Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Automatische incasso aanvragen

Als u uw gemeentelijke belastingen niet in 1 keer wilt betalen, kunt u een automatische incasso aanvragen. Met een machtiging geeft u de gemeente toestemming om in 12 delen het geld van uw rekening te halen.

Vraag een automatische incasso online aan, of per post of e-mail. Voor een online aanvraag hebt u DigiD nodig.

Online aanvragenPer post of e-mail aanvragen

Voor wie is het

Voor inwoners van Rotterdam die hun gemeentelijke belastingen willen betalen via een automatische incasso.

Automatische incasso kan niet worden aangevraagd:

  • door bedrijven
  • door eigenaren van meer dan 5 panden 
  • voor belastingaanslagen die gaan over niet-woningen 
  • voor belastingaanslagen van minder dan € 50
  • voor belastingaanslagen ouder dan 4 weken na de datum op de belastingaanslag

Hoe werkt het

  • Zorg dat de gemeente uw machtiging voor de incasso binnen 4 weken na de datum van de belastingaanslag binnen heeft.Dan schrijven we het belastinggeld in 12 delen van uw rekening. Elke maand 1 deel.
  • De automatische incasso geldt alleen voor het betalen van gemeentelijke belasting. 
    Alle andere belasting moet u zelf betalen binnen de termijn die op de belastingaanslag staat.
Let op:
Als u een betalingsregeling hebt voor het betalen van de gemeentelijke belasting, dan kunt u geen automatische incasso aanvragen. 
Vraagt u automatische incasso aan? Dan gaat de incasso pas het volgende jaar in.

Datum afschrijving maandbedrag

Het eerste deel (termijn) wordt afgeschreven rond de vervaldatum die op de belastingaanslag staat.
Daarna wordt het geld in 12 delen aan het eind van de maand afgeschreven.

Meer weten

Meer informatie over de regels voor automatische incasso leest u in het Incassoreglement. Link opent een externe pagina.

Stoppen automatische incasso

Online

U kunt op elk moment de automatische incasso stoppen. Link opent een externe pagina. Log in met DigiD.
Geef dit uiterlijk 14 dagen vóór de eerstvolgende afschrijving door.

Per post of per e-mail

Schrijf een brief waarin u het volgende zet:

  • de datum dat u de brief schrijft
  • uw burgerservicenummer (BSN)
  • dat u de automatische incasso wilt stoppen
  • het rekeningnummer waarvoor u de automatische incasso wilt stoppen
  • onderaan uw handtekening 

Stuur de brief naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen, afdeling Invordering
Postbus 924
3000 AX Rotterdam

Of mail de brief als bijlage naar financieleinfogbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.

Restbedrag in 1 keer betalen

Stopt u de automatische incasso? Dan betaalt u het bedrag dat overblijft in 1 keer. Vermeld het aanslagnummer (vorderingsnummer) bij uw betaling. Na het stopzetten krijgt u een bevestiging per post.

De bankgegevens:

IBAN: NL 97 ABNA 06 44 51 21 13
BIC: ABNA NL 2A

Kosten

U betaalt de belasting in 12 maandelijkse delen. Voor de automatische incasso betaalt u niets extra.

Contact

Hebt u vragen? Bel 14 010.

Veelgestelde vragen