Zorgdichtbij hulpmiddelen
Woont u nog zelfstandig en kunt u zich door ziekte of een beperking niet (meer) goed redden? Misschien biedt een hulpmiddel uitkomst, bijvoorbeeld een rolstoel.
Sommige hulpmiddelen kunt u zelf lenen of kopen, bijvoorbeeld in een zorgwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een rollator. Voor andere hulpmiddelen kunt u ondersteuning vragen bij de gemeente. Zoals een rolstoel, een douchestoel op wielen of een tillift.
Neem hierover contact op via telefoonnummer 14 010 of online.
Hulpmiddelenleveranciers
Gemeente Rotterdam heeft contracten afgesloten met drie hulpmiddelenleveranciers:
Als u voor het eerst een voorziening krijgt, dan kiest u zelf of Welzorg, Meyra of Kersten uw leverancier wordt. Als u niet kiest wordt u ingedeeld bij de voorkeursleverancier van uw gebied.
Vragen en antwoorden over hulpmiddelen
- Welzorg. Link opent een externe pagina
Groothandelsweg 3
2645 EH Delfgauw
Telefoon: 088 0016 700
WhatsApp: 06 22 41 58 70. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur.
E-mail: info@welzorg.nl. Link opent een externe pagina - Meyra. Link opent een externe pagina
Hekendorpstraat 31
3079 DX Rotterdam
Telefoon: 010 229 40 20
E-mail: rotterdam@meyra.nl. Link opent een externe pagina - Kersten. Link opent een externe pagina
Telefoon: 010 820 88 55
E-mail: wmorotterdam@kerstenhulpmiddelen.nl. Link opent een externe pagina
Bekijk het kaartje:
Welzorg
Het hoofdgebied van Welzorg bestaat uit de postcodes 3032 tot en met 3033, 3035 tot en met 3041, 3042 LH, 3043 tot en met 3047, 3051 tot en met 3056, 3059, 3064 tot en met 3069 (Vraagwijzers Hillegersberg-Schiebroek, Noord, Overschie, Prins Alexander).
- Welzorg. Link opent een externe pagina
Groothandelsweg 3
2645 EH Delfgauw
Telefoon: 088 0016 700
WhatsApp: 06 224 158 70. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur
E-mail: info@welzorg.nl. Link opent een externe pagina
Meyra
Het hoofdgebied van Meyra bestaat uit de postcodes 3031, 3034, 3061 tot en met 3063, 3071 tot en met 3079, 3083 AA tot en met AW, LV - LX (Vraagwijzers Feijenoord, IJsselmonde, Kralingen-Crooswijk).
Meyra. Link opent een externe pagina
Hekendorpstraat 31
3079 DX Rotterdam
Telefoon: 010 229 40 20
E-mail: rotterdam@meyra.nl. Link opent een externe pagina
Meestal moet u een eigen bijdrage betalen. Lees er alles over op de pagina eigen bijdrage.
Soms zijn hulpmiddelen tijdelijk noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat u een been gebroken heeft. Voorbeelden van artikelen die u maximaal 6 maanden kunt lenen zijn rolstoelen, douchestoelen, bedverhogers, en toiletverhogers.
Neem contact op met uw hulpmiddelenleverancier, deze is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.
- Welzorg. Link opent een externe pagina
Groothandelsweg 3
2645 EH Delfgauw
Telefoon: 088 001 67 00 (24 uur per dag 7 dagen in de week bereikbaar)
WhatsApp: 06 224 158 70. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur.
E-mail: info@welzorg.nl. Link opent een externe pagina - Meyra. Link opent een externe pagina
Hekendorpstraat 31
3079 DX Rotterdam
Telefoon: 010 229 40 20
E-mail: rotterdam@meyra.nl. Link opent een externe pagina - Kersten. Link opent een externe pagina
Telefoon: 010 820 88 55
E-mail: wmorotterdam@kerstenhulpmiddelen.nl. Link opent een externe pagina
U heeft een hulpmiddel. Hiervoor heeft u een indicatie van de gemeente gekregen. Als de indicatie stopt, haalt uw leverancier uw hulpmiddelen bij u op. De gemeente stuurt uw leverancier hierover een bericht. Uw leverancier neemt contact met u op voor een afspraak.
