Oostflank
Rotterdam gaat ongeveer 30.000 nieuwe woningen bouwen in de Oostflank, het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe stadsbrug tussen IJsselmonde en Kralingen, en met snel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Vanwege het grote woningtekort in de stad, zijn de nieuwe woningen hard nodig.
Deze plannen staan in de herziening van de omgevingsvisie van de gemeente Rotterdam.
De gemeenteraad heeft op 21 december 2023 de plannen voor de Oostflank vastgesteld, waaronder de komst van een derde stadsbrug, en de definitieve herziening van de omgevingsvisie.
Ontwerpwedstrijd
De gemeenteraad heeft een aantal moties aangenomen over de nieuwe stadsbrug en de andere plannen voor de Oostflank. Zo komt er een ontwerpwedstrijd voor architecten en ontwerpers, inclusief een publiek debat over het ontwerp.
Voor de wijk De Esch, waar de nieuwe brug aanlandt, moet een leefbaarheidsprogramma komen: het moet er ook na de komst van de brug prettig wonen en leven zijn. En bij het realiseren van nieuwe woningen en voorzieningen op Zuid moeten de behoeften van de bewoners op Zuid centraal staan.
Verder vraagt de raad om te onderzoeken of de nieuwe brug 'natuurinclusief' kan zijn, dat wil zeggen dat er in het ontwerp veel aandacht moet zijn voor de leefomgeving van planten en dieren en dat de brug zo 'groen' mogelijk moet worden. De gemeenteraad heeft de aanleg van de nieuwe stadsbrug aangeduid als 'risicovol project', dat wil zeggen dat de raad voortdurend op de hoogte gehouden wil worden van de voortgang en kosten van de aanleg.
Lees wat de plannen voor de stadsbrug en woningbouw in de Oostflank zijn:
Vragen en antwoorden over de plannen voor de Oostflank van de stad
Hieronder vindt u veel gestelde vragen over de plannen voor de Oostflank, met onze antwoorden erbij. Staat uw vraag er niet bij? Stel uw vraag dan per mail via oostflankso@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
De gemeenteraad heeft ingestemd met de bouw van 30.000 woningen en een nieuwe stadsbrug in de Oostflank. De plannen maken deel uit van de herziene Rotterdamse omgevingsvisie die de raad op 21 december 2023 heeft vastgesteld.
De bouw van de nieuwe woningen in de Oostflank en de komst van de nieuwe stadsbrug zijn op 18 januari 2024 vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Dit gebeurde door de 4 initiatiefnemers van het project; de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.
We zitten nu in de planning- en studiefase, waarin de gemeente de plannen voor de stadsbrug en de bouw van nieuwe woningen verder uitwerkt.
De gemeente gaat de plannen voor de nieuwe stadsbrug en de nieuwe woningen in de Oostflank verder uitwerken. Dit gebeurt in de planning- en studiefase die vanaf begin 2024 van start is gegaan. We houden u via deze webpagina op de hoogte van de vervolgstappen.
De omgevingsvisie voor de Oostflank is een document voor de lange termijn tot 2040, en echt een plan op hoofdlijnen.
De plannen en projecten die in de omgevingsvisie staan, worden uitgewerkt in concretere omgevingsplannen. Deze omgevingsplannen zijn de opvolger van de huidige bestemmingsplannen. Sommige plannen en projecten worden sneller uitgevoerd en andere juist weer later. Ook op de omgevingsplannen kunt u weer reageren. Voorbeelden van de plannen voor de korte termijn zijn de ontwikkeling van het Brainpark of het Stadionpark.
Andere voorstellen, zoals de ontwikkeling van de Boszoom en het doortrekken van de OV-lijn van Kralingse Zoom naar Prins Alexander, worden pas later, na 2035, uitgewerkt.
Er is in Rotterdam grote behoefte aan goede en betaalbare woningen. Veel Rotterdammers kunnen op dit moment geen huis vinden in de stad.
De gemeente heeft daarom de afgelopen jaren onderzocht hoe we de Oostflank van de stad op een goede manier kunnen ontwikkelen. Op welke locaties kunnen we woningen bouwen? Waar moet ruimte komen voor sport en groen? Belangrijk hierbij is dat het niet alleen gaat om het bouwen van woningen, maar ook om het maken van een aantrekkelijke stad.
Naast woningen zorgen we bijvoorbeeld ook voor voldoende voorzieningen, nieuwe banen en een betere bereikbaarheid van woonwijken. Grote aanjager van de woningbouwplannen is de nieuwe stadsbrug met de nieuwe OV-lijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein.
De nieuwe stadsbrug met OV-lijn zorgt ervoor dat de nieuwe woningen goed bereikbaar worden. Met de mogelijke komst van een nieuwe woonwijk op de Boszoom kan de OV-lijn later doorgetrokken worden vanaf Kralingse Zoom naar Het Lage Land en station Rotterdam Alexander.
De gemeente ziet kansen voor het bouwen van 30.000 nieuwe woningen, plus banen en voorzieningen, in de Oostflank. De Oostflank is het gebied van Alexander tot Zuidplein.
Samen met de 5.000 nieuwe woningen in de nieuwe wijk Rivium in Capelle aan den IJssel betekent dat in totaal 35.000 woningen.
Het gaat om woningen voor verschillende doelgroepen, zoals starters, gezinnen, studenten en senioren.
De gemeente kiest ervoor om woningen in de bestaande stad te bouwen, om zo de groene gebieden buiten de stad te beschermen en de aanwezige voorzieningen in de stad maximaal te benutten.
