Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 5 min

Zorg en ondersteuning

Via de Wmo kan de gemeente u onder andere helpen als u ondersteuning of een hulpmiddel of woningaanpassing nodig heeft om zelfstandig te kunnen blijven wonen in uw huis. Kijk eerst waar u zelf al voor kunt zorgen.

Ondersteuning vanuit de Wmo

De gemeente Rotterdam voert voor Rotterdammers de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) uit.

Wat regelt de Wmo?

De Wmo regelt hulpmiddelen of ondersteuning die u helpen zo zelfstandig mogelijk te leven. 
Denk aan een tillift, een aanpassing in uw woning, huishoudelijke hulp of begeleiding in het dagelijks leven.
Ook kan de Wmo u helpen met het Collectief Aanvullend Vervoer (beter bekend als Trevvel).
En hulpmiddelen, zoals een rolstoel of een scootmobiel, vallen ook onder de Wmo.

Kunt u zich zonder zorg of hulp niet goed redden? Dan kan de gemeente u vanuit de Wmo (tijdelijk) helpen. 
Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp, dagbesteding en vervoer.

Wat kunt u zelf doen?

De gemeente verwacht dat u eerst onderzoekt hoe u uw vraag zelf kunt oplossen:

Heeft u alle stappen doorlopen en nog niet de juiste hulp gevonden? Meld u zich dan bij de gemeente:

U kunt op 3 manieren een melding doen.

  1. Vul het contactformulier in.
  2. Ga naar de Vraagwijzer in uw eigen wijk. Hier bespreekt u uw vraag met de Vraagwijzerconsulent. Zij zoeken met u naar een oplossing.
  3. Bel 14 010.
    • Kies nr. 4 in het keuzemenu.
    • Vermeld welke hulp of welk hulpmiddel u nodig heeft.

Nadat u een melding heeft gedaan doet de gemeente binnen 6 weken onderzoek.
Er worden steeds meer meldingen ingediend. Dit betekent dat het helaas langer dan 6 weken kan duren voordat wij uw melding kunnen onderzoeken.

Moet ik altijd zelf een melding doen?

Nee, dat hoeft u niet altijd zelf te doen. Uw familie, huisarts of iemand anders uit uw omgeving mag voor u een melding doen.

Onafhankelijke Cliëntondersteuning

Vindt u het lastig om uw vraag uit te leggen of een gesprek te voeren met de gemeente?
De cliëntondersteuner kan u helpen bij het contact met de gemeente.
De cliëntondersteuner is een vrijwilliger of een beroepskracht van een onafhankelijke organisatie. Meer informatie vindt u op de pagina Waar kan ik hulp en zorg vinden. Link opent een externe pagina.

Ondersteuning bij uw financiën

Als u ondersteuning nodig heeft bij het regelen van uw financiën kan het zijn dat u een indicatie vanuit de gemeente nodig heeft.

Wanneer u al ondersteuning heeft van de gemeente kan uw zorgaanbieder u soms helpen.
Bijvoorbeeld door samen een overzicht te maken van uw schulden of contact te zoeken met schuldeisers voor een betalingsregeling.
Of ze kunnen u opgeven voor budgetbeheer of Bewindvoering.

Uw zorgaanbieder kan u ook contact leggen met het Expertise team Financiën. Uw zorgaanbieder en dit team kunnen samenwerken om u te helpen.

Voor uzelf en uw gezondheid zorgen

Kunt u zichzelf niet goed verzorgen? Of u kunt zichzelf niet goed gezond houden? Dan kunt u verschillende dingen doen:

  • Vraag familie, vrienden of buren om u te helpen bij dagelijkse zaken.
    Zij kunnen bijvoorbeeld voor u koken of u helpen met aankleden.
  • Onderzoek of er middelen zijn die u kunnen helpen.
    Bijvoorbeeld een robot die u eraan herinnert dat u uw medicijnen moet innemen of uw eten op te warmen.
  • Er zijn ook andere wetten die deze hulp geven.
    Ook de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg leveren persoonlijke verzorging. Het hangt van uw klachten af uit welke wet u hulp krijgt.
    Ontvangt u al medische zorg? En hebt u daarom hulp nodig? Dan kunt u die krijgen vanuit de Zorgverzekeringswet. Kijk op de website Regelhulp.nl. Link opent een externe pagina of bel of mail uw zorgverzekeraar.

Krijgt u deze hulp niet vanuit de zorgverzekering of de Wet Langdurige Zorg?
U kunt dan misschien van de gemeente ondersteuning bij uw zelfzorg en gezondheid krijgen.
U krijgt dan hulp bij allerlei dagelijkse taken. Denk aan:

  • een gezonde maaltijd klaarzetten.
  • eten en drinken.
  • medicijnen innemen.
  • wassen en aankleden.
  • naar afspraken gaan. Bijvoorbeeld naar het ziekenhuis, uw huisarts of een andere zorgverlener.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente.

Dit kunt u doen door:
-    te bellen naar 14010.
-    naar de Vraagwijzer te gaan.
-    het invullen van het contactformulier.