Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 2 min

Adresonderzoek aanvragen

Staat iemand op een adres ingeschreven die er niet woont? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente. Het maakt niet uit of u bewoner, verhuurder of deurwaarder bent.

Per post aanvragen

Kunt u de aanvraag niet online doen? Vraag dan het adresonderzoek per post aan.

  1. Print het formulier 'Verzoek onderzoek adresgegevens' en vul het in.
  1. Maak een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument.
  2. Stuur het formulier en de kopie naar het adres dat op het formulier staat.

Hoelang duurt het

Een adresonderzoek duurt 15 weken en soms wat langer.
Doe alstublieft niet nog een aanvraag voor dezelfde persoon.

Hoe het adresonderzoek werkt

De gemeente onderzoekt een adres als er twijfel is over het adres van personen. Bijvoorbeeld als u post krijgt van oude bewoners.
Of iemand heeft een briefadres op uw adres, maar u kunt die persoon niet meer bereiken.

Brief aan de persoon

De gemeente stuurt eerst een brief aan de persoon die er niet woont.
In de brief staat dat de gemeente die persoon uitschrijft op het adres.
Die persoon krijgt de kans om alsnog de verhuizing door te geven.
Of om aan te geven dat het woonadres wel klopt .
De gemeente kan dit controleren door op bezoek te gaan.

Beslissing

  • Krijgt de gemeente geen antwoord? Dan wordt de persoon uitgeschreven. De datum van uitschrijving is de datum waarop de brief is gestuurd.
  • Organisaties als de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst krijgen automatisch bericht.

Contact

Hebt u vragen? Bel 14 010.

Veelgestelde vragen