als dit zo is, dan nemen wij contact met u op. Voor vragen of overleg kunt u mailen naar het mailadres van Rotterdam Elektrisch: rotterdamelektrisch@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Per 1 januari 2025 zijn de laadtarieven gewijzigd door veranderingen in de energiebelasting. In 2024 gold er nog een korting op de energiebelasting, maar deze korting is in 2025 vervallen. Dit betekent dat de energiebelasting per kWh met ongeveer €0,06 (ex. BTW) stijgt. Als gevolg hiervan is het tarief van laadpalen onder het SGZH1.0 contract €0.32 per kWh (ex. BTW).
In Zuid-Holland, waar ook laadpalen onder het SGZH 2.0 contract vallen, speelt naast de hogere energiebelasting ook een andere factor mee. Naast de energiebelasting wordt de laadprijs hier jaarlijks aangepast op basis van ontwikkelingen in de energiemarkt, zoals de Oekraïnecrisis. Deze SGZH2.0 palen hebben in 2025 een tarief van €0.40 per kWh (ex. BTW) en hebben een lager tarief dan in 2024.
De Gemeente Rotterdam streeft ernaar de laadtarieven zo goed mogelijk te laten aansluiten bij ontwikkelingen in de energiemarkt en landelijk beleid.
U mag zolang u aangesloten bent bij een laadpaal geparkeerd staan. Deze tijd is onbeperkt, ook al is het laden zelf afgelopen. Is uw accu vol? Dan is het prettig voor anderen om uw voertuig te verplaatsen, zo kan iedereen laden.
Nee, kabels vanuit uw woning die liggen óf hangen over de stoep zorgen voor struikelgevaar. U mag dit ook niet doen als u uw kabel afdekt met oplossingen om struikelgevaar weg te nemen. Op deze manier houden wij de openbare ruimte veilig voor iedereen.
Het parkeren en laden van elektrische voertuigen in (ondergrondse) parkeergarages brengt andere risico’s met zich mee dan het parkeren van fossiel aangedreven voertuigen. Om de veiligheid te waarborgen zijn verschillende maatregelen getroffen in de gemeentelijke parkeergarages. Zo zijn de laadpunten gekoppeld aan de aanwezige brandmeldinstallatie en zijn ze geplaatst door ervaren, gecertificeerde installateurs. Bij calamiteiten in de parkeergarage wordt de stroom automatisch van de laadpunten afgehaald. De laadpalen en de achterliggende installaties zijn in overleg met de brandweer geplaatst.
Als er geen auto aan de laadpaal is aangesloten is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt geactiveerd als een auto aangesloten is en de stroom gaat lopen als de kabel vergrendeld is. Deze kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas, waarna de stroom weer uitgaat. Er zal dus geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aangeraakt.
Ziet u dat een paal schade heeft? Raak deze dan niet aan en meld de schade via het storingsnummer 088-4848670.
Ja, in principe kunt u hier elke laadpas voor gebruiken. De laadpassen zijn namelijk interoperabel. Het kan wel zijn dat u naast uw 'gewone' laadabonnement ook nog een abonnement voor snelladen bij een andere aanbieder moet afsluiten. Zo heeft u voor heel Nederland, en straks misschien ook wel daarbuiten, maar één pas nodig.
Niet alle elektrische auto’s ondersteunen snelladen, en snelladers zijn duurder per kWh vanwege hogere plaatsings- en beheerkosten.
Om lange afstanden gemakkelijker te maken voor elektrische rijders, zijn in Rotterdam snelladers geplaatst nabij uitvalswegen en langs snelwegen rondom de stad.
In woonwijken wordt vaak langer geladen omdat gebruikers in de buurt wonen of werken, waardoor snelladers daar minder efficiënt zijn. Het doorgaande verkeer kan gebruikmaken van snelladers op logische routes in en uit de stad, zonder woonwijken in te hoeven rijden.
Dit is alleen toegestaan als u een eigen parkeerplaats heeft met een eigen laadpaal. Leuk om te weten is dat de stroom die u teruglevert aan het net wordt geleverd aan gebruikers bij u in de buurt. Als er op dat moment een elektrische auto laadt, dan wordt uw stroom daar gebruikt.
De gemeente doet mee aan innovatieve projecten voor elektrisch rijden en opladen. Denk hierbij aan vernieuwingen in techniek, vormgeving, plaatsingsmethodiek, en communicatie. Ook is de gemeente Rotterdam onderdeel van de NAL G4 (Nationale Agenda Laadinfrastructuur). Link opent een externe pagina en werkt het samen met het Elaad Testlab. Link opent een externe pagina. Dit is een samenwerkingsverband met andere (markt)partijen gericht op slim laden.
Zowel waterstofauto’s als elektrische auto’s rijden op elektriciteit, maar de energiedrager verschilt. Elektrische auto’s gebruiken een opgeladen batterij, terwijl waterstofauto’s elektriciteit opwekken door waterstof om te zetten in elektriciteit en water, dat uit de uitlaat komt. Beide hebben een elektromotor voor de aandrijving.
Waterstof veroorzaakt geen schadelijke uitstoot en kan op termijn de actieradius van zware elektrische voertuigen vergroten. Voor personenauto’s wordt verwacht dat elektrisch rijden, al dan niet met waterstof, de norm wordt. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto’s in Nederland elektrisch zijn.