Oeververbindingen
De gemeente beheert en onderhoudt de oeververbindingen. Dat zijn 1.065 beweegbare en vaste bruggen, viaducten, de parksluizen en de Maastunnel. Jaarlijks vinden er inspecties plaats, waarbij we kijken welk onderhoud er nodig is.
Algemeen
Nieuws
De gemeente Rotterdam plaatst binnenkort aangepaste hoogteborden aan weerskanten van de Willemsbrug. Deze borden verwijzen naar de hoogte van de brug (11,4 meter boven NAP) over de vaarwegbreedte. In het midden is de brug hoger, aan de zijkanten lager. Dit hoogteverschil staat op de borden aangegeven.
Daarnaast geven de al bestaande matrixborden de daadwerkelijke doorvaarhoogte weer op basis van de actuele waterstanden.
Waarom aangepaste hoogteborden?
De Willemsbrug is nu ruim 40 jaar oud en uit onderzoek is gebleken dat de brug iets is gezakt. Dat is heel normaal voor een tuibrug en heeft geen invloed op de veiligheid of sterkte van de constructie. De brug is nog net zo veilig als voorheen. Door jaarlijks metingen te verrichten, wordt de hoogte in de gaten gehouden.
Wat is de oorzaak dat de brug iets is gezakt?
De Willemsbrug is een tuibrug en hangt aan gedraaide staalkabels aan de pylonen. Door verschillende technische oorzaken is de brug in de loop der jaren wat gaan doorhangen, zoals het rekken van de tuien. Als de achterste kabels iets oprekken, kantelt de pyloon een klein beetje. Maar ook kleine verschuivingen in de fundering kunnen zorgen voor verticale bewegingen van de brug.
Te hoog?
Zijn schepen te hoog, dan zal dat te zien zijn bij het controleren van de waterstand door de schipper, eventueel met behulp van het matrixbord. Schepen kunnen dan omvaren via de Oude Maas of varen via een brugopening van de Erasmusbrug en de Koninginnebrug.
De Erasmusbrug, het icoon van Rotterdam, kreeg in 2024 een onderhoudsbeurt.
De brug is schoongemaakt en geschilderd in de oorspronkelijke lichtblauwe kleur. Bijna al het werk is klaar. Er zijn nog wel een aantal werkzaamheden die in 2025 worden afgerond.
Lees verder op pagina over de Erasmusbrug.
Vanaf dinsdag 4 maart 2025 6.00 uur is de Maastunnel verboden voor voertuigen met een hoogte vanaf 3,9 meter. Dit was 4.0 meter. De gemeente stelt dit verbod in omdat de tunnel te vaak dicht moet door te hoge voertuigen.
Hoge voertuigen mogen de Maastunnel niet in omdat ze schade kunnen veroorzaken aan de monumentale tunnel en tunnelinstallaties. Bovendien veroorzaken te hoge voertuigen veel overlast. Want als zo’n voertuig de tunnel wil inrijden, wordt deze automatisch afgesloten. Het voertuig moet dan omkeren, wat gemiddeld 4 minuten duurt. Dat zorgt voor vertragingen voor het verkeer en openbaar vervoer, meer vuile lucht en geluidsoverlast.
Lees meer op Nieuws | Maastunnel: verbod op te hoge vrachtwagens
Vanaf de Nieuwe Maas begint bij de Parksluizen de Delfshavense Schie, de drukke binnenvaartroute naar Delft. Het Parksluizencomplex is aangelegd tussen 1931 en 1933. Sinds 2009 is het een rijksmonument. Het bestaat uit 15 onderdelen, waaronder de sluizen en de bruggen, maar ook een aantal gebouwen, zoals het Hoofdgebouw en het Rapporteergebouw. Deze twee gebouwen zijn het afgelopen jaar helemaal gerenoveerd en zijn nu weer het onderkomen van de brugwachters, die de sluizen en bruggen bedienen.
