Zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's
Vanaf 1 januari 2025 voert de gemeente de zero-emissiezone (ZE-zone) in. De zone is een gebied in de stad, binnen de ring, waarin alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof.
Check uw kenteken
Bent u een ondernemer met een bestel- of vrachtauto? Doe dan de kentekencheck om te zien of uw voertuig vanaf 1 januari 2025 de zone in mag. Het kan zijn dat u geen toegang hebt tot de ZE-zones met uw voertuig, omdat uw voertuig een te lage emissieklasse heeft of te oud is.
Kunt u de kentekencheck hieronder niet gebruiken, dan kunt u via dit e-mailadres logistiek010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina contact opnemen.
Geen toegang vanaf 1 januari 2025?
Mag uw voertuig vanaf 1 januari 2025 de zero-emissiezone niet meer in? Dan kunt u het volgende doen:
- Heeft u meerdere bedrijfswagens? Check dan de kentekens van de voertuigen om te zien welke voertuigen wel of geen toegang hebben en tot wanneer.
- Vraag een gratis adviesgesprek aan. Samen met een logistiek adviseur kijkt u naar mogelijkheden voor een uitstootvrij voertuig en financiële mogelijkheden.
- Stap over naar een uitstootvrij voertuig. U kunt tot 1 januari 2025 nog gebruik maken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).
- Vraag een ontheffing aan. In een aantal gevallen is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen. U moet dan voldoen aan een aantal voorwaarden. Kijk op rdw.nl/ontheffing-zero-emissie. Link opent een externe pagina of u in aanmerking komt voor een ontheffing.
We voeren de ZE-zone in om de luchtkwaliteit, het klimaat en de bereikbaarheid in de stad te verbeteren. Bestel- en vrachtauto’s zijn grote veroorzakers van vervuilde lucht en uitstoot van CO2. We voeren deze zone in stappen in. In 28 andere steden komt ook een ZE-zone.
Waar de zone precies komt, ziet u op de kaart zero-emissiezone Rotterdam. Link opent een externe pagina:
Bestel- en vrachtauto's
De ZE-zone geldt voor bestel- en vrachtauto's die ondernemers zakelijk gebruiken. Dat zijn bestelauto’s en vrachtauto’s die bijvoorbeeld spullen brengen voor winkels, kantoren en bouwplaatsen. Of waarmee bloemen, eten en pakketten bij mensen worden gebracht.
Toegangsregeling zero-emissiezone
- Er is een algemene toegangsregeling voor alle ZE-zones in Nederland.
Vanaf 1 januari 2025 mogen oude bestelauto’s lager dan Euroklasse 5 of vrachtauto’s lager dan Euroklasse 6 de zone niet meer in. - Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 worden gekocht moeten uitstootvrij zijn in de ZE-zone.
- Vanaf 1 januari 2030 zijn er geen bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone met een brandstof motor, zoals diesel, benzine of gas, meer toegestaan.
Al deze voertuigen zijn bij het RDW bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3.
Meer informatie over de toegangsregeling ZE-zone: Logistiek 010 | ZE-zone en toegangseisen. Link opent een externe pagina.
Particulieren met een bestel- of vrachtauto
Bent u een particulier en heeft u een bestel- of vrachtauto die u alleen privé gebruikt, dus niet voor werk (zakelijk)? Dan kunt u een ontheffing aanvragen voor privégebruik. U moet wel kunnen bewijzen dat u het voertuig niet zakelijk gebruikt. Deze ontheffing kun u aanvragen bij de RDW. Link opent een externe pagina.
Ontheffingen
Eigenaren van bestel- en vrachtauto’s kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing. Er zijn dan bepaalde voorwaarden waar iemand aan moet voldoen en er moet soms bewijsmateriaal aangeleverd worden.
Het kan zijn dat uw voertuig recht heeft op een vrijstelling. Deze krijgt u dan automatisch op basis van het kenteken van uw voertuig. U hoeft de vrijstelling dus niet zelf aan te vragen. Een vrijstelling geldt bijvoorbeeld voor bestel- of vrachtauto’s die 40 jaar of ouder zijn (oldtimers).
- Bekijk alle vrijstellingen en ontheffingen op Logistiek 010. Link opent een externe pagina.
- Direct een ontheffing aanvragen via de RDW. Link opent een externe pagina.
Gratis advies
Wilt u weten wat de ZE-zone voor u en uw bedrijf betekent? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan met één van onze logistiek adviseurs. Link opent een externe pagina. Zij geven u informatie, advies en tips. Bijvoorbeeld over mogelijkheden voor uitstootvrij vervoer, alternatieven, subsidies, kosten én voordelen van uitstootvrij rijden.
Milieuzones
Rotterdam kent ook twee milieuzones, Milieuzone Stad Rotterdam en Milieuzone Maasvlakte Rotterdam. Deze milieuzones gelden nu al voor vervuilende vrachtauto’s.
- Milieuzone Stad Rotterdam gaat vanaf 1 januari 2025 op in de ZE-zone.
- Milieuzone Maasvlakte Rotterdam blijft ook na 1 januari 2025 van kracht.
Verschil milieuzone en zero-emissiezone
Een zero-emissiezone en een milieuzone zijn allebei bedoeld om de luchtkwaliteit en de mate van uitstoot in steden te verbeteren.
Maar een zero-emissiezone geldt voor alle bestel- en vrachtauto’s en een milieuzone in Rotterdam alleen voor vrachtauto’s. Lees meer over verschil milieuzone - zero-emissiezone op Logistiek 010. Link opent een externe pagina.
Achtergrond
De invoering van de ZE-zone is één van de pijlers van de Aanpak Nul Emissie Mobiliteit. Deze aanpak draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van het college van burgemeester en wethouders, namelijk een minimale halvering van de CO2-uitstoot in 2030 en klimaatneutraal in 2050. Maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.
Hiermee dragen we bij aan Rotterdam als duurzame en aantrekkelijke stad met een betere luchtkwaliteit.
Er rijden steeds meer bestel- en vrachtwagens door de stad. Supermarkten moeten dagelijks verse spullen krijgen, vrachtwagens brengen materialen naar nieuwbouwlocaties, bezorgdiensten leveren dag in dag uit pakketjes aan huis en de loodgieter komt met een bestelbus langs om de verwarming te repareren.
Dit soort verkeer noemen we stadslogistiek. Het is een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen.
Om deze stadslogistiek slimmer en schoner te maken, werkt de gemeente sinds 2014 samen met ondernemers en kennisinstellingen in de community Logistiek 010. Link opent een externe pagina. Samen willen ze ervoor zorgen dat er straks minder bestel- en vrachtauto's in de stad rijden. Dat kan bijvoorbeeld door samen nieuwe ideeën te bedenken, zoals het bouwen van transporthubs aan de rand van de stad en het gebruik van cargobikes.