Gaat uw indicatie nog door maar heeft u uw hulpmiddelen niet meer nodig? Geef dit dan door aan de gemeente via telefoonnummer 14 010 of online. Link opent een externe pagina. Uw leverancier neemt dan contact op om uw hulpmiddelen op te halen.
Dat mag, maar dit moet u zelf verzekeren. De gemeente heeft uw rolstoel niet verzekerd in het buitenland. Als er in het buitenland iets mee gebeurt, bent u zelf verantwoordelijk.
U kunt dit doorgeven via telefoonnummer 14 010 of online. Link opent een externe pagina.
Wanneer u in de gemeente Rotterdam komt wonen, dan neemt de gemeente Rotterdam in principe uw indicatie en hulpmiddel van de vorige gemeente over.
U kunt zich dit doorgeven via telefoonnummer 14 010 of online.
Bij het overnemen van een hulpmiddel is het belangrijk dat u het ondersteuningsplan en de beschikking van de vorige gemeente kan overhandigen.
Wanneer u verhuist naar een andere gemeente, moet u zich melden bij de nieuwe gemeente. Mogelijk kan de nieuwe gemeente uw indicatie en het hulpmiddel van de gemeente Rotterdam overnemen. De nieuwe gemeente kan u hierover meer informatie geven.
Komt u in aanmerking voor een scootmobiel? Dan kunt u deze alleen krijgen als u een geschikte, brandveilige stalling heeft. Heeft u dit niet, dan wordt gekeken of de scootmobiel in uw eigen woning gestald kan worden. Een scootmobiel mag niet gestald worden op een galerij, in een lifthal of andere verkeersruimte. Heeft u geen eigen berging en past de scootmobiel niet in uw woning? Neem dan contact op met uw woningeigenaar om te kijken of er een andere stallingsplek beschikbaar is.
U kunt contact opnemen met uw hulpmiddelenleverancier.
- Welzorg. Link opent een externe pagina
Groothandelsweg 3
2645 EH Delfgauw
Telefoon: 088 001 6700
WhatsApp: 06 224 158 70. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur.
E-mail: info@welzorg.nl. Link opent een externe pagina - Meyra. Link opent een externe pagina
Hekendorpstraat 31
3079 DX Rotterdam
Telefoon: 010 229 40 20
E-mail: rotterdam@meyra.nl. Link opent een externe pagina - Kersten. Link opent een externe pagina
Telefoon: 010 820 88 55
E-mail: wmorotterdam@kerstenhulpmiddelen.nl. Link opent een externe pagina
Bij de aflevering van een scootmobiel, elektrische rolstoel of driewielfiets krijgt u uitleg en instructie over het gebruik van het middel. Daarnaast worden rijlessen gegeven. De rijlessen zijn gericht op het verantwoord, veilig en optimaal gebruik van het hulpmiddel.
U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.
- U kunt dit melden via telefoonnummer 14 010 of online. Link opent een externe pagina.
- Voor het online indienen van een vraag of melding heeft u DigiD. Link opent een externe pagina nodig.
Heeft u vermoedens van onjuist gebruik van zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet? Bijvoorbeeld dat iemand een persoonsgebonden budget ontvangt die dit niet echt nodig heeft? Of dat iemand niet de zorg krijgt waar wel voor wordt betaald? Maak dan een melding bij Meldpunt Zorgsignalen en Fraude.
Regelhulp
De Rijksoverheid heeft de website regelhulp.nl. Link opent een externe pagina die u op weg helpt bij het zoeken van zorg en hulp.
Meer informatie
Heeft u nog vragen of wilt u nadere informatie? Vul dan het contactformulier in of bel naar 14 010.