Zorgfraude melden
Denkt u dat zorg niet juist wordt gebruikt? Bijvoorbeeld dat iemand persoonsgebonden budget ontvangt die dit niet echt nodig heeft? Of dat iemand niet de zorg krijgt waar wel voor wordt betaald? Geef dit door. De gemeente gaat dan onderzoek doen.
Via de knop 'Melding doen' gaat u naar het online formulier.
Melding doenWat kunt u melden
U kunt een melding maken als het niet goed gaat met ondersteuning aan een Rotterdammer. Het gaat om ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) of Jeugdwet.
Voorbeelden zijn:
- Iemand ontvangt persoonsgebonden budget (PGB), maar heeft dit niet nodig.
- Een persoon krijgt PGB en gebruikt dit voor andere dingen dan afgesproken met de gemeente.
- Iemand krijgt niet of minder zorg dan waarvoor wordt betaald.
- Een zorgverlener of zorgaanbieder gebruikt de DigiD of bankpas van een cliënt.
- De pgb-vertegenwoordiger werkt voor de zorgverlener of zorgaanbieder.
- Documenten zijn vals.
Wat gebeurt er met uw melding
De toezichthouder van het Meldpunt doet onderzoek naar uw melding.
Een onderzoek kan bijvoorbeeld zijn het bekijken van gegevens, onderzoek op een adres of praten met mensen die ermee te maken hebben.
Wanneer de toezichthouder genoeg bewijs vindt voor onjuist gebruik van zorg of zorgfraude, dan neemt de gemeente maatregelen.
Bijvoorbeeld het wijzigen of beëindigen van de zorg, het uitsluiten van een zorgaanbieder, het terugvorderen van geld of het doen van aangifte.
U krijgt geen reactie over het onderzoek in verband met de privacy van de betrokkenen.
Openbaarmaking rapporten
De toezichthouder van de gemeente Rotterdam maakt een toezichtrapport.
In de samenvatting staan geen namen van cliënten of bestuurders vermeld.
De samenvatting van dit rapport wordt op deze pagina geplaatst.
Na 5 jaar wordt de samenvatting weer verwijderd.
Vragen over openbaarmaking
We maken de samenvatting van de rapporten openbaar
- om cliënten of hun vertegenwoordigers informatie te geven over zorgaanbieders. Dat kan helpen bij het kiezen voor een zorgaanbieder.
- om zorgaanbieders te dwingen beter te werken zoals dat moet volgens de wetten en regels.
- om meer aandacht te geven aan rechtmatigheid binnen de zorg. Handelingen met zorggelden moeten voldoen aan de wet- en regelgeving.
- door transparant te zijn kan de gemeente zorgen dat er steeds minder toezicht of onderzoek naar zorgaanbieders nodig is.
- om andere partijen die ook onderzoek doen naar de zorgaanbieder mee te laten kijken. De onderzoeken kunnen gaan over kwaliteit, rechtmatigheid, ketensamenwerking en arbeidsrecht.
- om transparant te zijn over het toezicht zelf. Hoe het werkt en of dat goed werkt. Zo komt er meer vertrouwen in het toezicht. Als er wordt gepraat over de resultaten in de rapporten kan dat ook helpen om het toezicht beter te maken.
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. De Woo is de wettelijke basis voor het openbaar maken van documenten. Ook de rapporten over toezicht vallen hieronder. De toezichtsrapporten worden actief, op eigen initiatief openbaar gemaakt.
De Woo gaat er vanuit dat informatie die in het bezit is van de overheid, 'openbaar is, tenzij deze onder de uitzonderingsgronden van artikel 5.1 van de Woo valt.'
Bij openbaarmaking houdt de gemeente Rotterdam rekening met de Woo, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de Wmo 2015 en Jeugdwet zelf staan geen bepalingen over openbaarmaking.
Als de toezichthouder klaar is met het onderzoek maakt deze een rapport en een samenvatting van dat rapport. Deze twee documenten gaan naar de zorgaanbieder waar het onderzoek over gaat.
De zorgaanbieder controleert de documenten en mag hierop reageren. De reactie kan zijn dat er iets in staat wat niet volgens de feiten is. Ook kan de zorgaanbieder aangeven dat hij niet wil dat het rapport openbaar wordt gemaakt.
