Groot onderhoud Erasmusbrug in 2024
We zorgen goed voor onze bruggen zodat deze lang meegaan. De Erasmusbrug, het icoon van Rotterdam, krijgt in 2024 een onderhoudsbeurt.
De werkzaamheden gebeuren verspreid over het jaar. Eind van het jaar is al het werk klaar.
Er wordt niet het hele jaar door even hard aan de brug gewerkt. Zo schilderen we de brug vooral in de zomer. Dan is het mooi weer.
Na de marathon zijn we gestart met de voorbereidingen voor het schilderen van de pyloon. Dat is het meest zichtbare deel van het werk. De kleur blijft hetzelfde, namelijk heel lichtblauw.
Nieuws
De Erasmusbrug krijgt 28 jaar na de opening groot onderhoud. Een van de mooiste iconen van Rotterdam wordt schoongemaakt en krijgt een nieuwe verflaag.
In de maanden vóór het onderhoud onderzocht de gemeente hoe er op een positieve manier begrip voor de werkzaamheden en de mogelijke overlast gevraagd zou kunnen worden.
Met stickers op de pylonen vertelde de brug zelf al de boodschap over het groot onderhoud, en nodigde voorbijgangers uit om hun mening te geven. Meer dan 500 gebruikers van de brug deelden zowel digitaal als mondeling hun ideeën over hoe de brug er tijdens en na de opknapbeurt uit zou moeten zien.
Op basis daarvan zijn twee mooie en grootse gebaren voor fietsers en wandelaars op de iconische Erasmusbrug.
Het tijdelijke steigerwoud van de Erasmusbrug
Veel mensen zeiden graag meer groen te willen zien tijdens hun oversteek.
Echte planten zullen het niet redden op de brug, maar de tijdelijke steigerconstructie is een unieke gelegenheid om op een andere manier een ‘groene’ beleving mee te geven. Met gekleurde spanbanden in de steigers boven het fietspad en het trottoir veranderen we de wirwar van steigerbuizen in een steigerwoud.
Wanneer u nu door de steigerconstructie heen fietst of loopt, ziet u felgekleurde takken, en als u goed luistert, hoort u zelfs bosvogels fluiten! Speciaal voor deze gelegenheid liet een Rotterdamse geluidsartiest zich inspireren door verschillende fluitconcerten van bosvogels in de ochtend, middag, avond en nacht (spooky!). Zijn muzikale klanken zijn in het steigerwoud subtiel verweven met het vogelengezang. Zo geven we fietsers en voetgangers een bijzondere ervaring mee en kunnen voorbijgangers zelfs nu, terwijl het icoon in de steigers staat, toch een memorabele foto of video maken.
Op de kopse kanten van de steiger is het speciaal voor het steigerwoud geschreven gedicht te lezen:
Welkom in mijn steigerwoud
Verwonderhoud
ik voel me graag verbonden
met eenieder die mij oversteekt
ook tijdens mijn groot onderhoud
(wat nauwer) heen en terug
de vraag was hoe, ik vroeg het je
dus kwam je met een selfieplek
en bovenal met groen over de brug
ik boomde over vorm
ik sparde over haalbaarheid
ideetjes kregen water van de nodige passant
ik wortel in een stad
die vaart op jullie inspiratie
waarvoor elke oversteek
opnieuw een zaadje wordt geplant
De podcasts ‘Over de Brug’
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat mensen tijdens hun oversteek graag meer te weten wilden komen over de geschiedenis van de brug, de werkzaamheden en over haar (natuurlijke) omgeving.
Aan de voet van de brug kunt u daarom binnenkort QR codes scannen naar een aantal korte podcasts over verschillende thema’s. Elke aflevering duurt ongeveer 10 minuten, net zolang als de gemiddelde oversteektijd te voet.
De podcasts zijn er in het Nederlands en Engels en ze zijn makkelijk toegankelijk via QR-codes op borden op de brug.
U kunt kiezen uit de thema’s:
- Historie van de Erasmusbrug - met Riek Bakker
- Werkzaamheden - met Marcel Walravens, Rieke van Wijngaarden en Borne van Elteren
- Spot de Vliegende Vijf van de Erasmusbrug - met Arjan Dwarshuis
In opdracht van de gemeente Rotterdam:
Concept en programma ontwikkeling - COBALT
Gedicht - Marco Martens
Soundscape - SUBFICTION
Vormgeving – 0to9
Omgevingscommunicatie - De Omgevingsverbinder
Podcast - On Track Agency
Presentatie - Jermaine Berkhoudt
Audio - Beau Zwart
Werkzaamheden
De werkzaamheden aan de onder- en zijkant van de brug duren nog tot november. We maken de brug schoon en schilderen vanaf een hangsteiger. Dit gebeurt vanaf de bouwplaatsen zowel aan de noordkant als de zuidkant van de brug.
De zij- en onderkant van het deel van de brug boven het water, schilderen we vanaf een onderhoudswagen onder de brug.
Vanaf het veiligheidsdek zijn de klimsystemen langs de poten van de pyloon klaar. De hele pyloon, inclusief het 'hoedje', is schoongemaakt en er wordt nu volop geschilderd. Drie lagen verf brengen ze aan. Steeds een iets andere kleur, zodat de schilders goed kunnen zien waar ze gebleven zijn. De derde en laatste laag is de oorspronkelijke lichtblauwe kleur. Eind juli is het schilderen klaar.
Planning nachtwerkzaamheden
Woensdag 24 juli tot en met dinsdag 20 augustus
Tijdstip: Elke avond en nacht van 8 uur in de avond tot 6 uur in de ochtend.