Duurzaam
Het Rapporteergebouw was vroeger het loket waar schippers hun documenten over de lading van hun schepen moesten afgeven. Het gebouw was verzakt, het stond bijna 18 centimeter uit het lood. Het is nu rechtgezet, door het gebouw op te vijzelen en er nieuwe heipalen onder aan te brengen. Ook is er een stuk bij aangebouwd. Natuurlijk is er ook aan duurzaamheid gedacht. Beide gebouwen zijn goed geïsoleerd en kregen nieuwe kozijnen met HR++ glas. Op de nieuwgebouwde Schotbalkenloods, een gebouw dat hier in het verleden ook heeft gestaan, liggen zonnepanelen en is een warmtepomp geïnstalleerd. Vroeger lagen in deze loods de zogenoemde schotbalken, die in noodgevallen gebruikt konden worden om de sluizen af te sluiten.
Er wordt nog een fietsenstalling gebouwd, die ook zonnepanelen op het dak krijgt. Zo kunnen gelijk elektrische fietsen of scooters opgeladen worden.
De verkeersregiekamer van de Maastunnel, die nu op het Kleinpolderplein zit, verhuist binnenkort naar de Schotbalkenloods. Straks zijn er dus 24 uur per dag mensen aanwezig op het sluisterrein.
Up-to-date
Ook de binnenkant van de gebouwen is aangepakt. De oude kleuren zijn teruggebracht en er zijn vier nieuwe bedientafels geplaatst. De installatie heeft een compleet nieuw camerasysteem en is weer helemaal up-to-date. De brugwachters zijn er ontzettend trots op dat ze nu weer in dit gebouw met de nieuwste technieken en haarscherpe beeldschermen hun werk kunnen doen.
Alle bruggen en sluizen bedienen
In de komende maanden wordt het mogelijk om vrijwel alle Rotterdamse bruggen en sluizen van hieruit te bedienen, bijvoorbeeld als er een calamiteit is bij de centrale bedienpost Kop van Zuid. Later dit jaar, zodra het systeem helemaal in bedrijf is, zal de centrale bediening tijdelijk vanuit de Parksluizen plaatsvinden. En dan is de bedienpost Kop van Zuid aan de beurt om gerenoveerd worden.
Maastunnel
Na de Eerste Wereldoorlog werden de plannen voor een tweede vaste oeververbinding tussen Noord en Zuid steeds concreter. In 1929 ontstond het eerste idee voor een tunnel tussen Park en Charlois, die het scheepvaartverkeer niet zou hinderen. Rijkswaterstaat had in 1935 voorkeur voor een 60 meter hoge hangbrug. Wegens technische en financiële problemen kreeg een tunnel in 1937 de voorkeur. De tunnel werd ontworpen door J.P. van Bruggen, directeur van Gemeentewerken en stadsarchitect A. van der Steur. Voor de bouw werd een combinatie van vier aannemingsmaatschappijen gevormd, de N.V. Maastunnel. In juni 1937 gaf burgemeester Droogleever Fortuyn het sein tot aanvang van de bouw.
Zinkmethode
De Maastunnel is gebouwd volgens de zinkmethode: negen geprefabriceerde betonnen segmenten van 61 meter lang, 25 meter breed en 9 meter hoog zijn tussen 1939 en eind 1940 in een uitgebaggerde sleuf afgezonken. Vervolgens werden de tussenschotten weggebroken en werd de tunnel afgebouwd. De tunnel is ongeveer een kilometer lang; het diepste gedeelte ligt 20 meter beneden N.A.P. De doorsnede van de tunnel bestaat uit twee buizen met rijbanen van zes meter breedte voor auto's en twee boven elkaar gelegen smallere buizen voor fietsers en voetgangers. De ventilatiekanalen liggen in het gedeelte onder water onder de verkeersbuizen en in het landgedeelte boven de buizen. De tunnelbuizen zijn vanwege de hygiëne bekleed met ongeveer 800.000 witte keramische tegels. De autobanen sluiten aan op de Pleinweg op Zuid en de tunneltraverse in Noord. Aan de noordkant is een groot verkeersplein op de kruising met de Westzeedijk aangelegd, het Droogleever Fortuynplein, genoemd naar de initiatiefnemer van de Maastunnel.
