Hulp bij het huishouden
Een huishoudelijke hulp helpt u met werk in huis. Bijvoorbeeld met schoonmaken, stofzuigen en de was. Kunt u uw huis zelf niet goed schoonhouden? Lees wat u zelf kunt regelen. En wat de gemeente voor u kan doen.
Wat kunt u zelf doen
Wat kan de gemeente voor u doen
Vragen en antwoorden
FAQ hulp bij huishouden
Ramen zemen binnen, vloeren stofzuigen en dweilen en het sanitair schoonmaken.
Dat zijn allemaal taken die moeten gebeuren in ruimtes die u elke dag gebruikt.
De wmo-adviseur van de gemeente bepaalt samen met u welke hulp u nodig heeft.
Krijgt u de hulp toegekend? Dan heet dat een indicatie.
De zorgaanbieder bespreekt met u wanneer de hulp wordt geboden.
Als de gemeente besluit dat u hulp krijgt, krijgt u daarover een brief thuis.
- Heeft u gekozen voor zorg in natura?
Dan meldt de gemeente u aan bij de zorgaanbieder die u heeft gekozen. Deze zorgaanbieder neemt contact met u op. - Heeft u gekozen voor een Persoonsgebonden budget (Pgb)?
Meld u zich dan aan bij de Sociale verzekeringsbank (SVB). Beheert u uw Pgb niet zelf, dan kan uw Pgb-vertegenwoordiger u aanmelden.
Een Pgb-vertegenwoordiger is iemand die voor u uw Pgb-budget regelt. Ook regelt de Pgb-vertegenwoordiger de contacten en alle administratie met de SVB.
U maakt daarna eerst een zorgovereenkomst op met de zorgaanbieder die u heeft uitgekozen. De SVB en de gemeente moeten deze overeenkomst allebei goedkeuren. Hebben zij uw zorgovereenkomst goedgekeurd? Dan maakt u met uw zorgaanbieder afspraken over de hulp die u krijgt. Daarna kunt u of uw Pgb-vertegenwoordiger de hulp declareren bij de SVB.
Uw zorgaanbieder heeft een website. Daarop staan het telefoonnummer en het e-mailadres.
Ja, helaas hebben zorgaanbieders tegenwoordig regelmatig wachttijden. Dat verschilt wel per zorgaanbieder. Bel of mail hiervoor de zorgaanbieder.
U mag van de zorgaanbieder verwachten dat deze de gemaakte afspraken nakomt. Deze afspraken zijn beschreven in de beschikking die u van de gemeente heeft ontvangen. Ook wordt er samen met u door de zorgaanbieder een leveringsplan opgesteld.
Wanneer u bijvoorbeeld een indicatie heeft gekregen voor huishoudelijke ondersteuning, dan neemt de zorgaanbieder contact met u op.
Er wordt met u een kennismakingsgesprek afgesproken. Daarin wordt besproken welke hulp u nodig heeft en wanneer deze wordt gegeven.
De zorgaanbieder probeert hierbij rekening te houden met uw mogelijkheden.
Als u een goede reden heeft, kunt u het tijdstip verzetten. Dit doet u samen met de zorgaanbieder.
Kunt u geen goede reden opgeven en weigert u het tijdstip?
Dan zal de zorgaanbieder u ná de 2e weigering een laatste dag en tijdstip aanbieden. Als u deze zonder opgaaf van goede reden ook weigert, dan zal de zorgaanbieder geen contact meer met u opnemen. U ontvangt dan geen hulp van deze zorgaanbieder.
De hulp en ondersteuning worden steeds duurder. De gemeente kan dit niet meer betalen. Strijken is ook niet noodzakelijk. En u kunt kreukvrije kleding kopen. Daarom heeft de gemeente ervoor gekozen om de hulp bij het strijken niet meer te vergoeden.
De gemeente zet de huishoudelijke hulp voor 6 weken automatisch over op uw naam. In die 6 weken onderzoekt de gemeente of u huishoudelijke hulp kunt houden.