Identiteitskaart voor volwassenen aanvragen
U hebt een geldig paspoort of geldige identiteitskaart nodig om aan te tonen wie u bent. Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste Europese landen reizen. Als u al een geldig paspoort hebt, is een identiteitskaart niet verplicht. Bent u 18 jaar of ouder? Vraag hier een identiteitskaart voor volwassenen aan.
Via de knop ‘Identiteitskaart aanvragen’ leest u alle informatie over het aanvragen van een identiteitskaart voor volwassenen. Hier kunt u ook de afspraak maken om de identiteitskaart aan te vragen.
Identiteitskaart aanvragenIdentiteitskaart met spoed
Hebt u de volgende werkdag een nieuwe identiteitskaart nodig?
Ga naar Spoedaanvraag reisdocumenten doen. Link opent een externe pagina.
Identiteitskaart voor kinderen
Wilt u een identiteitskaart voor uw kind aanvragen?
Ga naar Identiteitskaart voor kinderen aanvragen. Link opent een externe pagina.
Voor wie is het
- U staat ingeschreven bij de gemeente Rotterdam.
- U hebt de Nederlandse nationaliteit.
- U bent 18 jaar of ouder.
- U wilt kunnen reizen binnen Europa. Link opent een externe pagina: de EU-landen, de EER , Monaco, San Marino, Turkije en Zwitserland.
Kosten
2024 | |
---|---|
Identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 75,80 |
Bezorgkosten | € 6,20 |
Identiteitskaart kopen met AOW-tegoed
Hebt u een Rotterdampas met AOW-tegoed. Link opent een externe pagina?
U kunt met het AOW-tegoed uw paspoort of een deel van uw paspoort betalen. Zorg dat u uw Rotterdampas bij u hebt tijdens uw afspraak met de gemeente.
Hoelang duurt het
U kunt de identiteitskaart 5 werkdagen na de aanvraag ophalen.
Of u laat de identiteitskaart bij u thuis bezorgen.
U hebt 3 maanden de tijd om de identiteitskaart op te halen of te laten bezorgen. Daarna wordt de identiteitskaart vernietigd.
Bezorgen en afhalen
Bezorgen
U kunt de identiteitskaart laten bezorgen. Dit kost € 6,20.
U kiest zelf wanneer de identiteitskaart bezorgd wordt.
U moet aanwezig zijn tijdens de bezorging.
Afhalen
Als u nog geen ophaalafspraak hebt gemaakt aan de balie, doet u dit via de link Ophaalafspraak maken.. Link opent een externe pagina
Verhuist u tussen de aanvraagdatum en afhaaldatum naar een andere gemeente?
Dan haalt u uw identiteitskaart op bij uw nieuwe gemeente.
Neem vooraf contact op met de nieuwe gemeente.
Aanvraag bij u thuis
Kunt u niet naar een publiekslocatie komen door medische redenen?
De Vliegende Brigade kan bij u langskomen om de aanvraag met u door te nemen. Tijdens de aanvraag leest u hoe u een afspraak kunt maken met de Vliegende Brigade.
Contact
Hebt u vragen, bel dan 14 010.
Veelgestelde vragen
Ga voor informatie naar de pagina Paspoort of identiteitskaart kwijt.
Ja, voor medische zorg moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij de tandarts.
De legitimatieplicht geldt voor iedereen, vanaf de geboorte.
U moet een paspoort of identiteitskaart van een overledene inleveren. Dit doet u bij een publiekslocatie van de gemeente.
U levert de identiteitskaart in als u het niet meer nodig hebt om zaken te regelen waarvoor identificatieplicht geldt. Bijvoorbeeld het opheffen van rekeningen. U krijgt geen oproep om het paspoort of de identiteitskaart in te komen leveren.
U woont langer dan 4 maanden in Nederland
U schrijft zich eerst in (eerste vestiging of hervestiging) bij de gemeente waar u woont. U wordt ingeschreven in de Nederlandse bevolkingsadministratie (BRP). U wordt ingeschreven op het woonadres waar u tijdens een half jaar de meeste keren slaapt. Zodra u (weer) bent ingeschreven in de BRP, kunt u een reisdocument aanvragen.
U bent langer dan 4 maanden in Nederland en u bent dakloos of thuisloos
U schrijft zich eerst in met een briefadres. Dat doet u bij de gemeente waar de persoon die voor uw post zorgt staat ingeschreven. Bent u 23 jaar of ouder, kijk op de pagina Dak- of thuisloos en meld u bij het Centraal onthaal.
Als u jonger dan 23 jaar bent en dakloos wordt of dreigt te worden, dan gaat u naar het Jongerenloket.
U woont in het buitenland en u wilt een aanvraag doen
Dan gaat u naar de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het betreffende land.
Let op: alleen Nederlandse vertegenwoordigingen in de EU kunnen een Nederlandse identiteitskaart afgeven.
Woont u in het buitenland, maar bent u tijdelijk in Nederland en is uw reisdocument verlopen? Dan kunt u een reisdocument aanvragen bij een aantal gemeenten in Nederland. Link opent een externe pagina.
Een identiteitskaart van een volwassene (vanaf 18 jaar) is 10 jaar geldig.
Een beschadigd reisdocument levert u in bij de gemeente.
Een beschadigd reisdocument is niet meer geldig.
Ga voor informatie naar de pagina Gevonden of verloren voorwerpen.
Bent u Nederlander en woont u in het buitenland? Dan kunt u een
identiteitskaart aanvragen. Link opent een externe pagina bij de meeste Nederlandse ambassades en consulaten generaal en bij een aantal gemeenten.
Meer informatie vindt u op de pagina's:
U moet hiervoor een afspraak maken via de pagina Handtekening legaliseren. De houder van het document moet zelf aan het loket verschijnen.
De kosten voor het maken van een gewaarmerkte kopie zijn € 8,60 in 2024.
Burgerzaken maakt alleen een gewaarmerkte kopie van een door een Nederlandse autoriteit afgegeven reisdocument.