Ventilatiegebouwen
Toegangsgebouwtjes, garages en de imposante ventilatiegebouwen vormen de enige bovengrondse tekenen van de aanwezigheid van de Maastunnel.
De fiets- en voetgangerstunnel komt via lange roltrappen uit in aparte toegangsgebouwtjes. In de gebogen wanden boven de beide roltrappen zijn mozaïeken van Jaap Gidding aangebracht. Aan de noordkant zijn schepen, auto's en fietsen afgebeeld, aan de zuidkant zeemeerminnen, vissen en golven.
In de garages zijn allerlei materialen voor het onderhoud van de Maastunnel opgeslagen. De ventilatiegebouwen hebben een totale hoogte van ongeveer zestig meter: 34 meter bovengronds en 26 meter ondergronds. Ze bestaan uit een hoge betonnen schacht en een lager gedeelte met koperen koepeldak aan de rivierzijde: de aanzuigruimte voor verse lucht.
De architectuur van de gebouwen is verwant: koperen daken en gevels deels van witgepleisterd beton en deels van oranje-bruine grèstegels.
Ingebruikname
Op 20 januari 1941 liep ingenieur Van Bruggen als eerste door de Maastunnel. Op 14 februari 1942 werd de tunnel officieel in gebruik genomen. Als eersten gingen drie jongens uit Charlois de roltrappen af. Verwoesting van de tunnel door de Duitse bezetter werd ternauwernood voorkomen.
Het klinkt misschien gek: nachtafsluitingen in een net gerenoveerde autotunnel. Is er nu al iets stuk? Dat is gelukkig niet zo. Er is niks mis met onze tunnel.
De nachtafsluitingen zijn vooral nodig voor het normale onderhoud aan de tunnel, met haar vele technische systemen. De tunnel moet in ieder geval iedere maand twee nachten dicht voor dit onderhoud. Dat was ook al zo voor de renovatie. We gebruiken die nachten bijvoorbeeld om de vloeren en wanden schoon te maken, of om de vluchtdeuren te onderhouden. Vooral systemen die nodig zijn bij calamiteiten (noodgevallen) moeten we regelmatig blijven testen.
Met de renovatie en restauratie van de tunnel is deze zoveel mogelijk in de oude stijl teruggebracht. Dat geldt ook voor het gele wegdek. Toen de Maastunnel in 1942 klaar was, lagen er gele klinkers in de tunnel. Nu is de gele kleur terug, maar wel in asfalt. Een lichtere kleur is wel wat eerder vuil, maar met de normale schoonmaakbeurten wordt ook het wegdek schoon gemaakt en blijft de kleur zoals deze moet zijn.
De Maastunnel ging 3 juli 2017 voor 2 jaar dicht voor autoverkeer richting Zuid. Soms moest de tunnel ook richting Noord dicht. Want na 75 jaar was de Maastunnel toe aan een grondige opknapbeurt. Fietsers en voetgangers konden tijdens de werkzaamheden aan de autotunnel gewoon naar de overkant. Sinds de zomer van 2019 kan onze autotunnel er weer jaren tegenaan.
Waarom was renovatie van de Maastunnel nodig
In 2011 constateerden we dat het beton in de Maastunnel door de jaren heen is aangetast. Daarbij komt dat de Maastunnel vanaf 2019 moest voldoen aan de nieuwste eisen voor veiligheid in tunnels. Met deze grondige opknapbeurt kan de tunnel er weer jaren tegenaan én voldoet aan de nieuwste eisen. De Maastunnel is bovendien een rijksmonument. Daarom moesten we de tunnel niet alleen renoveren, maar ook restaureren.
Dat betekent dat we de tunnel zo veel mogelijk in oorspronkelijke staat moesten herstellen. Dat geldt ook voor het gele wegdek. Toen de Maastunnel in 1942 klaar was, lagen er gele klinkers in de tunnel. Meer dan 20 jaar bleven deze klinkers liggen. Tot het wegdek in 1965 zo beschadigd was, dat de bestrating werd vervangen door grijs asfalt. Met de renovatie en restauratie van de tunnel is het gele wegdek teruggekeerd, maar nu wel in asfalt.
