Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 4 min

Plattegrond wijkcontainers

Wilt u weten waar de containers staan, bekijk dan de kaart hieronder. Ondergrondse, bovengrondse en half verdiepte containers voor restafval, papier, glas en textiel hebben een vulgraadsensor. Die sensor geeft een seintje als de container vol is en dus geleegd moet worden.

Voor een snel en duidelijk resultaat kunt u uw huisadres of postcode invoeren.
Ziet u de plattegrond niet? Accepteer dan de cookies.

Accepteer de cookies om deze inhoud te kunnen zien
QR_code op afvalbak. Foto Jan van der Ploeg
De plek blijft mooi als er geen afval buiten de container ligt. Foto: Jan van der Ploeg

Volle container?

Als u het afval niet kwijt kunt in de container, zet het er dan niet naast! Loop dan naar de volgende container.
Zo voorkomt u dat het een troep wordt op straat. En zo voorkomt u ook een boete.
De gemeente kan u ook een boete geven als uw afvalzak de opening blokkeert. Is de container vol, verstopt of kapot? Meld dit dan bij de gemeente.

Vulgraadsensoren

In de meer dan 7.000 wijkcontainers voor glas, papier, textiel en restafval in Rotterdam is een sensor geplaatst. Deze sensor, ook wel vulgraadmeter genoemd, meet hoe vol de afvalcontainer is.

De sensor zendt, net als een vleermuis, een ultrasoon geluid uit en meet elk uur hoe vol de container is. Op basis van die informatie kijken we wanneer we de container het beste kunnen legen. Zo wordt automatisch een efficiënte en dynamische route gepland voor de vuilniswagens. Via een tablet krijgen de chauffeurs de route te zien waarop de containers staan die zij moeten legen.

Slim beheer

Werken met vulgraadmeting en dynamische routeplanning past goed in de visie van Rotterdam om de stad steeds slimmer en duurzamer te beheren. In de praktijk blijkt dat de routes beter te verdelen zijn over de inzameldagen en dat op het moment van legen de containers gemiddeld meer dan driekwart vol zitten. Deze slimmere routeplanning levert een besparing van de kosten op. Bovendien zorgt deze manier van rijden voor minder vervoersbewegingen en CO2-uitstoot en dat is beter voor het milieu.

Accepteer de cookies om deze inhoud te kunnen zien