Als het nodig is worden de documenten aangepast, hierna kunnen er geen veranderingen meer worden gemaakt in het rapport of de samenvatting.
De wettelijke stappen:
1. Reactie op feitelijke onjuistheden
- De Toezichthouders Rechtmatigheid Wmo 2015 en Jeugdwet maken een concept-toezichtrapport als ze klaar zijn met het onderzoek.
- De zorgaanbieder krijgt dit conceptrapport samen met een conceptsamenvatting.
- De zorgaanbieder mag een reactie sturen als er dingen in het concept staan die niet volgens de feiten zijn (feitelijke onjuistheden). Deze reactie moet binnen vier weken bij de Toezichthouders Rechtmatigheid Wmo 2015 en Jeugdwet binnen zijn.
- De Toezichthouders Rechtmatigheid Wmo 2015 en Jeugdwet passen het rapport zo nodig aan en stellen het daarna definitief vast.
2A. Zienswijze op het voornemen tot openbaarmaking
- Wil de zorgaanbieder en eventuele andere belanghebbenden niet dat de samenvatting van het definitieve rapport openbaar wordt gemaakt (bedenkingen hebben), dan kunnen zij binnen twee weken vertellen waarom ze dit niet willen (hun zienswijze geven). De samenvatting waar het over gaat zit bij de brief aan de zorgaanbieder waarin om deze zienswijze wordt gevraagd.
- De zorgaanbieder of belanghebbende vertelt in de zienswijze waarom (een onderdeel van) de samenvatting van het rapport niet openbaar gemaakt mag worden. De gemeente bekijkt en overweegt deze redenen goed.
Voor het openbaar maken van de samenvatting van het definitieve rapport, neemt de gemeente een Woo-besluit. Daarbij controleert de gemeente alles met de regels in de Woo en kijkt naar de redenen in de reactie van de zorgaanbieder en eventuele andere belanghebbende(n).
2B. Zienswijze op de inhoud van het rapport
- De zorgaanbieder kan de visie op het definitieve rapport en de definitieve samenvatting toelichten.
- Het gaat dan niet meer over de feiten, maar de zorgaanbieder kan bijvoorbeeld motiveren waarom de daaraan verbonden conclusies volgens haar niet juist zijn.
Een zorgaanbieder kan er ook voor kiezen om niet te reageren. - De toezichthouders vragen om deze toelichting in dezelfde brief waarin zij een reactie op de voorgenomen openbaarmaking van de samenvatting van het rapport vragen (zie 2A).
- De reactie van de zorgaanbieder wordt gepubliceerd in de bijlage van de samenvatting van het rapport. De reactie mag maximaal 200 woorden lang zijn. In de tekst mag niet genoemd worden:
- (bijzondere) persoonsgegevens, zoals namen en adressen
- bedrijfsnamen en bedrijfsgegevens van derden
- strafbare of aanstootgevende teksten
- reclame-uitingen - Staat er toch iets in de zienswijze dat niet mag, dan worden die woorden onleesbaar gemaakt, voordat de reactie van de zorgaanbieder wordt gepubliceerd. De onleesbaar gemaakte woorden tellen mee in het maximaal aantal woorden van 200.
Zodra het Woo-besluit is genomen, geldt een periode van twee weken waarin de samenvatting van het rapport nog niet openbaar wordt gemaakt.
Bezwaar tegen openbaarmaking
Een belanghebbende kan bezwaar aantekenen tegen een besluit tot openbaarmaking.
Als een belanghebbende openbaarmaking wil voorkomen:
- dan kan hij/zij binnen deze twee weken bij de rechtbank een verzoek indienen om een voorlopige voorziening.
en
- parallel hieraan ook binnen twee weken na bekendmaking van het Woo-besluit bezwaar maken tegen dit besluit.
Bezwaar tegen het Woo-besluit
Een belanghebbende kan er ook voor kiezen alleen bezwaar in te stellen tegen het Woo-besluit. Hiervoor geldt een wettelijke beslistermijn van zes weken, maar dan wordt de openbaarmaking niet opgeschort.
In beroep gaan
Nadat de bezwaarprocedure is doorlopen, kan een belanghebbende in beroep gaan. Als belanghebbende het niet eens is met de beslissing op het beroep, dan is hoger beroep mogelijk.