Sluiting Maastunnel
Er is gekozen om de Maastunnel tijdens de werkzaamheden buis-voor-buis af te sluiten. Dat betekende dat er steeds in 1 buis gewerkt werd zodat de andere buis open kon blijven voor verkeer. De Maastunnel is tijdens de renovatie dicht geweest voor verkeer richting Zuid. Omdat het ErasmusMC bereikbaar moest blijven voor spoedgevallen, bleef de Maastunnel tijdens de renovatie wel open voor verkeer richting Noord. Verkeer richting Zuid werd omgeleid via de Erasmusbrug, Willemsbrug en via de ring.
De renovatie van de fiets- en voetgangerstunnel ging van start op 15 november 2019. De fietstunnel was 7 maanden dicht, de voetgangerstunnel 11 maanden. De voetgangerstunnel is ingrijpend gerenoveerd en gerestaureerd. Zo is de vloer volledig vernieuwd, zijn de oude muurtegels vervangen en hangen er nieuwe ledlampen en veiligheidscamera’s. Fietsers en voetgangers konden tijdens de renovatie via een veerdienst oversteken.
Schone lucht voor iedereen, daar gaan we voor. In Rotterdam wordt daarom hard gewerkt aan een goede luchtkwaliteit. In het gebied rondom de Maastunnel bevindt zich het laatste luchtknelpunt van de stad. Tot voor kort werden de Europese normen voor luchtkwaliteit hier nog overschreden. Met de verkeersaanpak Maastunnelcorridor werken we aan een oplossing voor de toekomst.
Lees meer op de pagina over de aanpak van de Maastunnelroute.
Bekijk de pagina Kunst in onze tunnel.
Algemeen
- U mag de orde, rust en veiligheid niet verstoren in de tunnel.
- Onze gastheren en gastvrouwen zijn dag en nacht in de tunnel aanwezig. Bent u getuige van vernieling, agressie of geweld, bel 112. Meld u daarna bij de gastheer of gastvrouw.
- Filmen en foto’s maken voor eigen particulier gebruik is toegestaan. Zonder hun toestemming mag personeel van de gemeente Rotterdam niet worden gefotografeerd of gefilmd.
- Voor professioneel filmen is toestemming nodig van de gemeente Rotterdam. U kunt hiervoor een aanvraag doen bij het Rotterdam Film & Media Office.
- Elke vorm van roken is in de Maastunnel niet toegestaan. Dus ook geen e-sigaret of vaper.
- Het is verboden om alcohol of drugs te gebruiken in de Maastunnel.
- De Maastunnel is een Rijksmonument. Help ons de tunnel schoon en veilig te houden.
Regels fietstunnel
- In de fietstunnel mogen alleen fietsers en elektrisch ondersteunende snor- en bromfietsen.
- Snor- en bromfietsen met een verbrandingsmotor mogen de tunnel niet in.
- In de fietstunnel geldt een maximale snelheid van 30 km per uur.
- Het is in de fietstunnel verboden om naast de fiets of (snor)bromfiets te lopen.
Regels voetgangerstunnel
- Voetgangers en personen op skates, skeelers, rolschaatsen, step of skatebord gebruiken de voetgangerstunnel.
- Ook personen die lopen naast een fiets of (snor-)bromfiets mogen in de voetgangerstunnel.
- Gebruikers in een scootmobiel moeten de fietstunnel gebruiken.
Regels roltrappen
- U mag niet zitten op de roltrappen.
- Er mogen geen huisdieren op de roltrappen.
- De noodstop mag uitsluitend in noodsituaties worden gebruikt.
- Maak gebruik van een roltrap met een groen licht.
- U mag niet op de roltrappen sporten of (sport gerelateerde) activiteiten doen.
- Bezoekers met kinderwagen, fietsen met kinderzitjes, kar of hulpmiddelen moeten de lift gebruiken.
Cameratoezicht
In de Maastunnel is cameratoezicht aanwezig en worden video-opnames gemaakt op grond van artikel 151c van de gemeentewet.
Dit is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouders hebben geen toegang tot de opnameapparatuur. Op het cameratoezicht is aanvullend op de APV het privacy beleid van de gemeente Rotterdam van toepassing.