In de Oostflank kan het bouwen van huizen samengaan met investeren in voorzieningen en een prettig leefklimaat voor de bewoners van de bestaande wijken. Denk aan de aanleg van een nieuw rivierpark op de Noord- en Zuidoever, nieuwe en betere fiets- en looproutes en betere voorzieningen voor onderwijs, sport, cultuur en zorg. De nieuwe stadsbrug met een snelle OV-lijn en een permanent treinstation bij Stadionpark zorgen ervoor dat de nieuwe woningen goed bereikbaar zijn.
Wel betekent bouwen in de stad dat de beschikbare ruimte in de stad steeds kleiner en schaarser wordt. Daarom moeten we de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk gebruiken, zodat zo veel mogelijk mensen ervan kunnen profiteren.
Het is alles bij elkaar een ingewikkelde afweging, waarbij uiteindelijk de gemeenteraad een keuze heeft gemaakt om woningen te bouwen in de bestaande stad.
De meeste van de nieuwe woningen we willen we bouwen in de buurt van nieuwe en bestaande knooppunten van openbaar vervoer. Dit zijn station Rotterdam Alexander, metrostation Kralingse Zoom, metrostation Zuidplein en het toekomstige treinstation Stadionpark. We willen hier levendige gebieden van maken, met een mix van woningen en bedrijvigheid, en met een aantrekkelijke groene leefomgeving waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Daarnaast wil de gemeente na 2035:
- Starten met het bouwen van een nieuwe woonwijk met maximaal 950 woningen langs de Kralingse Zoom en het Toepad in De Esch, waar ook een nieuwe OV-halte komt.
- Een nieuwe woonwijk bouwen met ongeveer 1.000 tot 1.300 woningen aan de Boszoom. De woonwijk wordt goed bereikbaar door een nieuwe tramlijn. Die lijn zorgt ook voor een verbinding met de wijk Het Lage Land in Prins Alexander.
Tot slot kijken we waar we in bestaande woonwijken woningen kunnen bouwen, zonder het karakter van die wijken aan te tasten. Dit is bijvoorbeeld mogelijk in woonwijken Het Lage Land, Prinsenland en De Esch.
De omgevingsvisie is een document op hoofdlijnen, voor de lange termijn. Dat betekent dat er nog veel moet worden uitgewerkt in concretere omgevingsplannen.
Dit geldt vooral voor gebieden waar we woningen willen bouwen. De plannen voor de Oostflank worden dus nog vertaald in plannen per wijk of deelgebied
In dit document. Link opent een externe pagina (Gemeenteraad.rotterdam.nl) kunt u lezen wat de planning is van de verschillende plannen en projecten. Mogelijk past de gemeente de planning nog aan, bijvoorbeeld als de ingediende zienswijzen of het debat in de gemeenteraad daarom vragen.
Groen blijft heel belangrijk. De gemeente wil daarom investeren in nieuwe openbare buurttuinen en in buurtparken op verschillende plekken in de Oostflank. Groene plekken in de directe omgeving, waar iedere Rotterdammer gebruik van kan maken.
- Bestaande en nieuwe woonbuurten zijn door groene netwerken met elkaar en met groene gebieden in de regio verbonden.
- Een nieuwe 'bos-as' gaat het Schollebos in Capelle aan den IJssel met de Kralingse Plas verbinden.
- Het aantal sportvelden in de Oostflank blijft in de toekomst gelijk. Wel gaan, als de gemeenteraad akkoord gaat met de herziening van de omgevingsvisie, de meeste sportverenigingen verhuizen naar een nieuw sportcomplex op een andere locatie in de Oostflank. De huidige plekken van de sportterreinen zijn heel geschikt voor woningbouw.
Vanaf 30 mei tot en met 14 juli 2023 kon iedereen mondeling, schriftelijk of per-email een zienswijze (mening, reactie, advies of idee) indienen. Er zijn ruim 300 zienswijzen binnengekomen. De reacties gaan onder andere over de komst van de stadsbrug, het verdwijnen van volkstuinen en het verplaatsen van sportvelden in de Oostflank.
De zienswijzen hebben geleid tot een aantal aanpassingen in de plannen voor de Oostflank:
- Er komt meer aandacht voor de leefomgeving en leefbaarheid van de woonbuurten in de Oostflank.
- Er komt ruimte voor 3.000 studentenwoningen in het gebied.
- De volkstuinvoorziening De Venhoeve aan de Boszoom blijft behouden.
- Er komen nieuwe nuts- en buurttuinen in de Oostflank. Die zijn kleiner dan de huidige volkstuincomplexen, maar ze kunnen een deel van het sociale en recreatieve karakter van de volkstuinen overnemen.
In gesprek met de omgeving
De Gemeente voerde in de afgelopen twee jaar op verschillende manieren en momenten gesprekken met bewoners, belangenorganisaties en andere partijen in de Oostflank. Voor de zomer van 2021 zijn we de wijken Hillesluis, De Veranda, De Esch, Kralingen-Oost, Het Lage Land, Boszoom en de Alexanderknoop ingegaan, om van bewoners te horen welke kwaliteiten in de wijken behouden moeten blijven.
Welke kwesties spelen er in deze wijken en welke kansen liggen er? En wat kan het bouwen van meer woningen met bedrijvigheid en voorzieningen betekenen voor de huidige bewoners van de wijken? Kunnen we met deze aanpak ook de leefkwaliteit in de bestaande wijken verbeteren? Bij de aanpak voor de wijken in de Oostflank, van Prins Alexander tot Zuidplein, hebben we samen met bewoners en partijen uit de wijken gezocht naar de antwoorden op deze vragen.