Mogelijke fraude met uitkering doorgeven
Een uitkering is alleen bedoeld voor mensen die er recht op hebben. Als iemand wel een uitkering ontvangt, maar niet eerlijk is over de situatie, dan heet dit: fraude. Vermoedt u dat iemand er geen recht op heeft? Bijvoorbeeld omdat die persoon werkt of samenwoont, zonder dat de gemeente dit weet? U kunt dit melden. Dat kan ook zonder uw naam door te geven.
Hoe geeft u vermoeden van fraude door
Online doorgeven
Meld online uw vermoeden via de knop 'Vermoeden van fraude doorgeven'.
Telefonisch doorgeven
Of bel naar telefoonnummer 010 498 43 33.
Dit nummer is bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9 uur in de ochtend tot half 5 in de middag.
Na uw melding
De gemeente bekijkt elke melding serieus.
Er moeten wel bewijzen zijn dat iemand niet eerlijk is.
Daar is soms veel tijd voor nodig.
Het is daarom moeilijk te zeggen hoelang het duurt.
U krijgt geen antwoord als de gemeente klaar is met het onderzoek.
Want de gemeente mag u niets vertellen over andere personen.
De gemeente vertelt anderen ook niets over u.
Wat de gemeente doet bij fraude
- De uitkering wordt gestopt.
- Er wordt gekeken hoeveel uitkering die persoon teveel heeft gekregen.
- Die persoon moet het geld terugbetalen.
- Ook kan die persoon een extra boete krijgen van de gemeente.
De hoogte van de boete hangt af van de omstandigheden van de persoon:
- hoe ernstig was de fraude
- wat kon de persoon er zelf aan doen
- wie vaker fraudeert, krijgt een hogere boete - De gemeente meldt de fraude soms ook bij de politie.
Voorkom fraude als u zelf een uitkering hebt
Geef veranderingen in uw persoonlijke en gezinssituatie direct door.
Denk hierbij aan inkomsten, verhuizen of wie er bij u woont.
U hebt maximaal 2 weken om veranderingen door te geven.
Lees meer hierover op de pagina Wijzigingen doorgeven.
Controle van gegevens en informatie
De gemeente controleert mensen met een bijstandsuitkering.
Hebben zij nog steeds recht op een uitkering? Klopt het bedrag nog?
Ook controleert de gemeente de gegevens bij andere organisaties,
zoals Burgerzaken, werkgevers, UWV en Belastingdienst.
Soms controleert de gemeente uw situatie door een huisbezoek. Medewerkers van de gemeente komen dan bij u thuis.
Zij kijken of de informatie die de gemeente van u heeft klopt.
Kijk voor meer informatie op de pagina Huisbezoek en bijstand.
Contact
Hebt u vragen, bel 010 498 4333.