Woonoverlast
Woonoverlast is heel vervelend. Als u niets doet, wordt de woonoverlast vaak alleen maar erger. Gebruik de tips op deze pagina om de overlast te verminderen of te stoppen.
Als er veel mensen bij elkaar wonen, leidt dat soms tot kleine ergernissen. Gelukkig is dat vaak snel op te lossen. U kunt altijd contact opnemen met de Advieslijn Woonoverlast Rotterdam.
088 377 76 66 - elke werkdag van 13.00 tot 17.00 uur.
Hieronder leest u wat bewoners en verhuurders kunnen doen.
Heeft u overlast van de buren? Probeer dan met hen hierover te praten. Als uw buren niet weten wat er mis is, kunnen zij het ook niet oplossen.
Spreek uw buren op een rustig moment vriendelijk aan op hun gedrag. Vertel dat u overlast van hen ervaart en wat de overlast precies is.
Wacht hier niet te lang mee. Probeer ruzie te voorkomen. Dat maakt de situatie alleen maar vervelender en de overlast wordt daarmee niet verholpen.
Misschien kunt u meer buren bij het gesprek betrekken? Want waarschijnlijk bent u niet de enige die overlast ervaart.
Helpt een gesprek met uw buren niet? Of durft u het gesprek niet alleen aan?
Dan kunt u de overlast bespreken bij de Advieslijn Woonoverlast. U krijgt dan advies over wat u kunt doen.
Advieslijn Woonoverlast Rotterdam: 088 377 76 66, elke werkdag van 13.00 tot 17.00 uur.
Bekijk hier een filmpje over de Advieslijn Woonoverlast. Link opent een externe pagina.
Helpt een gesprek met uw buren niet? Dan kunt u de overlast melden bij de verhuurder.
- Habion: overlast kunt u direct melden via woonservice@habion.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 422 80 60. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
- Havensteder: overlast kunt u direct melden via havensteder.nl/overlast. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 890 25 25. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
- Hef Wonen: overlast kunt u direct melden via Hefwonen.nl. Link opent een externe pagina.
- Kolpa VVS Beheer: overlast kunt u direct melden via klachten@kolpavvs.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 467 25 55, optie 1. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
- Kolpa VvE Beheer: overlast kunt u direct melden via info@kolpavve.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 467 25 55, optie 2. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
- Maaswonen: overlast kunt u direct melden via formulier-complimenten-klachten. Link opent een externe pagina, via info@maaswonen.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 407 07 04. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
- MVGM: overlast kunt u direct melden via mijnhuurwoning. Link opent een externe pagina of via kcc.wonen@mvgm.nl. Link opent een externe pagina. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
- Ressort Wonen: overlast kunt u direct melden via info@ressortwonen.nl. Link opent een externe pagina, via de website. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 0181 25 20 99. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.
- Sipkema Beheer: overlast kunt u direct melden via info@sipkema.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 441 49 91. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
- SOR: overlast kunt u direct melden via info@sor.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 444 55 55. Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 17.00 en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
- Vesteda: overlast kunt u direct melden via uw Mijn Vesteda. Link opent een externe pagina-account.
- Woonbron: overlast kunt u direct melden via overlast. Link opent een externe pagina.
- Wooncompas: overlast kunt u direct melden op het kantoor van Wooncompas, via overlast-melden. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 0180 49 49 49. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
- Woonstad: overlast kunt u direct melden via klacht-of-overlast/overlast. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 010 440 88 00. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur
- WVHwonen: overlast kunt u direct melden via Info@wvhwonen.nl. Link opent een externe pagina of via telefoonnummer 0174 389 940. Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur.
- Vereniging Van Eigenaren (VVE): bekijk de website. Link opent een externe pagina voor meer informatie over het oplossen van woonoverlast.
Overlast melden bij politie
Bij ernstige woonoverlast buiten kantooruren of agressie meldt u dit bij de politie.
Dit kan via telefoonnummer 0900 88 44. Bij spoed belt u 112.
Overlast door een bedrijf?
Ervaart u overlast van een bedrijf, zoals geluids- of stankoverlast? Dan kunt u dit melden bij de milieudienst Rotterdam DCMR. Link opent een externe pagina.
Ernstige woonoverlast
Gaat het om ernstige woonoverlast? Dan bespreken de gemeente, politie, de verhuurder of de koopwoningeigenaar welke stappen nodig zijn om de woonoverlast op te lossen.
Ernstige overlast is overlast die niet stopt als 1 organisatie, zoals bijvoorbeeld uw verhuurder, de overlastgever aanspreekt en afspraken maakt.
De gemeente neemt dan de leiding. U krijgt een vaste contactpersoon. Die houdt u op de hoogte en u kunt met hem of haar over de overlast praten.
Komt u er niet uit met uw eventuele verhuurder of uw buren? Neem dan contact op met de gemeente. U kunt het online formulier om overlast door te geven invullen of bellen naar 14 010. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Ernstige woonoverlast
Ernstige woonoverlast is woonoverlast die alleen stopt als verschillende partijen samenwerken.
Gaat het om ernstige woonoverlast? Dan bespreken de gemeente, politie en de verhuurder welke stappen nodig zijn om de woonoverlast op te lossen.
De gemeente neemt dan de leiding. U krijgt een vaste contactpersoon. Die houdt u op de hoogte en u kunt met hem of haar over de overlast praten.
Verhuurders
Als verhuurder heeft u een belangrijke rol om woonoverlast te voorkomen of te stoppen. Dit kunt u doen:
- Onderhoud de woning goed.
- Weet aan wie u een woning verhuurt.
- Controleer de gegevens die de huurder aanlevert.
- Controleer dat er niet te veel mensen in de woning wonen.
- Informeer uw huurders over wat woonoverlast is.
- Neem in het huurcontract op dat woonoverlast niet mag.
- Spreek uw huurder aan als er woonoverlast is.
- Verwijs iemand die woonoverlast aan u meldt naar de Advieslijn Woonoverlast Rotterdam voor advies of buurtbemiddeling. Advieslijn Woonoverlast Rotterdam: 088 377 76 66, elke werkdag van 13.00 tot 17.00 uur.
- Zeg een huurcontract op als woonoverlast blijft doorgaan.
Kijk voor meer informatie over goed verhuurderschap op de pagina Woning verhuren.
Wat doet de gemeente?
- De gemeente geeft adviezen over het stoppen van woonoverlast.
- De gemeente werkt met u en de politie samen om de woonoverlast te stoppen.
- De gemeente heeft instrumenten om woonoverlast te stoppen. Bijvoorbeeld buurtbemiddeling of een opdracht van de burgemeester om iets niet of wel te doen om woonoverlast te stoppen. Dit noemen we een bestuurlijke gedragsaanwijzing.
- De gemeente kan een verhuurdersvergunningsplicht opleggen, een kamerverhuurvergunning niet verlenen of intrekken en het beheer van een pand overnemen als de woonoverlast niet wordt aangepakt door de verhuurder of blijft doorgaan.
Wat is woonoverlast?
- Burenruzie, asociaal gedrag, agressie
- Geweld, intimidatie, strafbare feiten
- Drugsgebruik en alcoholgebruik
- Geluidsoverlast
- Pesterijen
- Prostitutie
- Stank
- Vervuiling en verwaarlozing
- Problemen rond de woning, bijvoorbeeld in of bij de kelderbox, portiektrap en galerij.
Aanpak complexe woonoverlast
De gemeente doet er alles aan om woonoverlast op te lossen, samen met andere organisaties.
U leest er meer over in het Actieplan woonoverlast 2024-2028 | gemeenteraad.rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.