Werkzaamheden: Afbouwen van het veiligheidsdek.
Verkeersmaatregelen:
- De brug is afgesloten voor auto’s en fietsers.
- De brug blijft open voor voetgangers
- Overdag is de brug open voor auto’s, fietsers en voetgangers.
- Het openbaar vervoer rijdt volgens dienstregeling.
Mogelijke hinder:
- Geluidsoverlast.
- Weg omleiding voor auto’s en fietsers.
- Extra reistijd.
Woensdag 16 oktober tot en met vrijdag 18 oktober
Tijdstip: Elke avond en nacht van 10 uur in de avond tot 6 uur in de ochtend.
Werkzaamheden: Schoonmaken van het wegdek.
Verkeersmaatregelen:
- De brug is afgesloten voor autoverkeer.
- De brug is open voor fietsers en voetgangers.
- Overdag is de brug open voor auto’s, fietsers en voetgangers.
- Het openbaar vervoer rijdt volgens dienstregeling.
Mogelijke hinder:
- Weg omleiding voor auto’s.
- Extra reistijd.
Let op: Bij onverwachte situaties of bij slecht weer kan de planning veranderen.
Bereikbaarheid
De brug blijft tijdens de werkzaamheden grotendeels bereikbaar en te gebruiken voor alle gebruikers. Veiligheid staat hierbij voorop.
Daarom worden er verschillende maatregelen genomen, zoals versmallingen. Tijdens de werkzaamheden op de brug is er een versmalling op de rijbaan van het autoverkeer. Soms zal er een nachtafsluiting zijn als het echt niet anders kan.
Actuele informatie zetten we op deze pagina en in de ErasmusbrugApp die u kunt downloaden voor iOS. Link opent een externe pagina of Android. Link opent een externe pagina.
Vragen en antwoorden
- Alle oppervlakken worden schoongemaakt.
- Plekken met roest worden gerepareerd.
- De hele brug krijgt een nieuwe verflaag.
- De slijtlaag van het fietspad wordt gerepareerd.
- Slechte plekken op de voetpaden en rijbanen worden gerepareerd.
Na 28 jaar heeft de brug onderhoud nodig. We zorgen goed voor onze bruggen. Zo gaan ze lang mee.
Het werk start in de 2e helft van april. Het duurt tot en met eind 2024.
De lopers van de marathon gaan gewoon over de brug. Daar hebben we rekening mee gehouden. Daarna start het werk.
Vanaf begin 2024 werken we waarschijnlijk wel al aan de onderkant van de brug. Ook bereiden we het werk aan de rest van de brug dan alvast voor.
De klep wordt ook schoongemaakt en geschilderd. Er gebeurt tijdens deze werkzaamheden niks aan de installaties.
Om de brug te schilderen, moeten we hoog in de lucht werken.
En natuurlijk willen we al het verkeer zoveel mogelijk door laten gaan.
Dat geldt voor het verkeer over de weg, maar ook voor de scheepvaart.
Daarom plaatsen we tijdelijk beschermend materiaal op de brug, onder de pyloon.
Denk hierbij aan een steiger, waar je onderdoor kan rijden, fietsen en wandelen. Die steiger beschermt mensen die over de brug rijden en lopen.
Om de steiger te kunnen neerzetten, maken we de rijbaan en het voetpad smaller. Hiervoor sluiten we de brug een aantal avonden en nachten af.
Bij het schilderen van de brug hebben we goed weer nodig.
We moeten het werk goed, zorgvuldig en veilig doen. Dat kost tijd.
De scheepvaart kan de brug in principe gewoon gebruiken.
Er zijn alleen stremmingen als we werken aan het beweegbare deel van de brug. We plannen dat werk zo goed mogelijk.
We verwachten dat er weinig overlast is. Maar als er gewerkt wordt, is er geluid.
We werken vooral overdag. Steigers en andere voorzieningen plaatsen we voor een deel in de avond en nacht.
Ongeveer drie weken per fietspad. Fietsers rijden dan op een tijdelijk fietspad.
Als we aan het fietspad werken, rijden de fietsers op de rijbaan. Autoverkeer van zuid naar noord wordt dan omgeleid via de Willemsbrug.
Om de brug te schilderen, moeten we hoog in de lucht werken. Daarom zetten we een soort steiger op het wegdek achter de pyloon. Deze beschermt de mensen die over de brug rijden en lopen. De steiger staat deels op de rijbaan. Die wordt daardoor smaller.
Als we de fietspaden repareren moeten de fietsers op de rijbaan rijden en wordt het autoverkeer omgeleid over de Willemsbrug.
Politie, brandweer en ambulances kunnen er altijd langs.
Ja. De tram rijdt volgens de normale dienstregeling.
Ja. Dat vinden we nodig voor de veiligheid tijdens het werk. De maximumsnelheid op de brug wordt tijdelijk 30 kilometer per uur.
Het voetpad wordt tijdelijk smaller omdat op delen ervan materiaal komt te staan. Dat is nodig voor het werk.
In principe niet. Daarvoor plaatsen we een veiligheidssteiger die de mensen beschermen als ze over de brug lopen of rijden.
De marathon van 2024 gaat gewoon door. De Tour de France Femmes kan de brug over en de Wereldhavendagen gaan door.
Ja, deze gaat door.
Vragen en meldingen
Heeft u andere vragen of wilt u iets melden over de werkzaamheden? Stuur uw vraag of melding dan naar: Erasmusbrug010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina of via de ErasmusbrugApp.
Meer informatie over bruggen en de Maastunnel in Rotterdam op de pagina Oeververbindingen