Privacyverklaring Camera inzet bij het besturen, bewaken en bedienen van de Maastunnel
In deze privacyverklaring is te lezen hoe de persoonsgegevens uit de camerabeelden in de Maastunnel verwerkt worden. De camerabeelden zijn nodig voor het besturen, bewaken en bedienen van de tunnelsystemen. Het gaat hier om de autotunnel en de naastgelegen fiets- en voetgangersbuizen.
Wanneer is deze privacyverklaring van toepassing?
Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van burgers die gebruik maken van de Maastunnel.
Wie is verantwoordelijk voor uw persoonsgegevens?
De gemeente Rotterdam is verantwoordelijk voor de verwerking van alle persoonsgegevens die binnen de reikwijdte van deze privacyverklaring vallen.
Voor welke doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens?
De camera’s in de Maastunnel ondersteunen het ‘Besturen, Bewaken en Bedienen’ van de tunnel zodat de veiligheid in de tunnel kan worden gegarandeerd. Bij incidenten kunnen de beelden eventueel worden gebruikt om hulpdiensten te ondersteunen.
Op basis waarvan mogen wij uw gegevens verwerken?
De grondslag voor deze verwerking ligt in artikel 6, eerste lid onder c van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) jo. artikel 6a Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (WARVW) jo. artikel 13 van de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (RARVW).
Wij hebben een wettelijke taak om de veiligheid in de tunnels te garanderen en dat gebeurt ondermeer door de inzet van camera’s.
Toegang tot uw persoonsgegevens door derde partijen
Uw persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt.De beheerder geeft alleen inzage in de gegevens of verstrekt deze aan instanties die zich beroepen op een toezichthoudende of opsporingsbevoegdheid. Verstrekking moet plaatsvinden door een vordering van politie en/of officier van Justitie.
Profilering en geautomatiseerde besluitvorming
Er vindt geen profilering of geautomatiseerde besluitvorming plaats.
Hoe wordt veilige omgang met uw persoonsgegevens gewaarborgd?
- De beheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de persoonsgegevens en treft daartoe passende technische en organisatorische maatregelen, nodig om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
- De persoonsgegevens worden op een nader door de beheerder aan te wijzen plaats opgeslagen en beheerd door één of meer door hem met die taak belaste ambtenaren.
- Slechts de door de beheerder aangewezen ambtenaren hebben rechtstreeks toegang tot de persoonsgegevens.
Hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
- Persoonsgegevens worden niet langer dan achtentwintig dagen na vastlegging bewaard.
- Indien er sprake is van bijzondere omstandigheden of incidenten kunnen de persoonsgegevens langer dan de termijn van veertien dagen worden bewaard. Deze bewaring mag echter niet langer duren dan noodzakelijk is.
- Voor trainingsdoelen worden uitsluitend beelden gebruikt, waarin persoonsgegevens onherkenbaar zijn gemaakt.
Hoe kunt u uw privacyrechten uitoefenen?
U heeft het recht op inzage van een overzicht van uw persoonsgegevens en, onder bepaalde voorwaarden, rectificatie en/of verwijdering van uw persoonsgegevens. Daar komt bij dat u in bepaalde gevallen ook het recht heeft op beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens, het recht op bezwaar tegen de verwerking en het recht op dataportabiliteit. Het kan voorkomen dat uw rechten beperkt worden, bijvoorbeeld in het belang van een onderzoek of opsporing.
Om uw recht op inzage, rectificatie, verwijdering, beperking, bezwaar of dataportabiliteit in te roepen, neemt u dan contact met ons op via het daarvoor bedoelde loket op Rotterdam.nl. Wij kunnen aanvullende informatie vragen ter verificatie van uw identiteit bij het inroepen van deze rechten.
Hoe kunt u een vraag of klacht indienen?
Als u vragen of klachten heeft over het verwerken van persoonsgegevens door ons, die niet zijn beantwoord in deze privacyverklaring, kunt u meer lezen op Rotterdam.nl/privacy.
U kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als u ontevreden bent over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld als u van mening bent dat wij uw persoonsgegevens niet met zorg gebruiken, of omdat uw verzoek tot inzage of rectificatie niet tijdig is beantwoord.
Interne toezichthouder – Functionaris Gegevens bescherming
De gemeente Rotterdam heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG) benoemd. De FG controleert of de gemeente zich aan de AVG houdt. Heeft u vragen over de manier, waarop de gemeente met uw persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact op met de FG via fg@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Erasmusbrug
- Totale lengte: 802 meter
- Lengte tuibrug: 410 meter
- Basculebrug inclusief kelder: 89 meter
- Doorvaarbreedte basculebrug: 50 meter
- Deze basculebrug is de grootste en zwaarste van West-Europa
- De Erasmusbrug is een tuibrug, dat betekent dat de brug bestaat uit een grote stalen paal in het midden met sterke metalen draden (tuien) eraan
- De langste tui is 280 meter
- Aan weerszijden 20 tuien, dus totaal 40 tuien
- Bij elkaar zijn deze zo’n 6,2 kilometer lang
- Overspanning: is 278 meter
- De Erasmusbrug is 34 meter hoog
- Breedte brug: 33,8 meter
- Maximale hoogte rijdek 17 meter
- Hoogste punt 139 meter
- Gewicht van de pyloon: 1.800 ton
- Gewicht totale brug: 6.800 ton
- Bouwkosten: 165 miljoen euro (362 miljoen gulden)
- Dagelijks gaan er ongeveer 32.000 voertuigen over de Erasmusbrug. Ter vergelijking: Door de Maastunnel gaan dagelijks 61.000 voertuigen en over de Willemsbrug gaan dagelijks ongeveer 19.000 voertuigen
De Erasmusbrug is hét icoon van Rotterdam. Op 4 september 2021 bestond de brug 25 jaar. Sinds de opening in 1996 is de Zwaan niet meer weg te denken uit Rotterdam. De brug is nu misschien wel het meest gefotografeerde object van Rotterdam, maar ook de bouw is op foto’s en film vastgelegd.
Willemsbrug
In 1927 werd de brug enkele meters opgevijzeld en van zijn ornamenten ontdaan. Ook werden het fiets- en voetpad naar de buitenzijde van de brug verplaatst, omdat het sterk toegenomen wegverkeer voor steeds gevaarlijkere situaties zorgde. De Willemsbrug was tot de opening van de Maastunnel tijdens de Tweede Wereldoorlog de meest westelijke vaste oeververbinding over de Maas, zodat ook het steeds belangrijker wordende internationale verkeer gebruik maakte van deze verbinding dwars door het oude centrum van Rotterdam.
De Willemsbrug speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mariniers uit de nabijgelegen Marinierskazerne aan het Oostplein verdedigden vanaf de Duitse inval op 10 mei 1940 deze brug en de ernaast gelegen spoorbrug en kade 'Boompjes'. De tegenstand van de Nederlandse mariniers was veel sterker dan de Duitsers hadden verwacht. De mariniers wisten de opmars van de Duitse troepen tegen te houden tot de Duitsers besloten het centrum van Rotterdam te bombarderen op 14 mei 1940.
- Totale lengte: 366 meter
- Afstand tussen pylonen: 270 meter
- Hoogste punt: 65 meter boven NAP
- Breedte brugdek: 34 meter
- Doorvaarhoogte: 11,4 meter boven NAP over een breedte van 150 meter
- Kleur: Robijnrood RAL 3003
Cijfers groot onderhoud in 2017
- 14 maanden duurde het groot onderhoud
- 3.000 kg aangebrachte hoeveelheid aluminium/zinklegering
- 5.000 liter verwerkte hoeveelheid grondverf
- 2.500 liter van de robijnrode laklaag RAL 3003
- 5.500 m2 is voorzien van deze rode kleur
- 350.000 kilo het gewicht van de steigerconstructie rondom 1 pyloon
- 90.000 kilo draagvermogen ondersteuning (4 stuks)
- 10.000 stuks het aantal steigerdelen dat nodig was
- 67 meter boven NAP bevond zich het dak van de steiger
- 12.000 m2 krimpfolie rondom de steigers
- 3.000 m2 PVC-zeildoek voor de daken en tussenvloeren van de steiger
- 21.000 kg staal voor vervanging leuningen en bordessen
- 2.000 bouten om het nieuwe staal te bevestigen.
