Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 4 min

Woo-verzoek indienen

Woo is de afkorting voor Wet open overheid. Deze wet regelt het recht op informatie over bijna alles wat de overheid doet. Dat geldt dus ook voor de gemeente.

Meer informatie

Als gemeente laten we graag zien wat we doen en waarom.
Iedereen mag het werk  van de gemeente controleren.
Dat helpt bij het vertrouwen in het werk van de gemeente.
En het past bij een serieuze samenwerking met u.

Veel informatie staat al op onze website. Link opent een externe pagina of de website open.overheid.nl. Link opent een externe pagina.
Vindt u toch niet wat u zoekt? Bel ons via telefoonnummer 14 010
Is de informatie die u zoekt nog niet openbaar?
Dan kunt u de gemeente vragen of het openbaar gemaakt kan worden.

Een Woo-verzoek indienen

  • Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente?
    Bijvoorbeeld over een afwijzing van uw aanvraag?
    Ga dan naar de pagina Bezwaar.
  • Wilt u een klacht, vraag of melding sturen?
    Ga dan naar de pagina Melding, vraag of klacht.
  • Wilt u informatie alleen voor uzelf, dus niet openbaar?
    Dan dient u geen Woo-verzoek in, maar een informatieverzoek.
    Dat doet u als u informatie wilt die alleen voor uzelf belangrijk is.
    U hebt de informatie bijvoorbeeld nodig om een klacht in te dienen.
    Of om bezwaar te maken tegen een beslissing van de gemeente.
    De informatie die we u sturen maken we niet openbaar.
    Bij een informatieverzoek neemt de gemeente geen officieel besluit.
    U kunt dan geen bezwaar maken of in beroep gaan.
    Bij een Woo-verzoek neemt de gemeente wel een officieel besluit.

Informatieverzoek

  1. Als burger inloggen op Informatieverzoek met DigiD. Link opent een externe pagina.
  2. Als ondernemer inloggen op Informatieverzoek met eHerkenning. Link opent een externe pagina.
  3. Als burger of ondernemer een Informatieverzoek doen zonder inloggen. Link opent een externe pagina.

Woo-verzoek

  1. Inloggen als burger: Met DigiD een Woo-verzoek indienen. Link opent een externe pagina.
  2. Inloggen als bedrijf:: Met eHerkenning een Woo-verzoek indienen. Link opent een externe pagina.
  3. Online Woo-verzoek indienen zonder inloggen. Link opent een externe pagina.
  4. Een Woo-verzoek indienen per post.

Hoelang duurt het

  • Er komt veel kijken bij de afhandeling van een Woo-verzoek.
    Verzoeken met veel documenten kosten veel tijd: elk document moet volledig beoordeeld en geanonimiseerd worden. Ook kan het zijn dat derden met de zaak te maken hebben. Wij moeten de stukken dan eerst aan hen voorleggen. Dit kan ervoor zorgen dat het proces langer duurt. 
    Lees bij onderaan de Veelgestelde vraag: 'Welke stappen nemen wij om uw Woo-verzoek af te handelen?'
  • U krijgt een mail dat de gemeente uw Woo-verzoek heeft gekregen.
    Datzelfde mailadres kunt u gebruiken voor vragen over uw woo-verzoek.
  • De gemeente kijkt of de informatie openbaar gemaakt kan worden.
    Meestal kan dit, maar sommige informatie blijft vertrouwelijk.
    Bijvoorbeeld voor iemands privacy, of voor de openbare veiligheid.
  • De gemeente heeft 4 weken om uw verzoek af te handelen.
    Deze periode kan met 2 weken worden verlengd.
    Als dit zo is, krijgt u uitleg waarom de gemeente meer tijd nodig heeft.

Contact

Hebt u vragen, bel 14 010

Veelgestelde vragen

Besluiten op grond van de Wet open overheid (Woo) vindt u in de databank Woo-verzoeken en Woo-besluiten. Link opent een externe pagina.