Zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's
Sinds 1 januari 2025 is er in Rotterdam een zero-emissiezone (ZE-zone). De zone is een gebied in de stad, binnen de ring, waarin alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof.
Ontwerp-wijzigingsbesluit ZE-zone
De gemeente is van plan het verkeersbesluit Zero-emissiezone Rotterdam 2025 te wijzigen. Het gaat om twee aanpassingen die zich richten op marktondernemers.
De voorgestelde aanpassingen staan in het ontwerp-wijzigingsbesluit voor de zero-emissiezone (ZE-zone). Van 3 oktober tot en met 13 november kunt u uw mening geven over het ontwerp-wijzigingsbesluit. Zo kan uw mening worden meegenomen voordat de gemeente het definitieve besluit neemt.
In het verkeersbesluit zero-emissiezone Rotterdam 2025. Link opent een externe pagina (gepubliceerd op 1 mei 2025 in Gemeenteblad 2024 nr. 190099) is vastgesteld dat marktondernemers die een marktvergunning hebben op de dagen dat hen is toegestaan op een markt een staanplaats te bezetten, via een melding een algemene ontheffing krijgen voor de Zero-emissiezone van Rotterdam.
Ook staat er dat de gemeente in gesprek gaat met de marktondernemers om samen stapsgewijs aan de eisen van de Zero-emissiezone te kunnen voldoen.
De afgelopen periode hebben die gesprekken plaatsgevonden, en ook met de marktadviescommissie (MAC). Die gesprekken hebben geleid tot het ontwerp-wijzigingsbesluit.
Dit betekent dat:
- met de marktadviescommissie is overeengekomen dat de algemene marktontheffing uiterlijk zal gelden tot en met 31 december 2027.
- nieuwe marktondernemers, met een eerste marktvergunning voor Rotterdam afgegeven ná de wijziging van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025 per 1 januari 2026, geen marktontheffing van de gemeente Rotterdam krijgen. Van nieuwe marktondernemers verwachten we namelijk dat ze bekend zijn met de eisen en ontheffingsmogelijkheden van de Zero-emissiezone van Rotterdam.
U kunt het ontwerp-wijzigingsbesluit op de volgende manieren bekijken:
- Digitaal via Gemeenteblad. Link opent een externe pagina.
- Op papier, fysiek bij het Concern Informatiecentrum gemeente Rotterdam, Timmerhuis, Halvemaanpassage 1, 3011 AH Rotterdam.
U kunt hiervoor een afspraak maken via het telefoonnummer 010 267 25 14 of via het e-mailadres bir@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
De openingstijden zijn dinsdag, woensdag en donderdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Iedereen kan van 3 oktober tot en met 13 november 2025 een mening geven over het voorgenomen ontwerp-wijzigingsbesluit door het indienen van een zienswijze. Dit kan digitaal, schriftelijk of mondeling, op de volgende manieren:
- Digitaal
Wilt u een zienswijze digitaal indienen dan kun je dat doen via het volgende webformulier: Zienswijze ontwerp-wijzigingsbesluit zero-emissiezone delen | rotterdam.nl - Schriftelijk
Wilt u een zienswijze schriftelijk indienen dan kunt u deze, onder vermelding van 'zienswijze Ontwerp-wijzigingsbesluit Zero-emissiezone Rotterdam' verzenden aan:
College van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam
Afdeling mobiliteit
T.a.v. projectteam Zero-emissiezone Rotterdam
Postbus 6575
3002 AN Rotterdam - Mondeling
Wilt u een zienswijze mondeling indienen dan kunt u hiervoor een belafspraak maken via het telefoonnummer 14010.
Te laat ingediende zienswijzen (na 13 november 2025) worden ook niet meer in behandeling genomen.
Achtergrond
De invoering van de ZE-zone is één van de pijlers van de Aanpak Nul Emissie Mobiliteit. Deze aanpak draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van het college van burgemeester en wethouders, namelijk een minimale halvering van de CO2-uitstoot in 2030 en klimaatneutraal in 2050. Maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.
Hiermee dragen we bij aan Rotterdam als duurzame en aantrekkelijke stad met een betere luchtkwaliteit.
Er rijden steeds meer bestel- en vrachtwagens door de stad. Supermarkten moeten dagelijks verse spullen krijgen, vrachtwagens brengen materialen naar nieuwbouwlocaties, bezorgdiensten leveren dag in dag uit pakketjes aan huis en de loodgieter komt met een bestelbus langs om de verwarming te repareren.
Dit soort verkeer noemen we stadslogistiek. Het is een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen.
Om deze stadslogistiek slimmer en schoner te maken, werkt de gemeente sinds 2014 samen met ondernemers en kennisinstellingen in de community Logistiek 010. Link opent een externe pagina. Samen willen ze ervoor zorgen dat er straks minder bestel- en vrachtauto's in de stad rijden. Dat kan bijvoorbeeld door samen nieuwe ideeën te bedenken, zoals het bouwen van transporthubs aan de rand van de stad en het gebruik van cargobikes.