Begin 2017 startte de gemeente met groot onderhoud aan de Willemsbrug. Na 36 jaar was dat nodig. Sinds 1981 was er weinig onderhoud gepleegd aan de brug. In 1990 is de brug voor het laatst geschilderd.
In 2017 is de verweerde rode verflaag van de pylonen en de zijkanten van de brug verwijderd waarna de pylonen en brug voorzien zijn van een hoogwaardig duurzaam verfsysteem in de oorspronkelijke kleur RAL3003 robijnrood. Aan de binnenzijde van de pylonen en de onderzijde van de brug zijn slechte plekken bijgewerkt. Verder werden de bordessen, ladders en leuningen op beide pyloonkoppen vervangen.
De Willemsbrug is daarnaast voorzien van nieuwe sierverlichting. Daarmee komt de brug niet alleen overdags maar ook 's-avonds nog beter tot haar recht.
Om de brug veiliger te maken, is de wegindeling veranderd. Zo is er nu in beide richtingen nog maar één rijstrook voor autoverkeer en er is één rijstrook voor de lijnbus. Er is nu meer ruimte voor fietsers en voetgangers op een fietspad en voetpad aan beide kanten van de brug. En inmiddels kregen de fietspaden ook nieuw asfalt.
Koninginnebrug
In 2016 kreeg de toen al meer dan 85-jarige Koninginnebrug een groot onderhoudsbeurt. De ‘rolopleggingen’ zijn vervangen omdat ze zwaar waren aangetast. Rolopleggingen zijn ronde metalen balken waar de aanbruggen op steunen. Om de rolopleggingen te kunnen vervangen moesten de aanbruggen een klein stukje opgetild te worden. Om de overlast zo veel mogelijk te beperken en om het werk veilig uit te voeren, gebeurde dit in twee fases. Eerst de oostelijke kant en daarna de westelijke kant. Hierdoor kunnen voetgangers, fietsers en hulpdiensten gebruik blijven maken van de brug.
Na een maand waren de werkzaamheden klaar en de brug kan er weer jaren tegenaan.
De Hef
- Totale lengte: 79 meter
- Hefgedeelte: 53 meter
- Breedte: 11 meter
- De pijlers staan op zand en de landhoofden op houten palen
- De brug functioneert tot windkracht 9
- Heftijd: ongeveer 50 sec
- Met behulp van 60 staalkabels in lengte variërend van 50 tot 200 meter met een totale lengte van ongeveer 4 km.
- De bouwkosten waren destijds 713.800 gulden (323.908 euro).
De sfeerverlichting van de Koningshavenbrug 'De Hef' bootst iedere avond een 'rijdende trein' na. Elk kwartier tussen 19.00 en 23.00 uur. Heeft u deze trein al gezien?
In 2016 kreeg de Hef een groot onderhoudsbeurt. De werkzaamheden duurden ongeveer een jaar.
De aannemer was in november al begonnen met werkzaamheden aan het val, het bewegende deel, dat op een terrein aan de Gustoweg ligt. Daarna gingen zij ook aan de slag met De Hef zelf, als eerste met de zuidelijke aanbrug. Door middel van gritstralen werden de oudere verflagen verwijderd. Vervolgens kreeg de brug een nieuwe verflaag in de oorspronkelijke mosgroene kleur NS 116, zoals door de Rotterdamse gemeenteraad in 1995 is vastgesteld. Alle stalen kabels van het val worden vervangen. In het najaar van 2016 werd het opgeknapte middenstuk van de brug, het val, weer teruggeplaatst. De brug is zo weer helemaal in ere hersteld en zal met nieuwe verlichting ’s avonds nog mooier zichtbaar zijn. De sierverlichting bootst zelfs, 's avonds tussen 19.00 en 23.00 uur, ieder kwartier een 'rijdende trein' na. Maar let wel op, de trein is zo voorbij.