Ga naar de hoofdinhoud

Start opnieuw inschrijven in Nederland

Stap 1 van 6

Geldig legitimatiebewijs meenemen

Hebt u de Nederlandse nationaliteit? Neem dan mee:

  • een Nederlands paspoort  
    of
  • een Nederlandse identiteitskaart 
    of
  • een Nederlands rijbewijs

Hebt u de nationaliteit van een land binnen de EU of EER of van Zwitserland? Neem dan mee:

  • een nationaal paspoort 
    of
  • een diplomatiek paspoort 
    of
  • een dienstpaspoort 
    of
  • een Europese identiteitskaart

Hebt u een andere nationaliteit? Neem dan mee:

  • een nationaal paspoort
    en
  • uw verblijfsvergunning of beschikking van de IND 
    of 
    een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV-sticker)

Laat u zich inschrijven vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius? Neem dan het originele bewijs van uitschrijving mee.

Stap 2 van 6

Documenten verzamelen

Kijk in de tabel bij uw woonsituatie om te zien welke documenten u nodig hebt.

Uw nieuwe woonsituatie Deze documenten hebt u nodig 
zelfstandig als huurder
  • huurcontract of huurdersverklaring*
zelfstandig als eigenaar en nog niet ingeschreven in het Kadaster
  • kopie van de akte van levering
    óf
  • kopie van het bewijs van eigendom

Beide documenten moeten door de notaris zijn ondertekend.

inwonend bij de hoofdbewoner als huurder
  • verklaring van inwoning*
  • verhuurdersverklaring*
  • kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie u gaat inwonen
inwonend bij de hoofdbewoner als eigenaar
  • verklaring van inwoning*
  • kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie u gaat inwonen
kamerbewoner
  • huurcontract of huurdersverklaring*
* Let op:
Een huurcontract of verhuurdersverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Het contract of de verklaring moet ingevuld zijn door de eigenaar en beheerder.

Gaat u inwonen bij uw getrouwde of geregistreerde partner, ouders, grootouders, kind, kleinkind, broer of zus? Dan hebt u geen verhuurdersverklaring nodig.

Als u gaat inwonen hebt u altijd een verklaring van inwoning nodig. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Stap 3 van 6

Huisvestingsvergunning aanvragen

Controleer of u ook een huisvestingsvergunning nodig hebt. 

In de postcodechecker ziet u of u naar een woning verhuist waarvoor een huisvestingsvergunning nodig is.

Als u een huisvestingsvergunning nodig hebt, maak dan ook een afspraak via de pagina Verhuizing doorgeven met huisvestingsvergunning.

Stap 4 van 6

Formulier invullen

Print het 'Aangifteformulier hervestiging' en vul het in. Of gebruik het Engelse formulier.
Neem het ingevulde formulier mee naar de afspraak.

Stap 5 van 6

Afspraak maken

Maak een afspraak bij een publiekslocatie via de knop 'Afspraak maken'.

Vindt u dit moelijk? Bel dan 14 010 om een afspraak te maken.

Stap 6 van 6

Naar de afspraak

Ga voor uw afspraak naar de publiekslocatie. Neem alle documenten mee.

  • U komt persoonlijk langs bij de balie. Als de inschrijving ook voor uw gezinsleden is dan moeten zij zelf meekomen naar de afspraak. Ook een baby.
  • Voor kinderen tot 16 jaar is de ouder of verzorger verplicht om de kinderen te laten inschrijven.
  • Thuiswonende kinderen van 16 jaar en ouder mogen zichzelf inschrijven.

U krijgt een brief als de gemeente u heeft ingeschreven. Dit kan 2 weken duren.