Waterside
Waterside 1 ligt in het Rotterdamse stadsdeel Oud-IJsselmonde en is eind jaren ’90 gebouwd. Waterside 2 is in aanbouw en wordt in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd. Het bestemmingsplan van Waterside 3 is vastgesteld, maar nog niet onherroepelijk. Start bouw Waterside 3 is gepland in 2024.
Waterside 2
Het plan
Bij Waterside 2 gaat het om de bouw van 124 woningen aan het oude havenhoofd ten westen van de Flying Dutchmanstraat. Er komen huurwoningen in de middeldure en duurdere prijsklasse. Het bouwblok sluit aan op de bestaande woningen van 3 lagen in de Flying Dutchmanstraat. Gelijkmatig stijgen de verdiepingen aan naar maximaal 10 aan de rivierkant. Er is veel aandacht naar de architectuur gegaan en men denkt aan een groene binnentuin.
Vergunningverlening
De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan voor Waterside 3 in september 2023 vastgesteld.
Planning
De bouw van Waterside 2 is in volle gang. De woningen worden in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd. We verwachten dat de bouw van Waterside 3 start in 2024.
Waterside 3
Het plan
Waterside 3 is een appartementengebouw naast de Van Brienenoordbrug. Het ligt aan het oostelijk oude havenhoofd, dicht bij het Oude IJsselmondsehoofd.
In de 70 meter hoge toren komen 176 huurappartementen in de middeldure en duurdere prijsklasse.
Deze toren is de laatste van de rij torens in Waterside en vormt de overgang naar de nog grotere schaal van de Van Brienenoordbrug.
Er is veel nagedacht over de stedenbouwkundige aansluiting op de omgeving en de architectuur van het gebouw zelf. Het ontwerp van de toren wordt verzorgd door Barcode Architecten, de openbare ruimte wordt net als Waterside 2 ontworpen door Felixx.
Vergunningverlening
Voor het afgeven van een omgevingsvergunning voor Waterside 3 is een aanpassing van het bestemmingsplan nodig. De basis daarvoor is de Nota van Uitgangspunten. Deze is vastgesteld in 2020. U kunt ze opvragen via het e-mailadres waterside@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Na het vaststellen van de Nota van Uitgangspunten is het ontwerpbestemmingsplan ingediend. Er kan niet meer worden gereageerd op het ontwerpbestemmingsplan. De zienswijzen/reacties zijn in behandeling genomen en worden momenteel beantwoord.
De gemeenteraad kan tot vaststelling van het bestemmingsplan overgaan als er geen zwaarwegende bezwaren zijn. Tot 6 weken na vaststelling van het bestemmingsplan is het nog mogelijk beroep in te stellen bij de Raad van State.
Planning
Waarschijnlijk begint de bouw van Waterside 3 in het voorjaar van 2024.
Buitenruimte Waterside 1 – 2 – 3
Gezamenlijk doel
We hebben samen met de ontwikkelaars van Waterside 2 en 3 gezegd dat we samen de openbare ruimte willen inrichten van beide ontwikkelingen. En van het tussengelegen gebied, in bezit van Rijkswaterstaat (RWS) en Waterschap Hollandse Delta (WSHD).
Ook dit ontwerp wordt door Felixx gedaan.
We praten met RWS en WSHD om dit stuk te kopen of te huren, voor de inrichting van de openbare ruimte.
De openbare ruimte bij Waterside 1 is voor een deel al opnieuw ingericht. De tweede fase volgt.
Ook deze sluit aan op de openbare ruimte van Waterside 2, Waterside 3 en het tussengelegen gebied van RWS en WSHD.
Het doel is dat de oevers een prettige verblijfsplek worden. Dat er een plek komt waar gespeeld kan worden. En dat de nieuwe inrichting uitnodigt tot recreëren en ontmoeten.
De IJsselmondse rivieroevers worden een prettig ingericht openbaar gebied om te wandelen en te ontspannen.
Vragen en antwoorden
Voorlopig ontwerp Waterside 2, schetsontwerp Waterside 3 en tussengebied
Op 12 april 2023 hebben we tijdens een informatieavond het schetsontwerp laten zien van de inrichting van de openbare ruimte en kade Waterside 2 en het gebied van RWS en WSHD. Voor Waterside 3 is het voorlopig ontwerp van de openbare ruimte getoond. Over deze ontwerpen zijn vragen gesteld die we hieronder beantwoorden.
