Duurzame bruggen
Stel: we hebben een brug nodig. Omdat we de oude moeten vervangen. Of er moet een nieuwe komen. Dan onderzoekt de gemeente hoe zo'n brug zo duurzaam mogelijk kan worden gemaakt. Met zo min mogelijk belasting voor het milieu.
Voor bruggen waar veel verkeer overheen rijdt, doen we dat met een uitgebreide duurzaamheidsanalyse.
Maar Rotterdam beheert ook zo'n 800 kleinere voet- en fietsersbruggen. Hiervoor kan het anders. Sneller en goedkoper. Met een handig middel: een duurzaamheidshandleiding.
Met deze handleiding kunnen we de milieubelasting van een brug berekenen. Welk materiaal we voor een brug gebruiken is daarbij het belangrijkste. Als we het ontwerp en de uitgangspunten hebben, laat deze handleiding zien wat de beste materiaalkeuze is. Dat is op basis van technieken die zich in de praktijk al hebben bewezen. Deze snelle aanpak laat ook zien welke gevolgen renovatie van een brug heeft op het milieu. Denk daarbij aan de uitstoot van CO2 en fijnstof. De duurzaamheidshandleiding is een initiatief van het Ingenieursbureau Rotterdam. Dat werkte daarvoor samen met Stadsbeheer en de TU-Delft. Agentschap NL zorgde grotendeels voor de financiering.
Composietbruggen: nieuw bouwmateriaal met veel voordelen
Voor het vervangen van kleine bruggen zijn composietbruggen ontworpen. We waren gewend aan bruggen van hout, staal of beton. Bruggen van kunststoffen die met vezels zijn versterkt, ook wel composiet genoemd, zijn nog vrij nieuw. Composiet heeft veel voordelen. Composietbruggen gaan lang mee, kunnen snel worden geplaatst, wegen weinig en hoeven bijna niet onderhouden te worden. Zo werken we aan minder milieubelasting.
Geen standaardnormen
Maar het materiaal is zo nieuw dat er zelfs nog geen standaardnormering voor is. Daardoor is het niet eenvoudig de kwaliteit van een composietbrug te beoordelen. Veel opdrachtgevers in de grond-, weg- en waterbouw zijn hier nog niet toe in staat.
In Rotterdam zijn we jaren geleden begonnen met leren over en ervaring opdoen met composiet. Het Ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam kan composietbruggen beoordelen, construeren en ontwerpen. Zo hebben we - voorlopig als de enige gemeente in Nederland - de kennis in huis om composietbruggen te controleren op kwaliteit en veiligheid.
Composiet als alternatief voor hout
Het plan om composiet te gaan gebruiken ontstond bij Stadsbeheer. Dit onderdeel van de gemeente beheert de bruggen in de stad. Rotterdam zal de komende jaren honderden fietsers- en voetgangersbruggen vervangen. Die zijn meestal van hout. Omdat de prijs van (FSC-)hout flink is gestegen is hout minder aantrekkelijk dan vroeger. Bovendien gaan bruggen van hout minder lang mee. Composiet kan dan een goede mogelijkheid zijn. Sinds 2008 hebben we al enkele tientallen composietbruggen geplaatst in de stad.
Beoordeling van composietbruggen
Het Ingenieursbureau Rotterdam zette in 2009 samen met de TU Delft en de Hogeschool Rotterdam een studie op. Hierin onderzochten ze de mogelijkheden van composiet. Samen met de ervaringen uit de praktijk zorgt deze kennis ervoor dat het Ingenieursbureau andere gemeenten en marktpartijen advies kan geven. Ook kan het ontwerpen van anderen beoordelen.
Normen opstellen
Er zijn dus nog geen speciale normen voor composietbruggen. Die beoordelen we op dit moment nog op dezelfde manier als bruggen van beton en staal. Daarom werkt het Ingenieursbureau ook mee aan de ontwikkeling van CUR-aanbevelingen en normen voor composietbruggen. Om in de toekomst de constructie van deze bruggen goed te kunnen ontwerpen en beoordelen.
Meer informatie
Meer weten over de vervanging van bruggen? Neem dan contact op met William Schutte. Link opent een externe pagina, telefoon 06 831 681 80. Bij de kennisontwikkeling rondom composietbruggen zijn onder meer ingenieur Mozafar Said (projectleider), ingenieur Willam Schutte (constructeur) en doctor ingenieur Cees Blom (adviseur) betrokken. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mozafar Said. Link opent een externe pagina, telefoon 010 489 77 34.