Voor Waterside 2 en 3 is de parkeernorm onderzocht.
Dit onderzoek laat zien dat er voldoende parkeerplaatsen worden gemaakt. Bij Waterside 3 zelfs ruim meer dan de gemeentelijke parkeernorm.
Het onderzoek volgt de 'Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam'.
Bovendien is het droogvallende havengebied eigendom van Rijkswaterstaat. We hebben dan de medewerking nodig van Rijkswaterstaat om een parkeerterrein aan te leggen.
Wij zijn geen eigenaar van de dijk. Dit is Waterschap Hollandse Delta (WSHD).
De afspraken over de schapen zijn tussen de schaapsherder en WSHD gemaakt.
Wat ons betreft hoeven de schapen niet te wijken.
Bovendien zijn de trap en hellingbaan een wens en vallen deze vooralsnog buiten het beoogde ontwerp en budget.
De afspraken over de schapen zijn gemaakt tussen schaapsherder en Rijkswaterstaat. Voor wat betreft de gemeente zijn de schapen geen belemmering voor het eventueel realiseren van de trap, hellingbaan en hoeven ze daar dus niet voor te wijken.
We ontkomen er niet aan om meer bomen in onze stad toe te voegen, nu het klimaat steeds warmer wordt. En het steeds belangrijker wordt om verkoelende plekken te maken.
We houden wel rekening met het plaatsen van bomen zodat ze niet het zicht op de Nieuwe Maas tegenhouden.
Er is overleg met Rijkswaterstaat en Waterschap Hollandse Delta over de inrichting van dit stuk.
Voor Waterside 2 en 3 is de parkeernorm onderzocht.
Dit onderzoek laat zien dat er voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Bij Waterside 3 zelfs ruim meer dan de gemeentelijke parkeernorm.
Het onderzoek volgt de 'Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam'.
We hebben samen met ontwikkelaars van Waterside 2 en 3 het doel om dit terrein, wat zowel van RWS als WSHD is, in te richten als een groene openbare ruimte die Waterside 1, 2, en 3 met elkaar verbindt.
En de oevers van de Maas tot een fijne groene verblijfsplek maakt die uitnodigt om te wandelen en recreëren.
Beide plannen voldoen (ruim) aan de parkeernorm.
Het is belangrijk om een goede afweging te maken tussen parkeerbelangen en voldoende groen in de wijk.
De beoogde groene inrichting van het RWS en WSHD terrein betekent geen vermindering van parkeerplekken, want die zijn er niet op dit terrein.
Er is inderdaad een reservering opgenomen voor een speelplek voor alle leeftijden.
De locatie hiervan is opgenomen in het getoonde schetsontwerp.
Verdere uitwerking gebeurt in de ontwerpfases hierna.
Een en ander gebeurt ook in nauw overleg met Rijkswaterstaat en Waterschap Hollandse Delta. Omdat er aan dit terrein eisen zitten voor de inrichting van dit terrein.
Het pad dat alle gebouwen verbindt is een asfalt pad van 1,30 meter breed, met aan beide kanten kade-keien.
Zo wordt de totale breedte van het pad op 1,82 meter.
We hebben het juist wat minder breed ontworpen om fietsen en scooters te weren.
Hoe breder een pad, hoe aantrekkelijker het wordt om er hard overheen te gaan. Het is ook geen afsnijroute voor scooters of fietsers.
De snelste route langs het water blijft het fietspad parallel aan de Oostdijk.
De keuze voor een pad van asfalt, met aan weerszijden kade-keien, is vanwege de toegankelijkheid.
Asfalt is tegenwoordig een vereiste langs het water om de kade ook toegankelijk te maken voor kinderwagens, rolstoelen en rollators.
Voor Waterside 2 wordt een definitief ontwerp gemaakt voor de buitenruimte.
Voor Waterside 3 en het terrein van RWS en WSHD is een voorlopig ontwerp in de maak. Deze wordt gepresenteerd op een volgende informatieavond, begin 2024.
Meer informatie
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Stuur dan een e-mail naar waterside@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.